|
Nagy lépés az, amikor egy rockot tanuló gitáros kilép a kvintek adta lehetőségekből és más hangzások után érdeklődik. Távol áll tőlem, hogy lebecsüljem a kvintekkel való játékot, hiszen a ritmika és a hangzatok váltásának lehetőségei, és a velük megírt dalok nincsenek még kiaknázva. Ennek ellenére érdemes továbblépni hiszen a különböző gondolkodásmódok újabb és újabb ötleteket adnak, és azok mindig keverhetők az előző tanulmányokkal. |
1. gyakorlat |
|||||
![]() |
|||||
Az ilyen fajta "kétszólamú" riffek nagyon hálásak, mert már kevés gyakorlás után is elfogadhatóan megszólalnak és átláthatóságuk miatt rengeteg variációra inspirálnak. Nézzük meg mit is értek az átláthatóságon. | |||||
Ha a kottát vagy a tabot megnézed, jól látható a két szólam elkülönülése. Azt is láthatod, hogy a szólamok hangmagassága nem változik. Az alsó mindvégig A, a felső pedig G, C hangok. A rockzenében a kétszólamúságot az ehhez hasonló riffeknél fojtott és kieresztett pengetések váltakozásával éreztetheted. Persze fojtást és kieresztést az előző leckében is játszottál, de itt a nagy ugrások, a szimpla és a dupla hangok váltása miatt tűnik két szólamúnak a riff. Amikor zenekari kíséret nélkül vagy pusztán csak dobbal szólal meg ez a játékmód, úgy tűnik, mintha két hangszer játszana: egy basszus és egy kísérő. A két szólam hangjai ugyan egyszerre nem szólalnak meg, még csak egymásba sem csengenek, mégis úgy tűnik, mintha az alsó szólam folyamatos kíséretet adna a felső hangok alá. Pontosan ez az amitől nagyot szól ez a játékmód. Az első riff két mozdulatból áll. Először a tompított hangokból, másodszor pedig egy kvart hangközből ami jelen esetben a G és a C hangok. |
|
||||
![]() Ez a riff tehát mollos, vagyis lágy hangzású. A hangzat lágy, de a játékmód kemény. Ez a kettősség adja a különleges hangzást. A ritmika ti-ti és tá vagyis nyolcadok és negyedek (lásd az Alapritmusok és szünetek leckét). |
|||||
Ha úgy érzed, első látásra nehéz lejátszani a ritmikát a hangokkal együtt, akkor gyakorold ki külön a riff részeit. A kíséret két elemből áll. | |||||
|
|||||
Az A hangokat fojtva, a kvartot pedig kieresztve játszd. Te döntöd el, hogy a kvartot milyen ujjrenddel fogod meg, én azonban két fogást ajánlok. Az első egy egyszerűnek tűnő kis barré fogás a mutató ujjaddal (lásd a Barré leckét). A fogás egyszerű ugyan, de a pengetésnél problémád lehet ha a pengető tovább szalad a D és a G húron mert akkor meg fog szólalni a barréval fogott többi húr is. Két módon tudsz ez ellen védekezni. Az egyik a ráhúzott pengetés (lásd a Ráhúzott és felcsapott pengetés leckét), a második pedig a barré módosítása. Ez a módosítás úgy történik, hogy a keresztfogás nyomása csak két húrra irányul, a mutató új alsó része pedig csak folytja a B és az E húrokat és nem nyomja le azokat a bundra (lásd a Húrfojtás leckét). Így a pengető ha tovább szalad, nem fognak zavaró hangok megszólalni. Nagy tempónál, de egyébként is, utóbbi technika a célravezetőbb, mert a ráhúzásra nem biztos, hogy lesz elég időd. Lassú tempóban a nyolcadokat csak lefelé, gyorsnál pedig le-föl pengesd. Hogy mi a lassú és mi a gyors, ezt a következők alapján döntsd el. Pengess csak lefelé és fokozd a tempót. Amikor szétesnek a nyolcadok és merevnek érzed a pengetést, az már neked gyors. A lefelé pengetett fojtott hangok ugyan jobban szólnak de ha már nem bírod az egyirányú pengetést akkor váltva kell megszólaltatnod a hangokat. Ahogyan a le-föl, úgy a csak le pengetés tempója is fokozható gyakorlással, mindössze türelem és kitartás kell hozzá. Másképp mondva játssz sokat kényelmes tempóban, mindennap annyit, amennyit csak az időd enged. A riff ritmikája egyszerű ugyan, de nézzük csak meg az ismétlődések kiosztását. Megfigyelheted, hogy az első motívum még egyszer megismétlődik és ezáltal a négy negyedes taktusban máshova kerül a hangsúlyos hang, vagyis a kvart. |
|||||
![]() |
|||||
Ezt a fajta eltolódott ismétlést forgásnak nevezzük. A harmadik taktusban újraindul a motívum, mert a második taktusban a második ti-ti-tá visszaállítja a rendet. | |||||
![]() |
|||||
Így nézne ki a riff, ha hagynánk tovább forogni az első motívumot: | |||||
![]() |
|||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Dobkíséret gyakorláshoz: |
|||||
2. gyakorlat |
|||||
![]() |
|||||
Ahogy hallod, más kvartokat is lehet játszani az A alaphangra. Az első kvart a D, G amiről hammer-on technikával (lásd a Hammer-on leckét) szólaltatjuk meg az E, A hangokat 2-es és 3-as ujjakkal. Ha jobban megnézed a második hangközt (E, A), rájöhetsz valami érdekes dologra. |
|
||||
Fogj le egy A kvintet. | |||||
![]() |
|||||
Az A kvint hangja az E. Az E kvart tehát ugyanaz mint az A kvint, csak fordítva. Erről úgyis megbizonyosodhatsz, hogy az A kvint fölé megfogod az A oktávot. | |||||
![]() |
|||||
Gyakran ezzel a fogással kísérnek a rock gitárosok, hogy még dúsabban szóljon a kíséret Az üresen megpengetett D kvart hangköz az E kvartra vezet. Általában a D kvarton nem is ajánlatos elidőzni mert a vezető hang nem mindig szól jól ha kitartjuk. A negyedik és a nyolcadik taktusban a C, G és a C, D kitartott kvintek oldják a riff monotóniáját. Figyeld meg és tanulmányozd a következő variációkat és találj ki te is további lehetőségeket. | |||||
![]() ![]() |
|||||
Az alábbi két példában az eddig tanultakon kívüli kvartok is szerepelnek. Tanulmányozd ezeket és használd őket a saját riffjeidben. A ritmika és a sorrend a fantáziádra van bízva. | |||||
![]() ![]() ![]() |
|||||
Dobkíséret gyakorláshoz: |
|||||
3. gyakorlat |
|||||
![]() |
|||||
Ez a riff az előző leckékben megtanult lehetőségekre épül azzal a különbséggel, hogy nem A mollra hanem G mollra játszunk. A kvartok a hammer-on szempontjából itt is kedvezően alakulnak. Egy egész lépéssel lejjebb vagyunk mint az előző példában így itt másképp alakul az üres húros és az arról üthető kvart. Ez a lehetőség, hogy üres húros kvartról tudsz ütni egy másik kvartra megnyithatja előtted a szuper gyorsan játszható riffek tárházát. A hammer-on technika ugyanis pihenteti a pengető kezet és ezzel könnyíti a gyors játékot. Próbálgasd tehát gyorsítani ezt a kíséretet, de figyelj nagyon a kvart ütésekre. Mielőtt azonban belemennél a gyors játék gyakorlásába, végezz el néhány alapgyakorlatot. Üss határozottan a 2-es és 3-as ujjaddal. Figyelj nagyon a nyolcadok egyenletességére, mert a hammer-on technikát könnyű elsietni. |
|
||||
![]() |
|||||
Ha lassan játszod ezt a gyakorlatot, akkor nyugodtan pengesd a kvartokat lefelé ráhúzottan. Ha gyorsan akarod játszani, a kvartokat fölfelé kell megszólaltatnod, vagyis váltott pengetést kell használnod. | |||||
![]() |
|||||
A második taktus utolsó kvartja vibratóval szólal meg. | |||||
![]() |
|||||
A kvintekkel ellentétben a kvart hangközök gyakran szólalnak meg így a rock stílusától függetlenül (lásd a Vibrato leckét). Figyelj nagyon a tempóra, mert gyakori hiba még a haladó gitárosoknál is, hogy a rövid időre vibratózott hang a vibrato mozdulatai miatt hosszabbra sikerül, és így nem indul el pontosan a következő hang. Gyakorold a kvart vibratóját az itt leírtak szerint. Játssz először egész, fél majd negyed vibratót, és fejezd be őket pontosan egy rövid G hanggal. | |||||
![]() ![]() ![]() |
|||||
A negyedik taktusban megszólaltatott hangzatról már tanultál az előző részben. | |||||
![]() |
|||||
Ahogy hallod, az oktáv hang megfogása miatt nagyobbat szól ez a hangzat, mint egy sima kvint. Külön gyakorold néhány percig ennek a hangzatnak a beváltását az előző fogásról, hogy a teljes riff megszólaltatása ne akadjon meg ezen a ponton sem. | |||||
4. gyakorlat |
|||||
![]() |
|||||
Az előző három részben mollokra tanultunk kvart beszúrásokat. A dúr akkordokra is megszólalhatnak kvart hangközök, de itt már szükségszerűen más hangzat is megjelenik. Ez az új hangzat a terc. Az első taktus ötödik nyolcada egy terc hangköz. A terc második hangja jelzi azt, hogy A dúrban vagyunk. Ezt a hangot (cisz) az előző riffekben nem játszhattad hiszen ott moll hangnemben voltunk. Az A mollra C hangot fogtunk mert az a moll hang. A taktus elején fogott kvart már ismerős és ahogy látod, ezt a kvartot dúr esetében is játszhatod. Tanulj meg néhány variációt a terccel és a kvarttal, majd használd szabadon ezt a két hangzatot, és találj ki saját kombinációkat. |
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|||||
Az első taktus utolsó kvartja a B, E hangok. Ezt a lépést is általában dúr akkordoknál használjuk. Ezzel együtt tehát három hangzatod van, és ha az A kvintjét és oktávját is megfogod, akkor már négy különböző kvartot használhatsz. | |||||
![]() |
|||||
Három kvart és egy terc. Minél több fogásod van egy adott akkordra, annál nagyobb lehetőségek nyílnak meg előtted. Soha ne feledd azonban azt, hogy minél több hang áll a rendelkezésedre egy riffben, annál nehezebb jó kíséretet írni, mert a variációk számával nő a hibák lehetősége is. A hiba itt nem azt jelenti, hogy rossz hangokat fogsz, hanem azt, hogy nem szerencsés, vagy egyáltalán nem jó a kitalált riff. Azt, hogy jól szól-e a kíséreted, természetesen legelőször te döntöd el, de azután el kell fogadnod a kritikákat is, persze csak ha bemutatod a szerzeményeidet valakinek – valaki olyannak, akinek bízol a zenei ítélő képességében és építő tanácsokat tud neked adni. A második taktus utolsó kvartja egy csúsztatásban (slide) végződik. |
|||||
![]() |
|||||
Ez azt jelenti, hogy miután megpengetted a hangzatot, az ujjaidat a lenyomott húron tartva lefelé (balra, a felső húrláb felé) csúsztatod. Ezzel a mozdulattal meg is érkezhetsz a második fekvésbe, ahol a harmadik taktus indul. | |||||
![]() |
|||||
Ebben a taktusban semmi különleges nem történik. Ami itt megszólal, azt már tanultad az A moll 7 riffnél. Továbbra se felejtsd el és talán ez a legfontosabb, hogy az itt leírt variáció csak egy a sok közül. Ha foglalkozol a lehetőségek keresésével majd kigyakorlod a variációidat akkor a te megoldásaid is jól fognak szólni. A taktus utolsó hangja a következő taktusban lévő G dúr akkord alaphangja. Ha egy taktus végén az utolsó nyolcadra vagy más ritmikai értékre megfogod a következő taktusban lévő harmónia valamelyik hangját akkor azt előrehozásnak nevezzük. Az itt megfogott G hang a negyedik taktusban vibratót kap (lásd a Vibrato leckét). |
|||||
![]() |
|||||
Nagyon figyelj a ritmikára, a vibrato technika miatt ne késs a következő hangzattal. Ugyanígy figyelj oda a slide technika ritmusára is (lásd a Slide leckét). A taktus utolsó hangja egy befejezetlen nyújtás (lásd a Nyújtás leckét). Jó gyakorlást kívánok az itt tanultakhoz és a saját variációidhoz! |