MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Nagy lépés az, amikor egy rockot tanuló gitáros kilép a kvintek adta lehetőségekből és más hangzások után érdeklődik. Távol áll tőlem, hogy lebecsüljem a kvintekkel való játékot, hiszen a ritmika és a hangzatok váltásának lehetőségei, és a velük megírt dalok nincsenek még kiaknázva. Ennek ellenére érdemes továbblépni hiszen a különböző gondolkodásmódok újabb és újabb ötleteket adnak, és azok mindig keverhetők az előző tanulmányokkal.

Lecke

 

1. gyakorlat

Az ilyen fajta "kétszólamú" riffek nagyon hálásak, mert már kevés gyakorlás után is elfogadhatóan megszólalnak és átláthatóságuk miatt rengeteg variációra inspirálnak. Nézzük meg mit is értek az átláthatóságon.
Ha a kottát vagy a tabot megnézed, jól látható a két szólam elkülönülése. Azt is láthatod, hogy a szólamok hangmagassága nem változik. Az alsó mindvégig A, a felső pedig G, C hangok. A rockzenében a kétszólamúságot az ehhez hasonló riffeknél fojtott és kieresztett pengetések váltakozásával éreztetheted. Persze fojtást és kieresztést az előző leckében is játszottál, de itt a nagy ugrások, a szimpla és a dupla hangok váltása miatt tűnik két szólamúnak a riff. Amikor zenekari kíséret nélkül vagy pusztán csak dobbal szólal meg ez a játékmód, úgy tűnik, mintha két hangszer játszana: egy basszus és egy kísérő. A két szólam hangjai ugyan egyszerre nem szólalnak meg, még csak egymásba sem csengenek, mégis úgy tűnik, mintha az alsó szólam folyamatos kíséretet adna a felső hangok alá. Pontosan ez az amitől nagyot szól ez a játékmód. Az első riff két mozdulatból áll. Először a tompított hangokból, másodszor pedig egy kvart hangközből ami jelen esetben a G és a C hangok.
A rock kíséretekben a kvint és a kvart a leggyakrabban használt hangközök. A kvart kicsit szelídebben szól mint a kvint de ez nem azt jelenti, hogy a velük megírt riff nem szólhat keményen. Ha összepengeted az A, G, C hangokat, akkor A moll 7-es akkordot kapsz.

Ez a riff tehát mollos, vagyis lágy hangzású. A hangzat lágy, de a játékmód kemény. Ez a kettősség adja a különleges hangzást. A ritmika ti-ti és tá vagyis nyolcadok és negyedek (lásd az Alapritmusok és szünetek leckét).
Ha úgy érzed, első látásra nehéz lejátszani a ritmikát a hangokkal együtt, akkor gyakorold ki külön a riff részeit. A kíséret két elemből áll.
Az első:

A második:
Az A hangokat fojtva, a kvartot pedig kieresztve játszd. Te döntöd el, hogy a kvartot milyen ujjrenddel fogod meg, én azonban két fogást ajánlok. Az első egy egyszerűnek tűnő kis barré fogás a mutató ujjaddal (lásd a Barré leckét). A fogás egyszerű ugyan, de a pengetésnél problémád lehet ha a pengető tovább szalad a D és a G húron mert akkor meg fog szólalni a barréval fogott többi húr is. Két módon tudsz ez ellen védekezni. Az egyik a ráhúzott pengetés (lásd a Ráhúzott és felcsapott pengetés leckét), a második pedig a barré módosítása. Ez a módosítás úgy történik, hogy a keresztfogás nyomása csak két húrra irányul, a mutató új alsó része pedig csak folytja a B és az E húrokat és nem nyomja le azokat a bundra (lásd a Húrfojtás leckét). Így a pengető ha tovább szalad, nem fognak zavaró hangok megszólalni. Nagy tempónál, de egyébként is, utóbbi technika a célravezetőbb, mert a ráhúzásra nem biztos, hogy lesz elég időd.

Lassú tempóban a nyolcadokat csak lefelé, gyorsnál pedig le-föl pengesd. Hogy mi a lassú és mi a gyors, ezt a következők alapján döntsd el. Pengess csak lefelé és fokozd a tempót. Amikor szétesnek a nyolcadok és merevnek érzed a pengetést, az már neked gyors. A lefelé pengetett fojtott hangok ugyan jobban szólnak de ha már nem bírod az egyirányú pengetést akkor váltva kell megszólaltatnod a hangokat. Ahogyan a le-föl, úgy a csak le pengetés tempója is fokozható gyakorlással, mindössze türelem és kitartás kell hozzá. Másképp mondva játssz sokat kényelmes tempóban, mindennap annyit, amennyit csak az időd enged.

A riff ritmikája egyszerű ugyan, de nézzük csak meg az ismétlődések kiosztását. Megfigyelheted, hogy az első motívum még egyszer megismétlődik és ezáltal a négy negyedes taktusban máshova kerül a hangsúlyos hang, vagyis a kvart.
Ezt a fajta eltolódott ismétlést forgásnak nevezzük. A harmadik taktusban újraindul a motívum, mert a második taktusban a második ti-ti-tá visszaállítja a rendet.
Így nézne ki a riff, ha hagynánk tovább forogni az első motívumot:


Dobkíséret gyakorláshoz:

2. gyakorlat

Ahogy hallod, más kvartokat is lehet játszani az A alaphangra. Az első kvart a D, G amiről hammer-on technikával (lásd a Hammer-on leckét) szólaltatjuk meg az E, A hangokat 2-es és 3-as ujjakkal. Ha jobban megnézed a második hangközt (E, A), rájöhetsz valami érdekes dologra.
Fogj le egy A kvintet.
Az A kvint hangja az E. Az E kvart tehát ugyanaz mint az A kvint, csak fordítva. Erről úgyis megbizonyosodhatsz, hogy az A kvint fölé megfogod az A oktávot.
Gyakran ezzel a fogással kísérnek a rock gitárosok, hogy még dúsabban szóljon a kíséret Az üresen megpengetett D kvart hangköz az E kvartra vezet. Általában a D kvarton nem is ajánlatos elidőzni mert a vezető hang nem mindig szól jól ha kitartjuk. A negyedik és a nyolcadik taktusban a C, G és a C, D kitartott kvintek oldják a riff monotóniáját. Figyeld meg és tanulmányozd a következő variációkat és találj ki te is további lehetőségeket.
Az alábbi két példában az eddig tanultakon kívüli kvartok is szerepelnek. Tanulmányozd ezeket és használd őket a saját riffjeidben. A ritmika és a sorrend a fantáziádra van bízva.


Dobkíséret gyakorláshoz:

3. gyakorlat

Ez a riff az előző leckékben megtanult lehetőségekre épül azzal a különbséggel, hogy nem A mollra hanem G mollra játszunk. A kvartok a hammer-on szempontjából itt is kedvezően alakulnak. Egy egész lépéssel lejjebb vagyunk mint az előző példában így itt másképp alakul az üres húros és az arról üthető kvart. Ez a lehetőség, hogy üres húros kvartról tudsz ütni egy másik kvartra megnyithatja előtted a szuper gyorsan játszható riffek tárházát. A hammer-on technika ugyanis pihenteti a pengető kezet és ezzel könnyíti a gyors játékot. Próbálgasd tehát gyorsítani ezt a kíséretet, de figyelj nagyon a kvart ütésekre. Mielőtt azonban belemennél a gyors játék gyakorlásába, végezz el néhány alapgyakorlatot. Üss határozottan a 2-es és 3-as ujjaddal. Figyelj nagyon a nyolcadok egyenletességére, mert a hammer-on technikát könnyű elsietni.
Ha lassan játszod ezt a gyakorlatot, akkor nyugodtan pengesd a kvartokat lefelé ráhúzottan. Ha gyorsan akarod játszani, a kvartokat fölfelé kell megszólaltatnod, vagyis váltott pengetést kell használnod.
A második taktus utolsó kvartja vibratóval szólal meg.
A kvintekkel ellentétben a kvart hangközök gyakran szólalnak meg így a rock stílusától függetlenül (lásd a Vibrato leckét). Figyelj nagyon a tempóra, mert gyakori hiba még a haladó gitárosoknál is, hogy a rövid időre vibratózott hang a vibrato mozdulatai miatt hosszabbra sikerül, és így nem indul el pontosan a következő hang. Gyakorold a kvart vibratóját az itt leírtak szerint. Játssz először egész, fél majd negyed vibratót, és fejezd be őket pontosan egy rövid G hanggal.


A negyedik taktusban megszólaltatott hangzatról már tanultál az előző részben.
Ahogy hallod, az oktáv hang megfogása miatt nagyobbat szól ez a hangzat, mint egy sima kvint. Külön gyakorold néhány percig ennek a hangzatnak a beváltását az előző fogásról, hogy a teljes riff megszólaltatása ne akadjon meg ezen a ponton sem.

4. gyakorlat

Az előző három részben mollokra tanultunk kvart beszúrásokat. A dúr akkordokra is megszólalhatnak kvart hangközök, de itt már szükségszerűen más hangzat is megjelenik. Ez az új hangzat a terc. Az első taktus ötödik nyolcada egy terc hangköz. A terc második hangja jelzi azt, hogy A dúrban vagyunk. Ezt a hangot (cisz) az előző riffekben nem játszhattad hiszen ott moll hangnemben voltunk. Az A mollra C hangot fogtunk mert az a moll hang.

A taktus elején fogott kvart már ismerős és ahogy látod, ezt a kvartot dúr esetében is játszhatod. Tanulj meg néhány variációt a terccel és a kvarttal, majd használd szabadon ezt a két hangzatot, és találj ki saját kombinációkat.


Az első taktus utolsó kvartja a B, E hangok. Ezt a lépést is általában dúr akkordoknál használjuk. Ezzel együtt tehát három hangzatod van, és ha az A kvintjét és oktávját is megfogod, akkor már négy különböző kvartot használhatsz.
Három kvart és egy terc. Minél több fogásod van egy adott akkordra, annál nagyobb lehetőségek nyílnak meg előtted. Soha ne feledd azonban azt, hogy minél több hang áll a rendelkezésedre egy riffben, annál nehezebb jó kíséretet írni, mert a variációk számával nő a hibák lehetősége is. A hiba itt nem azt jelenti, hogy rossz hangokat fogsz, hanem azt, hogy nem szerencsés, vagy egyáltalán nem jó a kitalált riff. Azt, hogy jól szól-e a kíséreted, természetesen legelőször te döntöd el, de azután el kell fogadnod a kritikákat is, persze csak ha bemutatod a szerzeményeidet valakinek – valaki olyannak, akinek bízol a zenei ítélő képességében és építő tanácsokat tud neked adni.

A második taktus utolsó kvartja egy csúsztatásban (slide) végződik.
Ez azt jelenti, hogy miután megpengetted a hangzatot, az ujjaidat a lenyomott húron tartva lefelé (balra, a felső húrláb felé) csúsztatod. Ezzel a mozdulattal meg is érkezhetsz a második fekvésbe, ahol a harmadik taktus indul.
Ebben a taktusban semmi különleges nem történik. Ami itt megszólal, azt már tanultad az A moll 7 riffnél. Továbbra se felejtsd el és talán ez a legfontosabb, hogy az itt leírt variáció csak egy a sok közül. Ha foglalkozol a lehetőségek keresésével majd kigyakorlod a variációidat akkor a te megoldásaid is jól fognak szólni.

A taktus utolsó hangja a következő taktusban lévő G dúr akkord alaphangja. Ha egy taktus végén az utolsó nyolcadra vagy más ritmikai értékre megfogod a következő taktusban lévő harmónia valamelyik hangját akkor azt előrehozásnak nevezzük. Az itt megfogott G hang a negyedik taktusban vibratót kap (lásd a Vibrato leckét).
Nagyon figyelj a ritmikára, a vibrato technika miatt ne késs a következő hangzattal. Ugyanígy figyelj oda a slide technika ritmusára is (lásd a Slide leckét). A taktus utolsó hangja egy befejezetlen nyújtás (lásd a Nyújtás leckét).

Jó gyakorlást kívánok az itt tanultakhoz és a saját variációidhoz!

 

Asztali nézet