MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a négy leckéből álló sorozat a rock improvizáció mélyebb rétegeibe vezeti be a tanulót. A leckék egymásra épülve mutatják be azt az utat, ami a profi gitárosok által használt gondolkodásukhoz vezet. A véletlenszerű, intuitív játék ezekben a leckékben tudatossággal ötvöződik, így a gyakorló gitáros megismerheti a rock improvizáció következő dimenzióját, a dallamos szólójátékot. Ez a dimenzió rengeteg olyan ötletet és lehetőséget ad és kínál föl, melyek egyébként nem jutnának az eszünkbe, a szimpla pentaton-gondolkodásos játék során. Ezt a négy leckét bátran ajánlom nem csak a középhaladó, hanem a haladó gitárosoknak is, mert az improvizációs gondolkodásmódokat és a módszereket mindenki kedvére tudja alkalmazni a saját szintjén.

Lecke

 

Feltételezem azt, hogy egyszerű pentaton hangsorban tudsz már improvizálni, ezért most megismertetek veled egy merőben más módszert, ami gyökeresen megújítja a játékodat. Ebben a leckében még nem távolodunk el a pentaton hangsortól, és mégis teljesen más dallamok fognak megszólalni a kezed alól, mint eddig. Az alaphangsor az E la pentaton, de tulajdonképpen nem lesz szükséged erre a hangsorra, jobban mondva nem hangsorszerű, futamszerű dolgokat fogunk játszani. A következőkben bemutatott módszer a dallamjáték fortélyait ismerteti meg veled. A tudatos dallamjátékhoz meg kell ismerned a kíséret akkordjait és a rájuk játszható főbb dallamokat. Ezt az ismerkedést egy egyszerű, gyakran használt akkordkőrrel kezdjük. A kör tehát G, D, C, másképpen I., V., IV. fok. A római számok a G dúr hangsor (G, A, B, C, D, E, Fisz, G) fokait jelzik. Első fokon G, ötödik fokon D, negyediken pedig C hang van a G dúrban. Ezekre az akkordokra fogunk tehát játszani a következők szerint.

Módszer

A kíséretben dúr 3-as hangokat szólaltatunk meg, ami annyit jelent, hogy minden egyes akkordra csak három hangot játszhatunk. Az alaphangot, a dúr tercet és a kvintet. Az első fok, vagyis a G dúr alap, terc, kvintje a G, B, D. A D dúr három játszható hangja a D, Fisz, A. A C dúré pedig a C, E, G. Mivel azt mondtam, hogy még nem távolodunk el az E moll pentaton hangsortól, ezért nézzük meg azt, hogy ennek a három akkordnak a hangjai mind szerepelnek-e az E moll pentatonban.

Az E moll hangjai a következőek: E, G, A, B, D.

A három akkordé pedig:
G = G, B, D
D = D, Fisz, A
C = C, E, G

Amennyiben pentaton érzetű szólót szeretnénk játszani (és most ez a feladat), csak azokat a hangokat játszhatjuk be az egyes harmóniák alá, amelyek szerepelnek az E moll pentaton skálában. Gondolom, már észrevetted, hogy a C és a Fisz nem szerepel. Ez a két hang tehát nem fog most megszólalni, mert ellenkező esetben teljes G dúr vagy E moll hangsorral improvizálnánk.
1. Ha akarod, térképezd fel magadnak a 12. fekvésben játszott E moll pentaton hangsort. Játszd meg nyújtással a G dúr tercét (B), majd ereszd le A hangra, ami a D dúr kvintje, és végül szólaltasd meg a C dúr kvintjét. Ezt a dallamvezetést hallhatod a videón. Elképzelhető, hogy ismerős lesz, hiszen minden profi gitáros használja. Nem árt megjegyezned azt, ami eddig történt, vagyis tudatosítsd magadban azt, hogy milyen hangok szólalnak meg az egyes akkordoknál. Nem kell névről tudnod és még csak azt sem kell megjegyezned, hogy éppen alapot, tercet vagy kvintet játszol-e. Memorizáld pusztán a fogások alapján és memorizáld az akkordváltásokat.
2. G-re és C-re ugyanazt játsszuk, mint az előző szólóban, a D dúrra viszont egy alaphang, vagyis D szólal meg. Figyeld a füleddel, hogy melyik hanggal milyen hangzást érsz el, mert ez határozza meg később a játékstílusodat.
3. Most a C dúr akkordra D-ről nyújtott E szólal meg, ami a terc hang.
4. Alap, kvint, kvint dallamvezetés.
5. Így szól egy kvint, kvint, kvint dallamvonal.
6. Ha lassan összeáll benned a kép arról, hogy melyik akkordra milyen hangot foghatsz meg, akkor már egy harmóniára több hangot is bejátszhatsz. Használhatod G dúrra a G, B, D-t, D-re az A, D-t, C-re pedig a G, E hangokat. Ebben a példában megfigyelheted azt, hogy a D dúr kvintje az előzőleg nyújtott G dúr tercéről ereszkedik le. Ilyen trükkösen is meg lehet oldani a szólót, ha „kevés” hang áll a rendelkezésedre.
7. G-re és C-re a bejátszható hangok teljes készlete megszólal, D-nél pedig egy kvint hangon pihenhetsz.
8. A ritmika sűrítésével egyre változatosabb lehet a szólód. A hangok gyarapszanak, de a módszer nem változik, vagyis az adott akkordokra csak a megfelelő hangokat játszhatod be. A variációs lehetőség végtelen, de ezzel a módszerrel a játékod mindvégig dallamos marad.
9. Ahogyan az előző gyakorlatban hallottad, itt is az első taktus dallam, a második pedig blues gondolkodáson alapuló játék. Sokszor van ez így. A dallamok végén gyakran szólalnak meg ehhez hasonló megmozdulások, melyek lezárják a mondanivalót, így új dallamba kezdhetünk bele vagy akár be is fejezhetjük a szólót. Az első két hang G, egy másfél hangos nyújtással indul. Ilyet is megtehetsz, vagyis a pentaton hangok bármelyikéről kinyújthatod a megfelelő hangot.
10. Az előző másfeles nyújtás történik meg G dúrnál és C dúrnál. Most azonban B-ről D-re, majd C-nél E-ről, G-re, azaz tercről kvintre történnek ezek a nyújtások. A C dúr utolsó negyedére pedig egy tizenhatodos terc, kvint, terc, kvint játék, másként nevezve akkordfelbontás.
11. Bármelyik hangot csúsztathatod határozatlan helyről.
12. A csúsztatásokkal, nyújtásokkal, bluesos megmozdulásokkal igazán változatos, fülbemászó dallamokat tudsz improvizálni.
13. Az akkordokra játszható hangok ismeretében térképezd fel az egész hangszert és így mindig tudni fogod, mikor, mihez nyúlhatsz. Elemezd ki az itt leírt és elhangzó szólókat és találj ki Te is hasonlókat. Eleinte egész nyugodtan írd meg őket, rakd össze az ismereteid alapján és meglátod, olyan dallamokat fogsz kreálni, ami csak úgy nem juthat eszedbe az improvizációk közben, csak akkor, ha már nagyon sokat gyakoroltad az előzőekben megismert módszert. A módszer neve: akkordkövetés. Jó gyakorlást!

 

Asztali nézet