MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ebben a leckesorozatban megismerheted az egy szál gitárral történő kísérés alapjait és továbbmutató irányait. Úgy vezetem be a tanulót a legegyszerűbb akkordformák és ritmizálások, az összetettebb és bonyolultabb kísérési, valamint az alapvető harmonizálások világába, hogy mindvégig megmarad az egyszerűség érzése. Érthető és következetesen felépített tanokat ismerhetnek meg a jazz kíséreti stílusok iránt érdeklődők, a sétáló basszus alapjairól és megvalósításáról, egy gyakran használt akkordkör (Autumn Leaves) felhasználásával. Ajánlom ezt a sorozatot tanulóknak és pedagógusoknak egyaránt.

Ebben a leckében megismerheted a dalkísérésekhez használatos akkordok legegyszerűbb formáit és ritmizálásait, melyeket a profi jazz gitárosok is használnak. A dallamos, fülbemászó akkordkör megtanítja azt, hogy egy hangnemen belül milyen "Jazz" akkordok használhatóak.

Lecke

 

1. Elsőként ismerd meg a leckében használt akkordsor fogásait az E húrról indítva. Ez az akkordsor a G dúr párhuzamos mollja, vagyis az E moll hangnemre bejátszható harmóniák "listája". A dúr illetve a moll hangsor hét hangból áll, és mindegyik hangjára felépíthető egy harmónia. A nyolcadik akkord (E7) egy vezető harmónia. Ez az akkord vezet vissza a kör elejére, ami Am7-el kezdődik. Rövid magyarázatként most csak annyival szolgálok, hogy minden harmóniára az ötödik fokán lévő dúr7 vezet. Am akkordnak az ötödik foka az E hang.

Az itt látható harmóniák négyeshangzatok, annak ellenére, hogy három hangból állnak. Mindegyik harmóniából csak a kvint hang hiányzik. Ez a hang a jazz zenében elhagyható, mert nem határoz meg erős jelleget. A négyeshangzat az a harmóniafelépítés, melyet a jazz zene már tud használni. Ez a stílus hármashangzatokat kíséretre jóformán egyáltalán nem használ, hiszen pont a többeshangzatok révén lesz összetettebb a hangzása, mint más stílusoknak.

Tanuld meg tehát ujjakkal megszólaltatva lejátszani ezeket az egyszerű fogásrendű akkordokat. A hüvelykujj mindig az E húron megszólaló basszushangot pengesse. A másik két hangot a mutató és a középső ujjak szólaltassák meg.
2. Minden taktusban egy akkord szerepel az alábbiakban bemutatott ritmizációval. Ez a képlet a jazz kíséretek alapja. Ez lesz tehát a "kályha", amihez mindig vissza tudsz térni.
3. Tanuld meg ugyanezeket az akkordokat az A húrról indított formákkal is. A változatos játék egyik alapköve, hogy több helyen le tudd játszani a dalban szereplő harmóniákat.
4. Gyakorold a kört az új formákkal is.
5. A két alapformából már össze tudod úgy rakni a kíséretet, hogy az akkordok egymás mellé kerülhetnek. Amikor így, egymáshoz közel helyezkednek el a harmóniák, akkor beszélhetünk akkordfűzésről. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem ugorhatsz nagyokat a kíséret során.
6. Így szól tehát a kör akkordfűzéssel.
7. Ebben a példában az A húrról indított Am7 akkorddal kezdődik a sor.
8. Az akkordfűzés szabályai szerint az alábbiak szerint alakul a kíséret. Ismételd be megállás nélkül többször a kört és egyszer játszd az A húrról, majd az E húrról indított harmóniákat.
9. A következőkben egy szintén gyakran használatos rövid körre tanulhatsz ritmizációkat. Ezt a kört I, VI, II, V-nek nevezik a jazz muzsikusok. A számok a hangnem fokait mutatják. Az akkord menet G dúrban van, így a G dúr I, VI, II, V fokai szólalnak meg. Nézzük meg milyen ritmika szerepel a taktusokban.

Az első taktus semmi újat nem mutat, hiszen ezt a ritmusképletet már ismered.

A második taktus első öt nyolcada maga a "kályha" (ahogyan az előző taktus is), utána még egy nyolcad és egy negyed következik. Ezzel az egyszerű ritmusvariációval ki tudod tölteni a teljes taktust. Persze az első taktusban megjátszott ritmika is kitölti a taktust, de ott az ütem második felében már nincs mozgás.

A harmadik taktusban szintén az alapritmus szólal meg azzal a különbséggel, hogy az utolsó nyolcadra megszólal a következő ütemben lévő E7 akkord alaphangja. A jazz zenében nagyon fontos ez az előrehozatal, vagyis egy taktus utolsó nyolcadán megszólalhat a következő harmónia, vagy annak a basszusa.

A negyedik taktusban, akármennyire is furcsa a leírás, az első öt nyolcadban a "kályha" ritmusa szólal meg. Talán, ami miatt furcsa lehet, az az, hogy nem a megszokott basszusakkord-sorrendben követik egymást a hangok. Mind a négy ütemben megszólaló ritmusképlet fontos és gyakran használatos a kíséretek során, ezért különös figyelmet fordíts a megértésükre, kigyakorlásukra.

10. A basszus hangok felütésre, vagyis második nyolcadra hozása is gyakori az egy szál gitárral történő kíséretek közben. A második és harmadik videón az eddig megismert ritmizációkat hallhatod lassabb és gyorsabb tempóban eljátszva. Az elsőként tanult hosszabb kör (ahogyan említettem már) az AUTUMN LEAVES jazz standard dal első felének az akkordváza.
11. A dal teljes akkordköre így néz ki. Az első ismétlés után az egyes (primo) részt, vagyis az első sor két utolsó taktusát ne játszd még egyszer, hanem a hatodik taktus lejátszása után azonnal ugorj a kettes (szekundo) részre, ami a második sor első taktusában kezdődik. Az ezután következő dupla vonal a középrész kezdetét jelöli. Észreveheted, hogy a középrész megegyezik az első rész akkordsorával, csak F#m7 akkordtól indítva. A F#m7 akkord mellett zárójelben feltüntetett információ azt jelenti, hogy az akkord 5. hangja fél lépessel lejjebb van. A lecke elején azonban azt tanultad, hogy ezekben a harmóniákban nincsenek kvint, vagyis ötös hangok. Ez az információ tehát a három hangos akkordfogást még nem érinti. A későbbiekben természetesen meg fogod érteni ennek a jelölésnek is a fontosságát.

A felvételt hallgatva kövesd a szemeddel a kottát, és figyeld meg, hogy a harmadik sor 5. és 6. taktusában lévő akkordok milyen ritmikával szólalnak meg.
Az eddig megismert ritmusokkal, akkordfűzésekkel és ugrásokkal már hiteles és változatos kíséretet tudsz játszani jazz stílusban az AUTUMN LEAVES dallama alá. Minden egyes gyakorlatot vegyél nagyon komolyan, mert a következő leckékben egyre komolyabbra fordulnak a dolgok. Tulajdonképpen most még nincs más dolgod, mint hogy a kevés elméleti információ megjegyzése mellett a kezedben legyenek az akkordok és az AUTUMN LEAVES köre.

Jó gyakorlást!
Zenei alapok gyakorláshoz

 

Asztali nézet