MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a négy leckéből álló sorozat a rock improvizáció mélyebb rétegeibe vezeti be a tanulót. A leckék egymásra épülve mutatják be azt az utat, ami a profi gitárosok által használt gondolkodásukhoz vezet. A véletlenszerű, intuitív játék ezekben a leckékben tudatossággal ötvöződik, így a gyakorló gitáros megismerheti a rock improvizáció következő dimenzióját, a dallamos szólójátékot. Ez a dimenzió rengeteg olyan ötletet és lehetőséget ad és kínál föl, melyek egyébként nem jutnának az eszünkbe, a szimpla pentaton-gondolkodásos játék során. Ezt a négy leckét bátran ajánlom nem csak a középhaladó, hanem a haladó gitárosoknak is, mert az improvizációs gondolkodásmódokat és a módszereket mindenki kedvére tudja alkalmazni a saját szintjén.

Ebben a leckében a dallamos improvizáció "teljes akkordkövetés" módszerével ismerkedhetsz meg. A feladatok és példák megismertetik veled a teljes gitárnyakat és egy újabb gondolkodásmód alkalmazását mutatják be.

Lecke

 

1. Az improvizálásra szánt kör továbbra is a G dúr hangnem I. V. IV. foka lesz. Az akkordok tehát G, D és C harmóniák lesznek, a kör pedig - mint ahogyan ezt a kottán is láthatod - G, D, C és G. A szólók ezeknek a hármashangzatoknak a kibontásából fognak állni. Ismerd meg először a D dúr alapakkord fogásából transzponált fokokat.
2. Bontsd fel szólisztikusan (nem összecsengetve) a harmóniákat úgy, hogy mindig csak azt a hangot fogod meg, aminek éppen szólnia kell. Így biztosan nem fogod összecsengetni a hangokat. Az ujjak emelgetése közben viszont figyelj arra, hogy az üres húrok ne szólaljanak meg. Az üres húrok némításáról a Húrfojtás leckében olvashatsz.
3. Ha már megszoktad a kört, a bontásokat, valamint a gyors fekvésváltásokat, akkor próbálkozz meg a tizenhatodos mozgással. A kitartott hangokat természetesen játszd vibrátóval.
4. Játssz ritmikai és hangsorrendi variációkat a körre úgy, hogy minden taktus első ütésére indulj el egy újabb gondolattal. Kezdj minden variációt a G húron, egyes ujjal. Ez a kezdési mód biztonságot ad, vagyis pontosan tudni fogod az akkord és a fekvésváltásokat. Nagyon fontos az egyre való indítás, hiszen így fognak benned rögzülni az akkordváltások pillanatai.
5. Ebben a gondolkodásmódban az történik, hogy az akkord utolsó hangja a következő taktusban szereplő harmónia valamelyik hangjára csúszik, majd egy negyed erejéig megpihenve újra folytatódnak a gondolatok. A csúsztatás bármelyik húron létrejöhet attól függően, hogy éppen melyik húron szólal meg az utolsó nyolcad az éppen aktuális akkordnál.
6. Ezidáig csak három húron kellet szólóznod, vagyis felbontani az akkordokat. A C dúr alapakkord transzponálása megmutatja neked, mit is foghatsz még a D és az A húrokon. Minden egyes akkordra most hat hangot tudsz megszólaltatni. Ez a hat hang tulajdonképpen három hang, hiszen egy egyszerű dúr akkord mindössze ennyi hangból áll.

A G dúr hangjai tehát magassági sorrendben: G-H-D-G-H-D.

A D dúr akkord fogássorrendje: D-Fisz-A-D-Fisz-A.

A C dúr akkordé pedig: C-E-G-C-E-G.

Megfigyelheted, hogy az E húron megjátszott, az éppen aktuális akkord legmagasabb hangja után következő hang mindig pull-off technikával szólal meg. Az akkordváltások itt is csúsztatással jönnek létre, de már nincs pihenő, csak a negyedik taktus végén. Gyakorold nagyon lassan ezt a feladatot, mert a taktus- és fekvésváltásoknak jól kell berögzülnie.
7. Szaladgálj bátran a gitár nyakán az eddig megismert módszerrel. Figyelj a harmóniákra és a körre. Használj negyedeket, nyolcadokat, tizenhatodokat, slide és pull-off technikát. Minden variáció jól fog szólni, ha betartod a ritmikára és a körre vonatkozó szabályokat. A szabályok pedig így szólnak: játssz pontosan és kövesd az akkordokat.
8.
9. Ismerj meg további három játszhatóságot a G, D, C akkord sorrendre.
10.
11.
12. Térképezd fel a G, D, C akkordkapcsolatokat az előzőleg megismert akkordfogásokkal. Memorizáld a fogásokat és a fekvéseket, mert így egy teljesen újszerű hangerdő válik láthatóvá a gitár nyakán melyekből kedvedre válogathatsz az akkordkövetéses szólóid alatt.
13. Az előző gyakorlatban megismert akkordfűzésű útvonal szerint hallhatsz most egy lefelé haladó dallamvonulatot. A csúsztatás az akkordváltás pillanatában bármelyik húron létrejöhet, így érdekes, eddig még nem játszott dallamok is kijönnek a kezeid alól. A dallamíveket tehát az éppen soron következő harmónia formája fogja inspirálni benned. Ereszd szabadon a füledet és bízd magad az akkordokra, de közben mindvégig figyelj az éppen megszülető dallamra, hiszen a későbbiekben ezek a dallamok fognak állandósulni a szólórögtönzéseidben.

Jó gyakorlást!

 

Asztali nézet