MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Minden olyan hangszeren, ahol a muzsikus képzi a hangokat (értem ezalatt, hogy a hang születésénél közvetlen fizikai kapcsolatban van a zenész a hangforrással) rengeteg a hangszer alaphangján kívüli megszólaltatási lehetőség is létezik. A blues és a rock zene megkívánja, sőt, megköveteli a különböző utánzótechnikák használatát. A természetben vagy az éneklésben hallott hangok, hangképzések, vibrátók inspirálták az zenészeket a továbblépésre, hogy a hangszeren a „nem létező hangokat” megvalósítsák. A beszédben szereplő mély és magas hangrendű magánhangzók hangképző hangszereken való visszaadása rengeteg változatot, technikát szült és nem hiszem azt, hogy ez a folyamat mára véget ért volna.

Ebben a leckében megismerheted a gitáron használatos játéktechnikák közül a Nyújtás technikát és megtanulhatod ennek használatát.

Lecke

 

1. Fogd meg a D hangot 3-as ujjal (G húr 7. érintő) és pengesd meg.

2. Nyújtsd fel a D hangot az E hangra úgy, hogy a 2. és 1. ujjaddal is segítesz és tartsd, amíg el nem hallgat magától. A hang magassága a nyújtás mértékétől függ, így hát csakis rajtad múlik, hogy a kitartott hang tiszta lesz-e vagy hamis.

Nézzük, hogyan tudod a tisztaságot gyakorolni:

1. Fogd meg az E hangot 1. ujjal (H húron 5. érintő) és pengesd egymás után többször. Mikor már úgy érzed, ráállt a füled a hangmagasságra, 3. ujjal lassan nyújtsd fel a D hangot egy egész lépéssel.

2. Miközben tartod a húrt, az 1. ujjaddal fogd meg a H húron az E-t és a nyújtott hangot (E) hasonlítsd össze a fogott hang magasságával. (Floyd Rose rendszerű gitároknál ez nem működik.) Ha jól végezted a nyújtást, akkor két egyforma hangot halassz. Megjegyzés: Nyújtás közben ne a húr feszességére, vagyis az ujjadat visszatartó erőre figyelj, hanem koncentrálj a megadott hangra és bízd a hallásodra. Te csak told felfelé a húrt, a füled majd megállít, ha érzékeli a kívánt hangmagasságot. Ha nem állít meg a füled, akkor csak nyújtsd tovább, csak rájössz majd arra, hogy túlmentél az E hangon. Kezd elölről! Add meg a hangot, nyújts („a füleddel”, ne izomból) és ellenőrizz! A mozdulatot lassan gyakorlod, mert így hamar rátalálsz a kívánt hangmagasságra.

Nyújtás konkrét ritmusra

A teendő ugyanaz, mint az előzőekben, csak itt ritmusra jön létre a nyújtás. Az első hang (D) a taktus 1-ére, a második pedig 2-re szólal meg. Miután megpengetted a D hangot, te döntöd el, hogy mikor kezded a nyújtást. A mozdulatot a taktus második negyedére be kell fejezned, mert ott indul a pontozott fél értékű E hang.

Ebben a gyakorlatban a második és harmadik hang között egy fojtástechnikát kell alkalmaznod. A nyújtott állapotban lévő E hangot fojtsd le a pengető lapjával a D megpengetése előtt, és csak ezután ereszd vissza alaphelyzetbe. Ha ezt nem teszed meg, akkor a felnyújtott E a leeresztés miatt elindul visszafelé és úgy érkezik meg a D-re. Ez a technika létezik, de itt most nem erről van szó.

Nyújtás-visszaeresztés

Ezt a technikát akkor a legegyszerűbb végrehajtani, ha a visszaeresztés előtt egy normál nyújtást is végezünk. Ebben az esetben csak a ritmusra kell figyelned. A visszaeresztés sebessége sokféle lehet, ezért azt úgy csinálod, ahogy akarod. A fontos csak az, hogy érkezz meg időre.

Gyakorold a nyújtás-visszaeresztést ezzel a gyakorlattal is.

A nyújtás-visszaeresztésnek van egy nehezebb változata is, amihez jól kell ismerned (érezned) a saját gitárodat és húrozását. Itt a nyújtás gyorsan és néma csendben történik. Meg kell tanulnod érezni a húrok feszességéből a helyes hangmagasságot. Miután felnyújtottad a húrt E-re, ellenőrizd egy fogott E-vel a hangmagasságot. Ne keseredj el, ha a huszadik próbálkozásra sem jön össze, hisz ez az egyik legnehezebb technika. Nem sok hibalehetőség rejlik ebben a technikában, azaz vagy jól csinálod, vagy nem. A húrfojtásokra itt is nagyon ügyelj!

Gyakorold a nyújtás-visszaeresztés nehezebb változatát ezzel a gyakorlattal is.

Befejezetlen nyújtás

1. Fogd meg a C hangot (G húr 5. érintő) és megpengetés után nyújts egyet a hangon.

2. A nyújtás közben egyszer csak tedd le a pengető lapját a húrra. Ezzel az éppen magasodó hangot valahol lefojtod, így csak egy sehová nem tartó hangot képeztél. Ez a technika nagyon fontos a blues hangok képzésénél.

Figyelj arra, hogy ne azonnal indítsd a nyújtást, hanem várj egy kicsit a hangokkal. A mozdulat tulajdonképpen bármilyen tempóban elvégezhető, csak arra figyelj, hogy a következő hangnál már leeresztve, alaphelyzetben kell lenni a húrnak. A legnagyobb hiba, amit elkövethetsz ennél a technikánál, hogy a nyújtást abbahagyod és nem fojtod le azonnal. Figyelj tehát erre, mert különben egy nagyon hamis hang lesz az eredmény.

Nyújtott vibrátó

1. Fogd meg a D hangot (G húron 7. érintő) és nyújtsd fel az E hangra.

2. Tartsd a hangot, majd nyújtsd egy kicsit feljebb és ereszd vissza E-re. Nagyon fontos, hogy pontosan az E hang magasságára ereszd vissza és ne lejjebb.

3. Told fel újra egy kicsit a nyújtott E-t és megint ereszd vissza. Figyelj arra, hogy a feltolás mindig ugyanakkora legyen, vagyis a nyújtott állapotban lévő E mindig ugyanakkorát magasodjon.

4. Gyorsítsd a mozdulatot és ne hagyd abba, amíg a hang szól.

Ez a technika a legtöbb gyakorlást igénylő hangképzés. Ha keveset gyakorlod vagy nem figyelsz oda a hangok tisztaságára, akkor egy szép nyújtás után sokáig fog szólni a rosszul végrehajtott vibrátó. Ne veszítse el a füled azt a hangot, amire nyújtottál és ez a hang legyen az, amire ráteszed a vibrátó mozdulatait.

Hibalehetőségek

Hiba Eredmény Megoldás
Kicsúszik a húr, nyújtás közben az ujjad alól. Egy nem érthető, hamis játék jön létre. Az ujjad behajlítva legyen és ne bicsakoljon ki az utolsó ujjperced, mert akkor az nem tud alulról beakadni a húrba.
A bundon akadozva csúszik a húr. Egyenetlen és pontatlan nyújtás. Valószínű az ujjad tapad a fogólaphoz. Nyugodtan kend be a fogólapot a gitárolajozóval. Olcsóbb gitároknál sajnos a bundok felülete egy kissé reszelős, de ezt a sok nyújtás lesimítja majd.
Szakad a húr. Nem mersz majd nyújtogatni. Figyeld meg, hogy hol pattan el a húr. Ha a bundoknál, akkor políroztasd ki azokat, ha az alsó húrláb vágja el, szintén polírozásra szorul a húr feltámasztása is.
Túl nehéz a nyújtás. Nagyon fog fájni az ujjad és nem szívesen gyakorlod ezt a technikát. Ennek több oka lehet. 1. Túl kemény húrokat használsz, próbálkozz puhábbal. 2. Nagyon magasan vannak a húrjaid. Lehet, hogy be kellene állítani a gitárod. (lásd Gitárbeállítás lecke). 3. Ne egy ujjal nyújts, hanem segíts a többivel! 4. Lehet, hogy nem figyelsz a nyújtandó hangra és már rég túlmentél rajta és az is elképzelhető, hogy nagyon a bundhoz préseled a húrt. 5. A hangot lefogó ujjad csak minimális erőt fejtsen ki a fogólap felé, a többi erő felfelé hasson, hogy a nyújtás könnyedén létrejöhessen.
A nyújtott hang feletti húr bepattan az ujjad alá. Egy nem kívánt hang zavarja a nyújtott hangot. Az ujjad hegyét (a nyakhoz képest) nagyon lapos szögben tartod, ezért az nem képes eltolni a többi húrt. Állíts a szögön!
Mire végzel a nyújtással, elhallgat a hang. Nem az szól, amit szeretnél, ez zavarhat a játékban. 1. A fogólap felé megszüntetted a nyomást. Ezt nem biztos, hogy észreveszed, hiszen a fölfelé nyomás ezt elrejtheti. Érezd a bund és a húr kontaktját és figyeld azt a nyújtás közben. 2. Lehet, hogy a következő bundok valamelyike feljebb van, vagyis kilóg a nyakból és az fojtja le a hangot. Ellenőrizned kell a bundozást.
Pontatlan, vagyis hamis a nyújtásod. Nem fog tetszeni a saját nyújtásod. 1. Vegyél föl „magnóra” egy olyan akkordot, amiben benne van a nyújtott hang (pl. A mollban E a kvint) és erre gyakorold lassan a nyújtást. 2. Ellenőrizd hangológéppel a nyújtásod.
A nyújtástól hamar elfárad a kezed. Fájni fognak az ujjaid és nem tudsz eleget gyakorolni. Optimalizáld a nyomóerőket, lehet, hogy a fele is elég. Pihenj és kezd újra! Nem az a lényeg, hogy sokszor nyújts egy nap, hanem csak néhányszor, de nagyon odafigyelve. Szépen lassan megerősödik és megkeményedik az ujjad.

 

Asztali nézet