Lecke
A húrok tompítását a pengető kézzel, pontosabban a tenyerünk élével végezzük. |
1. Vedd fel a pengető pozíciót úgy, hogy a tenyered alsó része a húrlábtól számítva kb. másfél-két centire lógjon be és érjen hozzá az E, A, D húrokhoz. Ezzel a fogással tulajdonképpen fojtod a húrokat, de azok még tudnak rezegni, így egy tompa, visszafogott hangzást kapsz. |
 |
2. Fogj le egy E kvintet és pengesd nyolcadokban csak lefelé! |
 |
3. Néhány fojtott hang helyett játssz tisztán megpengetett hangokat, amit a csuklód felemelésével érhetsz el. Így alakulnak ki a különböző rock lüktetések. Több száz alaplüktetést lehet ezzel a technikával és különféle gondolkodással írni. Erről egy későbbi leckében bővebben is fogok írni. A marcatoval (>) jelölt hangokat fojtás nélkül, (kieresztve) játszd. A rock leckékben (Rock riffek 1., Rock riffek 2., Rock riffek 3., Rock riffek 4.) rengeteg variáció szólal meg ezzel a technikával, így a feladatok megtanulása után zenei közegben alkalmazhatod a tompítást. |
 |
|
4. Figyeld meg, hogy egy iskolásan (zeneietlenül) eljátszott blues alaplüktetés hogyan változik a különböző technikák használatával. Az első taktus simán lejátszva, a második taktus tompítással, a harmadik taktus pedig kakofon pengetéssel megszólaltatva. A blues kört és a kíséretek variálhatóságat a blues leckékben (Blues kíséretek 1., Blues kíséretek 2., Blues kíséretek 3., Blues kíséretek 4.) ismerheted meg. |
 |
|
Tompított szóló
|
A technika ugyanaz, mint az előbb tanultaknál, azzal a különbséggel, hogy lejjebb kell csúsztatnod a pengető kezed, hogy a magas húrok (G, H, E) tompítást kapjanak. Figyelj arra, hogy ne fojts túl sokat, vagyis ne lógj nagyon hosszan a húrokba, mert hamis lesz a hang. Találd meg a kényelmes kéztartás és az optimális fojtást. |
 |
Gyakorlat |
1. Játszd először simán, majd fojtva ezt a rövid futamot. |
 |
|
2. Játszd fojtva a D húron lévő hangokat (G, A). |
 |
|
Nézzünk végül egy stílusgyakorlatot kíséretre és szólóra! |
 |
|
|