|
Ebben a leckében lépésről lépésre megtanulhatod a Torquay című szám szólóját és kíséretét. Az ilyen egyszerű, de jó hangzású számok a legalkalmasabbak arra, hogy egy kezdő gitáros az elejétől a végéig megtanuljon egy dalt. A kíséret egy könnyen elsajátítható, kétszólamú kísérettípus, így azt a szóló mellé játszva három szólamúnak tűnik a dal. A leckében a dallamhoz és a kísérethez külön alapok készültek, így mindkettőt zenével tudod gyakorolni. Mindkét szólam rendkívül érthetően kerül magyarázatra, és már az első néhány hang után zenekarral próbálhatod ki magad. A 31 gyakorlat és a rengeteg magyarázat folyamatosan vezet téged a teljes dal megvalósításához. |
1. A dal első taktusában megszólaló hangokat láthatod ebben a gyakorlatban negyedekre egyszerűsítve. A tabulatúrán láthatod, hogy üres húrral indul a taktus, majd utána az E húron 3-as ujjal szólal meg a G hang. Amikor az első hangot megszólaltatod, még ne fogd a G hangot, hanem készülj rá a 3-as ujjaddal, vagyis tartsd a 3. bund fölött. A G hangot úgy fogd le, hogy ujjad végének alsó része érjen hozzá az A húrhoz. Ez nagyon fontos, mert így kap fojtást az A hang, amire már nincs szükség. Nagyon csúnyán szól a gitár, ha ilyen mélységekben összecsengeted ezt a két hangot. A fojtó mozdulatokról informálódj a Húrfojtás című leckében. A G után E hang következik, így ezzel nem lehet különösebb gondod, mint ahogy az utána következő G-vel sem. A második taktusban lévő A megszólaltatásánál azonban fojtanod kell a mély E húrt, hiszen a rajta fogott G hangot el kell engedned, és emiatt meg fog szólalni az üres E húr. Ez főként elektromos gitároknál történik meg, mivel ott ki van erősítve a hangszer, így minden rossz mozdulat és hiba hallatszik. Az E húr némítását a pengető kéz hüvelykujja végzi az A húr megpengetése pillanatában. Nézd meg ezeket a mozdulatokat a Húrfojtás című leckében. |
|
![]() |
|
2. Játszd le egy húrral magasabban az előbb tanultakat, és már meg is van a következő dallamsorod. | |
![]() |
|
3. Két taktus tanulnivaló van még a dalból, és alapjaiban meg is vagy a Torquay leegyszerűsített dallamával. Hallani fogod majd a következő gyakorlatban, hogy akár meg is szólalhat ez az egyszerű dallam egy teljes blues kör alatt. | |
![]() |
|
![]() |
|
4. Íme tehát a 12-taktusos kör, ami lehet a teljes dal bevezetője. | |
![]() |
|
|
|
5. Bonyolítsuk kicsit a ritmikát. Figyeld a változásokat, mert lassan közeledünk az eredeti variációhoz. A második taktus A hangja átkerül az első taktus utolsó nyolcad ütésére. A fő dallamban most mindössze ennyi a változás. | |
![]() |
|
![]() |
|
6. A 9., 10. taktus ritmikája is megváltozik kicsit, de csak annyiban, hogy az első két nyolcadból negyed lesz, vagyis ti-ti ti-ti ti-ti ti-ti helyett tá ti-ti ti-ti ti-ti. | |
![]() |
|
![]() |
|
7. Íme tehát a módosított ritmikával megszólaló dal. | |
![]() |
|
|
|
8. Az eredeti dal második taktusában nyolcados ritmikák szólalnak meg A, G, E és Cisz hangokkal. Ha lassan játszod a szólót, akkor nyugodtan pengess csak lefelé, de gyorsabb tempónál váltott pengetésre lesz szükséged. | |
![]() |
|
9. Ugyanaz a nyolcados játék egy húrral feljebb. | |
![]() |
|
10. Ez a két taktus már az eredeti ritmika. A második részben tárgyalt ritmustól csak annyiban különbözik, hogy a második nyolcad hang rá van kötve a harmadikra. Ez azt jelenti, hogy a harmadik nyolcadot nem kell megpengetned, így az értéke hozzáadódik az előtte álló nyolcadéhoz. A pengetés le-le-föl-föl-le-föl. | |
![]() |
|
![]() |
|
11. Gyakorold a teljes körön át ezeket a részeket is. | |
![]() |
|
|
|
12. Az utolsó két teendő már csak annyi, hogy az előző részben megtanult nyolcados mozgás első hangja rákötődik az előtte álló taktus utolsó hangjára. Itt is az lesz a dolgod, hogy az első nyolcadot nem kell megpengetned. Ha minden nyolcadra számolsz hangosan (e-gyet ket-tőt hár-mat né-gyet), akkor pontosan meg tudod valósítani ezt a kihagyott pengetést. Érdemes tanulmányozni az Alapritmusok és szünetek című leckében a nyolcadok fejezetet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. Az utolsó lépés az, hogy összeilleszd az eddig tanultakat. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. Ugyanaz szólal meg egy húrral feljebb. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. A dal utolsó két taktusából az első már ismerős, hiszen ezt játszottad az első részben a blues kör alá. A második, vagyis az utolsó taktus ezek után nem okozhat problémát. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Elérkeztél a teljes dalhoz. Mostanra már mindennek világosnak kell lennie, és még ha nem is olyan rég kezdtél el gitározni, akkor is le tudod játszani a teljes dalt – feltéve, ha türelmesen és lelkiismeretesen tanultad az előző 19 gyakorlatot. A teljes dal 20 taktusos. Ez a szám úgy jön ki, hogy nyolc taktus A7, négy taktus D7, négy taktus A7 akkordra játszott dallam szólal meg, majd egy-egy taktus jut E7-re és D7-re, végül egy-egy A7-re és E7-re. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zenei alap gyakorláshoz
![]()
![]() |