MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat segít neked megismerni a rock improvizáció alapvető fortélyait. A feladatok és az érthető magyarázatok a legalapvetőbb technikákra és improvizációs lehetőségekre világítanak rá. A példák megalapozzák vagy bővítik az improvizációs szókincstáradat, fejlesztik technikádat és a futamgondolkodásodat. A szólópéldák és gyakorlatok egymásra épülnek, így ha következetesen sorban tanulod őket, könnyedén juthatsz egyre magasabb szintre a rögtönzés terén. Minden lecke egy módszer is egyben, melyet a további tanulmányaid során magasabb szinten is tudsz alkalmazni.

Ebben a leckében folytathatod a rockimprovizációhoz szükséges gondolkodásmódok és technikák megismerését és tanulását. 23 feladatban kapsz érthető magyarázatot és gyakorlatot a legtipikusabb rock motívumfajtákról, melyek nyújtással és pull-off technikával jönnek létre. Ezek a motívumok forrásai a népszerű rock és bluesgitárosok játékainak, ezért minden gitáros alapszókészletében már a tanulmányok elején meg kell jelennie.

Lecke

 

1. Egy olyan hangszer mint a gitár, képes arra, hogy egyetlen hangot a nyakon több helyen is megszólaltasson. Ezzel a ténnyel már megismerkedhettél az előző leckében, ahol csúsztatással játszhattad ki az egyforma hangmagasságú hangokat. Ez fog történni most is, de egy jóval nehezebb technikával, amit bending-nek, magyarul nyújtásnak nevezünk. Meg fogod hallani és tapasztalni, hogy mennyire másképpen szól ez a technika és milyen hatásokat érhetsz el vele az improvizációid alatt.

A legelső dolog, amit nagyon meg kell tanulnod, az a nyújtás. Erről a technikáról a Nyújtás leckében olvashatsz. A blues és a rock szólózás őselemét láthatod és hallhatod az alábbiakban. Gyakorold ki ezt a motívumot lelkiismeretesen, a nyújtásra vonatkozó szabályok ismeretében. Nyújtsd pontosan D hangról az E hangot, majd szólaltasd meg fogottan is az E-t!
2. Gyakorold ki úgy is ezt a motívumot, hogy a fogott E az első, majd utána játszod a megnyújtott E hangot. Ez az eltolás azért fontos, mert ha a füled megszokja az előző gyakorlatban megtanultakat, akkor nehezen tudsz zene közben áttérni egy fordított variációra, vagyis az ellenkezően lüktető motívumra.
3. Játszd bele az alap motívumba a következő pentaton hangot. A-lá pentaton hangsorban ez a hang G lesz. Figyelj nagyon a G hangok előtt megnyújtott hangokra. Mikor a nyújtott hang után megjátszod a G-t, a megfeszített húrt úgy ereszd vissza a hármas ujjaddal alaphelyzetbe, hogy az ne szólaljon meg. Ez a visszaeresztés gyors legyen, hiszen a G hang után ismét ugyanez a nyújtás következik. Ha a húrnak a bundhoz való szorításán eresztesz egy kicsit, tapasztalni fogod, hogy a húr magától és hangtalanul visszapattan a helyére.
4. Természetesen bárhol megszólaltathatod a G hangot az alapmotívum közben. Az előző példában a negyedik és a nyolcadik nyolcadra esett a G hang, most pedig egy nyolcaddal előbb, vagyis a harmadikra, majd a hetedikre szólal meg.
5. Játszd be a második és a hatodik nyolcadra is.

6. Végül szólaltasd meg első és ötödik helyen is a G hangot.
7. Figyeld meg ezt a motívumot, elemezd ki, hogy melyik nyolcadokra szólalnak meg a G hangok és tanuld meg emlékezetből lejátszani. Miután tudatosan megtanultad ezt a példát, a füled meg fog nyílni és hallani fogja a lüktetését és a dallamát.
8. Tanuld meg ezt a variációt is és lassan fedezd fel, hogy bármilyen sorrendet játszol ezzel a gondolkodásmóddal, minden variáció jól fog szólni.
9. A G és a fogott E hangok találkozását pull-off technikával is megoldhatod. Erről a technikáról a Pull-off leckében olvashatsz. Ez a hangképzési elem amellett, hogy jól szól, meg is könnyíti a pengető kéz munkáját. A videón 12. fekvésben E-lá pentatonban szólal meg a motívum.
10. A nyújtás most szólaljon meg két konkrét nyolcad ritmika alatt. A Nyújtás leckében erről a hangképző lehetőségről is olvashatsz.

11. Játszd össze a nyújtást és az elpengetést! Használd ezt a két hangképzési elemet minél többet, hogy ne jelenthessen gondot az improvizációban való használata.
12.
13.
14. Feltételezem, rájöttél arra, hogy bármit is játszol ezekkel a motívumokkal, jól fognak szólni. A lényeg mostantól tehát nem az, hogy megtanuld az itt leírtakat, hanem inkább az, hogy megértsd. Az itt lejegyzett motívum ismét 12. fekvésben szólal meg.
15. Az A-lá pentaton következő hangja az A hang. Építsd bele ezt a hangot is az eddig tanultak mellé.

16.
17. Hallgass meg egy variációt az eddig megismert lehetőségekből A, majd E-lá pentatonban megszólaltatva. Az első videón hallható szóló alatt F, G, A, a másodiknál pedig E és F kvintek kísérnek.
18. Az eddig megismert technikákat egy húrral lejjebb is tudod alkalmazni, természetesen megtartva az A-lá pentaton hangsor hangjait. Ebben az esetben a A hang van megnyújtva a G hangról, az új hang pedig a C lesz.
19.

20. Gyakorold a ritmusra való nyújtást mind a két lehetőséggel úgy, hogy a nyújtott hangokat most nem ereszted el, hanem tartod a következő fogott hang alatt is. Amennyiben így teszel, a két hang össze fog csengeni és most pont ez kell nekünk. Ha torzított hangszínnel játszol, akkor az összecsengés egy vad harapós hangzást fog eredményezni. Tiszta gitárhang esetében egy szép kellemes hangzat (terc) fog megszólalni.
21. Találj ki te is további variációkat a titi-tá ritmikájára.
22. Egyszerre is megszólaltathatod a nyújtott és a fogott hangokat. Figyelj nagyon arra, hogy a fogott hangok ne mozduljanak el a helyükről, vagyis csak a mélyebb hangot nyújtsd.
23. Szándékosan nem írtam le az itt elhangzó szóló kottáját, hiszen nem az a cél, hogy megtanuld pontosan azt, amit itt hallasz. Játszd megállás nélkül az eddig megismert lehetőségeket és meglátod, neked is ugyanez a stílus fog megszólalni. Gyakorolj lassan, figyelj minden hangra és pihenj néha egy-egy kitartott hanggal. Válassz mindig olyan tempót, amiben követni tudod a saját játékodat és csakis akkor gyorsítsd az iramot, ha mindvégig megtudod őrizni a figyelmedet és nem betanult eseteket, hanem véletlenszerű motívumokat játszol.

Jó gyakorlást!

 

Asztali nézet