|
Ebben a leckesorozatban megismerheted az egy szál gitárral történő kísérés alapjait és továbbmutató irányait. Úgy vezetem be a tanulót a legegyszerűbb akkordformák és ritmizálások, az összetettebb és bonyolultabb kísérési, valamint az alapvető harmonizálások világába, hogy mindvégig megmarad az egyszerűség érzése. Érthető és következetesen felépített tanokat ismerhetnek meg a jazz kíséreti stílusok iránt érdeklődők, a sétáló basszus alapjairól és megvalósításáról, egy gyakran használt akkordkör (Autumn Leaves) felhasználásával. Ajánlom ezt a sorozatot tanulóknak és pedagógusoknak egyaránt. Ebben a leckében a legalapvetőbb basszus-vezetéseket és akkord helyettesítéseket ismerheted meg. Világossá válik előtted a tritónusz akkord fogalma, ami az egyik legfontosabb helyettesítési mód a jazz zenében. |
1. Továbbra is az Autumn Leaves jazz standard akkordkörét alapul véve tárgyaljuk a kíséretek lehetőségeit. Ismerd meg elsőként a basszus szólamot, amit ha nem is így külön, de már játszottad a dal kísérete közben. ![]() |
|
2. Az első elv, amit végigvezethetsz a basszus vonalán, az a fél hanggal felülről való vezetés. Ha a szemed megszokta már a fő basszushangok helyét, akkor nem lesz nehéz bejátszanod eléjük a fél lépéssel feljebb lévő hangot. Először tehát alaphang, utána pedig egy vezető hang jön. Ez a vezető hang készíti fel a következő akkord megszólalását. A vezető hangok az előtte álló alaphangtól mindig egy szűk kvint, vagy másképpen mondva bő kvart ugrásra vannak. Ezt az ugrást, illetve hangközt nevezik a jazz zenészek tritónusznak. Az Autumn Leaves akkordsora a legjobb példa arra, hogy mikor lehet bejátszani az alaphang után a tritónusz basszushangot. Nézzük meg először az első és második harmóniát. Az első akkord (Am7) kvint (5) lépésre van a következő (D7) akkordtól. Ez az az eset, amikor bátran használható a tritónusz ugrás vezető hangként. A D7 kvint lépésre van a Gmaj7-től. A Gmaj7 szintén kvint lépesre helyezkedik el a Cmaj7-től. |
|
A Cmaj7 és a F#m7(5b) akkordok közötti távolság tritónusz ugrás, ezért itt a vezető basszus a Fisz hang felett fél lépésnyire eső G hang lesz. A F#m7(5b) azonban a következő harmóniától, ami a B7, ismét öt lépésre helyezkedik el, és így van ez a B7-Em7 esetében is. Elmondhatjuk tehát, hogy ha egy akkord öt lépésre van a következő akkordtól, akkor nyugodtan bejátszhatjuk a két hangzat közé vezető lépésnek a tritónusz hangot. A negyedik taktusban lévő két akkord között (Em7-E7) F hanggal, azaz felülről történik a vezetés. ![]() |
|
3. Így hangzik az előző példában elmagyarázott elv a dal első nyolc taktusában alkalmazva. |
|
![]() |
|
4. A felső basszus-vezetéseket természetesen nem kell minden, vagy inkább nem kötelező minden akkordváltásnál bejátszanod. Keverd ezt az elvet az eddig tanult kísérési módokkal. |
|
5. A vezetéseket akkordokkal is megoldhatod hasonlóképpen, mint a basszussal. Minden akkord előtt megszólal a félhanggal feljebb lévő dúr hetes harmónia. A kettes példában elmagyarázottak szerint ezek az akkordok lesznek a "tritónusz akkordok", melyek alapértelmezésben mindig dúr hetes hangzatok. Ezek az akkordok most kivétel nélkül, az alapakkord után szólalnak meg. Megtehetnéd azt is, hogy az alapakkord helyett fogod be ezeket a vezető harmóniákat. Ebben az esetben nem csak vezetésről, hanem helyettesítésről is beszélhetnénk. Ez lenne tehát a jazz típusú zenékben oly gyakran használt, tritónusz helyettesítés. Az utolsó előtti taktus második akkordja is egy tritónusz akkord, de azt hiszem, hogy ez az eset egy kis magyarázatra szorul. Az utolsó taktus első akkordja E7. Az E7 harmóniától öt lépésre a B7 akkord van, ennek pedig a tritónusza az F7 akkord. Így kerülhetett bejátszásra tehát az F7 a taktus második felébe. Ha nem érted az előzőekben elmagyarázottakat, ne akadj fenn rajta, mert később minden világossá fog válni. A fontos az, hogy a kezedben legyenek ezek a lépések és bármikor használni tudd őket. |
|
![]() |
|
6. Tanuld meg a leírtak szerint a tritónusz vezetéseket. Az dal alapakkord fogásait már játszottad így. Most lényegében csak a tritónusz vezetésekkel bővülnek ki az akkordváltások. Ha megértetted a tritónusz elvét, akkor most nem kell a kottát vagy a tabulatúrát böngészgetned, hanem egyszerűen a gitár nyakát nézve végig tudod játszani ezt a feladatot. Amennyiben mégsem értetted meg, két választásod van. Vagy megtanulod a kottából a feladatot, vagy elkezded elölről az egész leckét. Én inkább ez utóbbit javasolnám, hiszen ezeket a példákat nem elég eljátszani, hanem meg is kell érteni, hiszen a következő lecke is ezekre az elvekre épül majd. | |
|
|
![]() |
|
7. Még egy elvet ismerj meg, melyet minden nehézség nélkül, szinte pihenőként tudsz használni az eddig megtanult dolgok közben. Ahogyan felülről, úgy alulról is vezetheted a basszushangot a következő akkordra. A 3. példa szerint gyakorold ki ezt a vezetési lehetőséget is. |
|
![]() |
|
8. Ez a videó az alsó vezetéseket mutatja be az eddig megismert akkordkörre. |
|
9. Alsó, felső és tritónusz akkordvezetéseket hallhatsz és láthatsz ezen a videón. Az akkordkör továbbra sem változik. |
|
10. A gyakorlásod során emeld a tempót, hogy a figyelmed élesedjen, a játékod pedig gyorsulni tudjon. |
|
Jó gyakorlást! | |
Zenei alapok gyakorláshoz | |