MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat mindenki számára érthető módon tanítja a jazz improvizációt. Sokaknak kétségeket ébreszt a bonyolultabb rögtönzés megértése és megtanulása, ezért lépésről lépésre kerül magyarázásra és bemutatásra az, hogy mire mit lehet játszani a jazz zenében. Minden gyakorlat csak a hozzá szükséges elméleti tudnivalót tárgyalja, így fokozatosan válik világossá, mit is kell tudni a kíséret és a szóló kapcsolatáról. A négy leckében 84 gyakorlat vezeti be a tanulót minden nehézség nélkül az improvizáció világába.

Lecke

 

Ebben a leckében a négyeshangzatokkal történő improvizálást ismerheted meg. Az akkordfelépítésből eredő negyedik hang új hangzásokat és kombinációs lehetőségeket nyit meg előtted a szólóid közben. A gyakorlatok között ritmikai feladatokat is találsz, ami segít kiszabadulni az első leckében megismert nyolcados improvizációból.
1. Továbbra is a Take The „A” Train című dal akkordkörére tanuljuk az improvizációs lehetőségeket. Az első akkord a C dúr. A C dúr hármashangzat a C, E, G, és bizony hármashangzatot nem használunk a jazz zenében, vagy legalábbis nagyon ritkán. A tanulmányaid következő lépése tehát az lesz, hogy minden akkordot, ami a dalban szerepel, négyeshangzattá alakítsuk át. Ne gondolj semmilyen bonyolult dolgokra, nem kell hangnemekben számolnod és bonyolult összefüggéseket megismerned. Nézd csak meg az első akkordot, egyszerűen még egy hangot rátettünk a hármashangzat tetejére. A C, E, G hangok vonalon helyezkednek el, ezért a negyedik hang is vonalon lesz, így jön ki a négyeshangzat. Ezt a négy hangot (C, E, G, B) C major 7-esnek nevezik. A negyedik hang fél lépésre van az utána következő alaphangtól, vagyis a C-től (B, C). Ha ilyen esettel találkozunk, azt mindig major 7-esnek fogjuk hívni.
2. Ugyanígy bővül a D dúr, D moll és a G dúr 7 akkord is, de ezeknél a harmóniáknál a negyedik hang a sima 7-es lesz. Megfigyelheted, hogy az alaphangtól a hetedik hang két fél lépésnyire van, ami az előzőekben megismert major 7-esnél csak egy fél lépésre volt. Az akkordok tehát így alakulnak a négyeshangzatok szerint: D dúr 7, D moll 7, G dúr 7. Az A dúr 7-es akkordot a G dúr 7-ből transzponáljuk, így arról külön nem beszélek. Gyakorold ki lelkiismeretesen a négyeshangzatok felbontásait. Minden bontásnál jusson eszedbe a harmónia neve is, hiszen amiket most megtanulsz, nem egyedi esetek, hanem örök érvényűek, így ezeket viszed át majd más dalokba is.
3. Íme egy egyszerű gyakorlat a dal akkordjaira. Az első taktus harmadik negyede felett egy pontot látsz (staccato), ami azt jelenti, hogy ezt a hangot röviden kell játszani. A négyeshangzat felbontása után akkord is megszólalhat az improvizáció után.

4. Gyakorold ki a két oktáv terjedelmű bontásokat is. Az improvizáció első és legfontosabb komponense a hangkészlet, vagyis az egyes akkordokra játszható hangsorok vagy felbontások. Ez az, aminek nagyon kézben kell lennie, hiszen a rögtönzés közben már nem gondolkodhatsz magán a hangsoron. A játszható hangokat „látni” kell a hangszeren, mert csak akkor lehet a szóló elképzeléseket megvalósítani.
5. Játszd végig a kört a két oktávos bontásokkal is. A hatodik taktusban megfigyelheted, hogy a G dúr 7-re nem az alaphangról indul a bontás, hanem a dúr tercről. Lassan elérsz arra a szintre, hogy szakíts az alapról elindított felbontásokkal. A dallamnak íveket kell leírnia, az alapról való kezdés ebben az esetben nagy törést okozna, mert az ötödik taktus utolsó hangjáról (C) nagy ugrást kellene megtenni a G alaphangra. Az ilyen ugrásoktól mostantól kezdve tartózkodj.

6. Ebben a dalban is megfigyelheted az egyszerű íveket. Az akkordváltásoknál mindig a legközelebbi, vagyis a szomszédos hangról indulnak a bontások lefelé vagy fölfelé haladva.
7. Ebben a gyakorlatban a ritmika megváltoztathatóságáról tanulhatsz. Mostanáig csak nyolcadokat improvizáltál, így nem kellett különösebben odafigyelned a ritmikák rögtönzésére is. Az első ritmus, amit be kell építened a játékodba, a triola. A trioláról az Alapritmusok és szünetek című leckében olvashatsz. Ha jobban megfigyeled az alábbiakban leírt gyakorlatsort, akkor észreveheted, hogy a triola az első, majd mindig egyel elcsúszva kettőre, háromra és négyre szólal meg. A hangok sorrendje nem változik, vagyis csak felfelé majd lefelé szólalnak meg a bontások.

8. Játssz csak C major 7-es felbontást oda-vissza és szúrd be a triolát különböző helyekre. Végezd el ezt a fajta ritmus improvizációt a dal többi akkordjaira is.

9. A dal 7. és 8. taktusaiban a sűrű akkordváltás miatt gyorsabban kell gondolkodnod. Eleinte játszd nagyon lassan ezt a részt, teljesen függetlenül a daltól. Most, hogy még a ritmikát is improvizálnod kell, különösen figyelj oda a gyakorlásra. Ne rohanj és ne kapkodj. Sokkal célravezetőbb az, ha nagyon lassan, de hibátlanul játszod ezt a részt, mintha állandóan elakadsz a játékban. Megfigyelheted, hogy a gyakorlatokban 2, 3 vagy ennél több triola is egymás mellé került. Szabály tehát még nincs a ritmikai variálásra. Játszd kedved szerint a triolákat. Az egyetlen, amihez kötnöd kell magad, az a dal akkordköre. Tanuld meg lejátszani ezeket a példákat, elemezd ki őket, majd szakíts velük, amilyen gyorsan csak lehet. A Te variációid ugyanilyen jók lesznek, hiszen minden adott, vagyis ugyanezek a hangok és ritmikák fognak megszólalni nálad is, csak legfeljebb más sorrendben. A sok gyakorlás és az abból eredő hangszeres biztonság teszi zeneiessé ezeket a meneteket, na meg a dinamika. A jazzes dinamikáról a következő leckében lesz szó. Jó gyakorlást!
Zenei alapok gyakorláshoz

 

Asztali nézet