|
Ez a négy leckéből álló sorozat a rock improvizáció mélyebb rétegeibe vezeti be a tanulót. A leckék egymásra épülve mutatják be azt az utat, ami a profi gitárosok által használt gondolkodásukhoz vezet. A véletlenszerű, intuitív játék ezekben a leckékben tudatossággal ötvöződik, így a gyakorló gitáros megismerheti a rock improvizáció következő dimenzióját, a dallamos szólójátékot. Ez a dimenzió rengeteg olyan ötletet és lehetőséget ad és kínál föl, melyek egyébként nem jutnának az eszünkbe, a szimpla pentaton-gondolkodásos játék során. Ezt a négy leckét bátran ajánlom nem csak a középhaladó, hanem a haladó gitárosoknak is, mert az improvizációs gondolkodásmódokat és a módszereket mindenki kedvére tudja alkalmazni a saját szintjén. Ebben a leckében továbbra is a három legfontosabb fokra (I. IV. V.) bejátszható hangok és improvizációs gondolkodásmódok lehetőségeit ismerheted meg, az előző leckékben megkezdett irányt folytatva. |
Az előző leckékben megismerhetted az akkordok hangjaival történő improvizációs gondolkodást. Természetesen a dallamos gitárszólók hangkészletei nemcsak az alapakkordok hangjaiból állhatnak, hanem más, az alaphangsorban szereplő hangokból is. A G-D-C akkord sor G dúr hangnemben van, így a hangsor - amiben improvizálni tudsz - a G dúr skála. Ez az információ valószínűleg már ismerősen hangzik neked. A dallamos improvizációk esetében viszont nem az akkordokra játszható hangsoron való le és föl szaladgálás fogja meghozni a várva várt dallamokat, hanem az akkordok hangvonzatai. A rockzenében az alap, terc és a kvint hang utáni legfontosabb hang a négyes hang. A négyes hang minden dúr harmónia terce után következik, az aktuális hangsor figyelembevételével. Mit is jelent ez? 1. A G dúr akkord terce a B hang, melytől fél lépésnyire helyezkedik el az akkord négyes hangja. Ez teljesen logikus, hiszen ha a B hang a terc, vagyis a 3. hang, akkor a C hang a 4. G A B C D E Fisz G |
|
Ezt a négyes hangot bármikor használhatod az improvizációid során a hangnem első fokára, jelen esetben a G dúr akkordra. A G akkord kibontását már ismered, így már csak azt kell megjegyezned, hogy az ismert akkordformához képest hol kell megfogni a négyes hangot. A bekarikázott kottafej a négyes hangot jelöli. ![]() |
|
2. A D dúr esetében (ami a G dúr hangnem V. foka) is fél lépésre van a négyes hang a terctől. G A B C D E Fisz G ![]() |
|
3. A C dúr esetében azonban a négyes hang egy egész hangtávolságra helyezkedik el az akkord tercétől. Ezt az ugrást a G dúr hangnem indokolja, ugyanis ha az előzőek szerint fognánk meg a négyes hangot erre a fokra (IV), akkor az F hang lenne. F hang pedig nem szerepel a G dúr hangsorban. Gondolom, azt már észrevetted, hogy a négyes hangot mindig az aktuális akkord alaphangjától kezdve számoljuk ki. Mivel tehát a C dúr négyes hangja fél lépéssel feljebb van, mint a többi dúrnak, ezért ezt a négyes hangot 4# fogjuk nevezni. G A B C D E Fisz G ![]() |
|
4. Ebben a gyakorlatban mindhárom harmóniára ugyanaz az elv szólal meg és így lesz ez a későbbiekben is. Az E húron a dúrterc után a négyes (kvart) majd az ötös (kvint) hang szólal meg. A D húron pedig dúrtercről, nyújtással kerültek bejátszásra a négyes hangok. Jegyezd meg mostantól ezt a D húron bejátszható esetet is. Négyes hangot tehát az E húron és a D húron is meg tudsz fogni a tercek mellett. | |
![]() |
|
5. Az előző menetet itt gyorsabban, szeksztola ritmikában hallhatod. Az Alapritmusok és szünetek leckében utánanézhetsz ennek a ritmusfajtának. A D húron lévő négyes hangokat most csúsztatással képezzük a terc hangokról. | |
![]() |
|
![]() |