MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

A zeneszerzéshez és a dalok feldolgozásához feltétlenül szükséges megismerni a harmóniák játszhatóságát, megváltoztathatóságát. Izgalmas és érdekes feladat egy ismert dal akkordkörének a boncolgatása, bővítgetése, mert értékes megoldások tűnhetnek fel, melyek felhasználhatóak saját dalok megírására vagy a már létező számok átharmonizálására. Ez a leckesorozat egy hosszú utazásra visz el téged mindössze két akkord körül. Különféle elveket és lehetőségeket ismerhetsz meg az utazás során, melyek egyszerűvé teszik azt, amit eddig bonyolultnak gondoltál.

Ebben a leckében megismerheted a legalapvetőbb akkordvezetési módot Em-ról Am akkordra. A feladatokban részletesen tárgyalt vezetések gyakran szólalnak meg többek között a funky-rock, a latin és jazz-rock dalok akkordvázaiban. A magyarázatok, természetesen a hagyományos rockban használt egyszerűbb akkordhasználatra is kitérnek. Ajánlom ezt a leckét (és egyben az előzőt is) mindazoknak, akik zeneszerzéssel vagy feldolgozásokkal szeretnének foglalkozni.

Lecke

 

1. Két akkord között úgy jöhet létre kapcsolat, hogy egy harmadik akkord segítségével összekötjük azokat. Mit is jelent az, hogy "összekötjük"? Vannak olyan hangzású harmóniák, amelyek képesek előkészíteni a következő harmónia megszólalását. Ezek a harmóniák szinte feszítik a fület, más szóval erős elmozdulást eredményeznek a későbbi oldás reményében. Az erős feszítésért a domináns hetes akkordok a felelősek. Dominánsnak, vagyis uralkodó akkordnak nevezzük azokat a harmóniákat, melyekből egy hangnemen belül csak egy van. Egy hangnemen belül pedig négy mollos és három dúros jellegű akkord van. A három dúrból a harmadik (ez a hangnem ötödik foka) a domináns hetes akkord. A leckék soraiban figyeld a dúrhangsorra építhető hangzatokkal foglakozó témákat, mert ott érthető magyarázatokat találhatsz ezekkel az elméleti ismeretekkel kapcsolatban.

Minden akkordra az ötödik fokán, vagyis a kvinttel feljebb lévő hetes harmóniája vezet. Nézzünk erre egy egyszerű példát. A C dúr ötödik foka (kvintje) a G hang. Ha C dúr harmóniára vezetni akarsz, akkor bejátszhatsz elé egy G7 akkordot. Country dalok harmóniavázában gyakori eset a csiki-csuki ezzel a vezetési elvvel. A dal C dúrral indul majd elmozdul G7 akkordra, ami visszakívánkozik C dúrra. Ez a váltás a dallam vagy az improvizációtól függően, akárhányszor megszólalhat. Egy mollos dal esetében, az ötödik fokú vezetés alaphelyzetben ugyanúgy történik, mint a dúrnál, csak a vezető akkord moll harmóniára old. A moll akkord elé tehát egy E7 kerülhet bejátszásra. Számtalan rock dal íródott már az Am-E, vagy az Am-E7 akkordváltásokra. Az első példában sem történik más, mint egy egyszerű ötödik fokú vezetés Am-ra.
2. Az E7 most kiegészül egy plusz hanggal, ami az akkord kilencedik hangja, fél lépéssel megemelve. Ez a hang egyébként (Fiszisz, másképpmondva: G) megegyezik a moll hanggal. Ez az akkord tehát egyszerre dúr és moll akkord. Az utolsó akkord szintén egy vezető harmónia, hiszen ha beismétled ezt a két taktust, akkor az E moll akkordra, a tőle kvint (5) lépésnyire lévő B7 harmóniával vezethetsz vissza. Ez a harmónia most megemelt ötös (5#) hangot kapott. Moll akkordra való vezetésnél, bátran alkalmazhatod ezt a hangot, a moll előtt álló domináns vezető akkordban.
Amennyiben nem használsz ilyen plusz hangokat (E7-nél a 9#, B7-nél pedig a 5#), akkor egy egyszerű, a hagyományos rock vagy latin-rock zenékben gyakran használt vezetési lehetőséget kapsz ami így fest: Em-E7-Am-B7.
3. A zenekari játék nem igényli a basszushangok megszólaltatását a gitáron, ezért az E és az A húrokat ki lehet és sokszor ki is kell hagyni. Ez a példa azonban nem csak erre hívja fel a figyelmet, hanem arra is, hogy mennyire fontos az akkord legmagasabb hangjának a vezetése, vagyis az akkordfűzés. Ebben a példában Fisz-G-E-G, hangsorrendet ír le az akkordok teteje.
A videón funky-rock stílusban hallhatod ezt az akkordsort.
4. Egyszerű hetes harmóniákkal így hangzik ez az akkordmenet. A három hangú fogásokkal, D-D-C-Disz rajzolata lesz az akkordsornak. A példa bossa nova és (vagy) latin-rock stílusban hangzik el.
5. Az akkordok tetejére ebben a példában most újabb hangok kerültek. Az Em9 és az E9# akkordok tetején a kvint hang szólal meg. Az Am9-es és a B75# harmónia legmagasabb hangja pedig a B. Az Am akkordnak ez a hang a kilencese, a B7-nek pedig az alaphangja. Az harmóniák legfelső hangjai így közös hangok, ami izgalmas megoldása egy akkordfűzésnek.
6. Az E7-nél 5#, a B7-nél pedig 9# került az akkordok fölé. A fűzés dallamát így a B-C-B-D hangok alkotják.
7. Basszus nélkül így szól az előző variáció. Zenekarban inkább ezt a módot használd, hiszen a basszusgitár feladata a mély hangok megszólaltatása.
8. A második taktusban egy egyszerű példát láthatsz arra, hogyan is lehet sűrűbbé varázsolni egy akkordmenetet, könnyű fogásokkal. Bármennyire is jazzesnek hallod ezt a menetet, gyakran szólal meg hasonló fűzés funky-rock dalokban.
9. Ismerj meg újabb fogásokat az Em9, E79#5# és az Am9-es akkordokra.
10. Ebben a példában minden akkordra megszólal egy forma az eddig tanult akkordokból. Ez az ugrálós akkordjáték a jazz alapú zenékre jellemző, de megritmizálva - ahogyan azt a funky-rock példáknál is halhattad - jól szól más stílusú zenékben is.
11. Minden akkord tetején két hang szólal meg egymásután. A fogások egyszerűek, de a hangzás összetett és bonyolultnak tűnő. Talán most jött el az idő, hogy emlékeztesselek arra, honnan is keveredtünk erre a szintre.
Az első lecke legelső feladata az Em-Am akkordkapcsolat volt. Egy képzett muzsikus nem feltétlenül áll meg egy ilyen egyszerű akkordkapcsolatnál, másképp mondva nem hagyja meg annak, amivel először találkozik. Egy Em-Am-ra megszólaló dallam még komolyabban fog hangzani, ha az eddig bemutatott elvek alapján a kíséret megváltozik.
12. Számtalan akkordfűzési lehetőség áll rendelkezésedre, ha nekiveselkedsz az eddig tanult formák rakosgatásának.
Megteheted azt is, hogy a beismétlésnél más formával indítod az újabb kört, mint ahogyan ebben a példában is láthatod. A folytatás rád van bízva. Keverd és próbálgasd a lehetőségeket és jegyezd meg, ami tetszik. Írd le, majd gyakorold ki és értsd meg a vezetéseket, majd használd őket a saját zenéidben.
Jó gyakorlást!

 

Asztali nézet