1. Az előző leckéből már megismerhetted azt az utat, ahogyan eljutottunk az Em-Am akkordokból az Em7-E7-Am7-B7 harmóniasorig. Ebben a taktusban tulajdonképpen ugyanez történik, de egy apró változtatás teljesen átalakítja az akkordsor hangzását. A változást a tritónuszcsere adja. Az első taktus második akkordja az eddigi tanulmányaink szerint E7 akkord lehetne, ami V. foka a következő taktusban lévő Am7 akkordnak. A második akkord azonban most Bb7. Az E7 akkord helyettesíthető ezzel az akkorddal (Bb7-el), ha a következő harmónia Am, vagy A dúr akkord. Ez a tritónuszhelyettesítés. Másképpen fogalmazva, tritónusz helyettesítést akkor használhatsz, amikor a helyettesítendő akkord V. foka a következő akkordnak. Így a tritónusz akkord pontosan féllépésnyire lesz a következő (jelen esetben: Am7) harmóniától. A tritónusz lépés három egész lépést jelent egy hangsorban. Az egyszerűség kedvéért kromatikus hangsorban mutatom be ezt a három egész lépést: 1 3 C C# D D# E F F# G G# A A# B C 2 |
A tritónusz ugrást természetesen nem kell számolgatnod egyetlen hangsorban sem, egyszerűbb, ha megjegyzed a fogás ábráját a gitár nyakán. Fogd meg a C és a F# hangot egyszerre és már láthatod is a tritónusz fogását, melyet másképpen szűkített kvintnek, vagy bővített kvartnak is nevezünk.  |
|
2. A harmóniákat más fekvésekben is meg lehet fogni. Csakis rajtad múlik, hogy az akkordokat hol fogod meg. Egy akkordot kettő, vagy akár több helyen is megszólaltathatsz.  |
|
3. A tritónuszcsere a B7-nél is megtörténhet, hiszen a B7 akkord V. foka a taktus elején lévő Em7 akkordnak. A B7 tritónusza az F7 akkord, ami természetesen már féllépésre áll az Em7 harmóniától.  |
|
4. A különféle helyeken megfogott hangzatok más-más hangulatban tüntetik fel ugyanazt az akkordmenetet. Játszd az eddig megismert helyettesítési és fekvésbéli lehetőségeket véletlenszerűen.  |
|
5. Az E7-t helyettesítő Bb7 akkordhoz megfoghatod a harmónia 6. hangját. Az akkord neve így Bb76 lesz. Talán emlékszel még, hogy itt, vagyis az első taktus második felére E9# akkordot is bejátszottunk már. Az E9# hangzat 9# hangja G hang. A Bb76 akkord 6. hangja szintén G hang. Mint ahogyan itt is, úgy az előző példákban is megfigyelhetted, hogy a tritónuszcsere tulajdonképpen csak a basszushangot érintette. Az akkord többi hangja nem változott, csak a harmónia elnevezése lett más. Ez történik tehát most is.  |
|
6. A tritónusz akkordban megfoghatod a 9-es hangot is. A dúr terc hang ugyan hiányzik a harmóniából, de az izgalmas hangzás kárpótolja ezt a hiányosságot. Az akkord neve hivatalosan ezért Bb76 sus9 lenne.  |
|
7. Az eddigi tanulmányaid alapján már nem lehet ismeretlen egy ilyen, vagy ehhez hasonló akkordvezetés. Nem ismeretlen továbbá számodra a forrás akkordváz sem, ami bizony nem más, mint egy taktus Em és egy taktus Am akkordok.  |
|
8. Ebben a példában tulajdonképpen nem történik semmi új dolog, csak az E húron jelennek meg újabb hangok, melyeket az előző leckében már megismerhettél.  |
|
9. A négyes hangok bejátszásával modern hangzású akkordok szólalnak meg. A négyes hangokat piros kottafejjel jelöltem.  |
|
Azt hiszem, most már világos lehet előtted az, hogy tulajdonképpen nem létezik olyan egyszerű akkordváz, amely ne szolgáltathatna egy jó alapot a harmonizálásra. Kutass fel az emlékeidben egyszerű akkordkíséreteket és változtasd meg azokat az eddig megismert lehetőségekkel. Ha mindent megértettél és már alkalmazni is tudod, akár rögtönözve is, akkor lépj a következő leckére. |
Jó gyakorlást! |
 |