|
Ez a négy leckéből álló sorozat a rock improvizáció mélyebb rétegeibe vezeti be a tanulót. A leckék egymásra épülve mutatják be azt az utat, ami a profi gitárosok által használt gondolkodásukhoz vezet. A véletlenszerű, intuitív játék ezekben a leckékben tudatossággal ötvöződik, így a gyakorló gitáros megismerheti a rock improvizáció következő dimenzióját, a dallamos szólójátékot. Ez a dimenzió rengeteg olyan ötletet és lehetőséget ad és kínál föl, melyek egyébként nem jutnának az eszünkbe, a szimpla pentaton-gondolkodásos játék során. Ezt a négy leckét bátran ajánlom nem csak a középhaladó, hanem a haladó gitárosoknak is, mert az improvizációs gondolkodásmódokat és a módszereket mindenki kedvére tudja alkalmazni a saját szintjén. Ebben a leckében a dallamos improvizáció "teljes akkordkövetés" módszerével ismerkedhetsz meg. A feladatok és példák megismertetik veled a teljes gitárnyakat és egy újabb gondolkodásmód alkalmazását mutatják be. |
1. Az improvizálásra szánt kör továbbra is a G dúr hangnem I. V. IV. foka lesz. Az akkordok tehát G, D és C harmóniák lesznek, a kör pedig - mint ahogyan ezt a kottán is láthatod - G, D, C és G. A szólók ezeknek a hármashangzatoknak a kibontásából fognak állni. Ismerd meg először a D dúr alapakkord fogásából transzponált fokokat. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Bontsd fel szólisztikusan (nem összecsengetve) a harmóniákat úgy, hogy mindig csak azt a hangot fogod meg, aminek éppen szólnia kell. Így biztosan nem fogod összecsengetni a hangokat. Az ujjak emelgetése közben viszont figyelj arra, hogy az üres húrok ne szólaljanak meg. Az üres húrok némításáról a Húrfojtás leckében olvashatsz. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Ha már megszoktad a kört, a bontásokat, valamint a gyors fekvésváltásokat, akkor próbálkozz meg a tizenhatodos mozgással. A kitartott hangokat természetesen játszd vibrátóval. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Játssz ritmikai és hangsorrendi variációkat a körre úgy, hogy minden taktus első ütésére indulj el egy újabb gondolattal. Kezdj minden variációt a G húron, egyes ujjal. Ez a kezdési mód biztonságot ad, vagyis pontosan tudni fogod az akkord és a fekvésváltásokat. Nagyon fontos az egyre való indítás, hiszen így fognak benned rögzülni az akkordváltások pillanatai. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Ebben a gondolkodásmódban az történik, hogy az akkord utolsó hangja a következő taktusban szereplő harmónia valamelyik hangjára csúszik, majd egy negyed erejéig megpihenve újra folytatódnak a gondolatok. A csúsztatás bármelyik húron létrejöhet attól függően, hogy éppen melyik húron szólal meg az utolsó nyolcad az éppen aktuális akkordnál. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |