|
Ez a leckesorozat mindenki számára érthető módon tanítja a jazz improvizációt. Sokaknak kétségeket ébreszt a bonyolultabb rögtönzés megértése és megtanulása, ezért lépésről lépésre kerül magyarázásra és bemutatásra az, hogy mire mit lehet játszani a jazz zenében. Minden gyakorlat csak a hozzá szükséges elméleti tudnivalót tárgyalja, így fokozatosan válik világossá, mit is kell tudni a kíséret és a szóló kapcsolatáról. A négy leckében 84 gyakorlat vezeti be a tanulót minden nehézség nélkül az improvizáció világába. |
Ebben a leckében az első lépést, vagyis a hármashangzatok megértését és a velük való improvizációt tanulhatod meg. A 18 gyakorlat segíti lerakni a rögtönzés alapköveit és majd erre az erős alapra épülnek a további tanulmányaid. A magyarázatok nagy részletességgel tárgyalják az elméleti, a stílus és technikai kérdéseket, tudnivalókat. | |
Az improvizáció (rögtönzés) fogalmát egy tanulónak először a gondolkodás szintjén kell megértenie. Mit is jelent ez? Minden olyan információt meg kell szereznie, ami segít abban, hogy egy adott dal akkordkörére miket és hogyan játszhat. Az akkordkör, más néven harmóniaváz a dal kísérete és erre a kíséretre szoktak improvizálni a zenészek. Meg kell ismerni tehát a harmóniákat és a rájuk játszható hangokat. A harmónia legegyszerűbb formája a hármashangzat. Másképpen mondva három vagy háromnál több hang egyidejűleg való megszólaltatását akkordnak vagy harmóniának nevezzük. Két fő akkordfajtával, a dúrral és a mollal fogunk ebben a leckében foglalkozni. Az improvizációs példák a Take The „A” Train jazz sztenderd dal első részének akkordkörére szólal meg. Öt különböző harmónia (C major 7, D dúr 9, D moll 7, G dúr 7, A dúr 7) szólal meg az első részben. Az akkordok jelölése bonyolultnak tűnhet, de ahogyan összeáll a kép ezekről a harmóniákról, számodra is ki fog derülni, hogy semmilyen nehézséget nem hordoznak magukban ezek a betűk és számok. | |
1. Elsőként tehát hármashangzatokkal fogunk improvizálni. Az alap hármashangzat annyit jelent, hogy egy adott hangsor bármelyik hangjáról indítva megszólaltathatod az első, harmadik és ötödik hangot. Nézzünk egy példát! A C dúr hangsor a maga dúros szerkezetével így néz ki: C, D, E, F, G, A, B, C. Az első, harmadik és ötödik hangja C-ről kezdve tehát: C, E, G. Ez egy dúr akkord, méghozzá egy C dúr. A dúrosságát az első és a második hang (C, E) közötti hangtávolság dönti el. A jazz alapritmikája triolás, így a nyolcadokat blues lüktetéssel kell játszani. A triolás lüktetésről az Alapritmusok és szünetek című leckében olvashatsz. Így fog tehát kinézni a dúr hármashangzat szólóban lejátszva. | |
![]() |
|
2. A dal első akkordja a C dúr, második akkordja a D dúr 9. Ahogyan látod, az ujjrend és a hármashangzatok formája nem változott, hiszen ez is egy dúr, az is egy dúr, így ugyanazokat kell játszanod mindkét akkordra, csak eltolva. | |
![]() |
|
3. A dal harmadik harmóniája a D moll 7. Egyetlen hangban különbözik a D dúrtól, és ez a hang az F. | |
![]() |
|
4. A következő harmónia a G dúr 7. Ismered már a dúr hármasbontás képét, ezért csak annyi a dolgod, hogy G hangról kezded el az első hangot. | |
![]() |
|
5. Az utolsó harmónia az A dúr 7. Ez is dúr, így már ez sem jelenthet gondot. | |
![]() |
|
6. Tanuld meg ezekkel a felbontásokkal a dal első részét. Játék közben gondolj mindig az akkor nevére, aminek éppen a kibontását játszod. Ez nagyon fontos, hiszen a jazz improvizáció alapja a gondolkodás. Gondolkodás azon, hogy egy adott akkordra vagy akkordsorra mit is lehet játszani. | |
![]() |
|
|
|
7. Tanuld meg egy oktávval feljebb is a hármashangzatok felbontását. Miután a kezedben van már az egy oktávval feljebbi bontás is, játszd rögtönözve azokat. Te döntöd el, hogy a magasabb vagy mélyebb hármashangzatot játszod-e be, és így még komolyabban kell gondolkodnod. Csináld lassan és hibátlanul. Válassz olyan tempót, amiben nem szakadnak meg a hangok és a ritmikák folyamatosságai. | |
![]() |
|
|
|
8. A következő feladat a hangok sorrendjének improvizációja. Az alábbi 12 példában négy nyolcad szólal meg a C dúr hármashangzatra. Játszd őket végig a kottából vagy a tabulatúrából. Nem az a lényeg, hogy megjegyezd őket, hanem hogy lásd meg a variálhatóságát ennek a három hangnak. Ha ráéreztél a lehetőségekre, játszd rá őket a dal akkordkörére. Gyakorold a véletlenszerűséget tehát ezzel az egyszerű gondolkodással, mert ha képes vagy hibátlanul így improvizálni egy akkordkörre, akkor a továbbiakban soha nem lesz gondod a rögtönzéssel. | |
![]() |
|
|
|
9. Az előzőekben tanult elvet, vagyis a hangsorrendek megváltoztathatóságát alkalmazd a dal 7. és 8. taktusára is. Az akkordok váltásai sűrűk, ezért még komolyabb figyelmet igényel a rájuk való játszás. Egyetlen itt leírt variációtól se riadj vissza, mert itt is csak az akkordok hármashangzatainak a felbontásai szólalnak meg, csak különböző sorrendben. | |
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
14. Ha sokat gyakorlod az előző feladatokat, akkor akár „egy levegővel”, másképp mondva szünet nélkül végig tudod improvizálni a dal első részét. | |
![]() |
|
|
|
15. Az improvizációs lehetőségek megsokszorozódnak, ha egy oktávnál nagyobb hangterjedelemben játszod a felbontásokat. Gyakorlod ki tehát az alábbiakban leírtakat és játszd rá a dalra a két oktávos felbontásokat. Az A dúr 7-re játszott hangokat a G dúr 7-esre játszottakból transzponáld. Jó gyakorlást! | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Zenei alapok gyakorláshoz | |