MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat a jazz zenékben gyakran használt akkordfordulatokra játszott improvizációs gondolkodásmódokról szól. Érthető magyarázatok és módszerek segítenek megérteni a bebop stílusra jellemző szólófordulatokat és akkordkövetéses játékokat. A példák fejlesztik a gyors gondolkodást és rengeteg megoldást mutatnak arra, hogyan is lehet szólisztikusan is megformálni az 1-6-2-5 akkordkapcsolatot. A leckesorozat egyben pattern (minta) gyűjteményként is szolgálhat, melyből felfrissítheted az improvizációs szókincsedet.

Ebben a leckében az eddig megismert gondolkodásmódokhoz képest egy egészen új improvizációs dallamvezetési lehetőséget ismerhetsz meg. Megtudhatod, miként lehet elérni a legszorosabb kapcsolatot az 1–6-2-5 fokokra játszott menetekkel.

Lecke

 

1. Az eddig megismert legszorosabb kapcsolat mindig a következő akkord valamely szomszédos hangjára való vezetés volt, mint ahogyan ezt ebben a példában is láthatod.
2. A legkisebb vezetést kromatikus lépésekkel lehet megvalósítani. A Cmaj7-re alap (C), terc (E), kvint (G) majd bővített kvint (G#) szólal meg. A taktus második felében A7 akkordra A hanggal indul a menet. Ezért történhet meg, hogy G-ről A hangra G-G#-A kromatikus vezetést használunk. Ugyanez az elv szólal meg minden akkordkapcsolatnál és ezzel meg is történik az akkord kifejezéses (akkord követéses, más néven vertikális) szóló improvizáció legszorosabb, vagyis kromatikus összekapcsolása. Ez a gondolkodásmód, amint látod, rendkívül egyszerű, azonban a rögtönzésszerű megvalósítása sok gyakorlást igényel. A következő példák érthetően, fokról fokra vezetnek el a megértéshez és a megvalósításhoz.
3. Fogd meg a Cmaj9 akkordot, majd a taktus harmadik negyedére indítsd el a C-E-G-G# menetet. A videón három fekvésbéli variációt láthatsz. A tabulatúrában az első szerepel. Ez az első variáció van a legmesszebb a megfogott harmóniától, így a lefogott akkordhoz ezt a legnehezebb betájolni. A másik két variáció közvetlen a megfogott akkord mellett van. Miért is fontos ez? Ha egy adott akkordhoz tájolod be a meneteidet, akkor nem lesz problémád más hangnemben eljátszani azokat, hiszen egy bárhol megfogott maj9-es formához képest mindig ugyanúgy kell lejátszanod azokat. A Cmaj9 után, jelenesetben a második taktusban, A7 akkord szerepelhetne (mint ahogyan az 1-6-2-5 menetben az is szerepel), hiszen annak az alaphangjára történik a kromatikus vezetés. Játszd ezt a vezetést addig, míg játék közben is kezded érteni a történéseket.
4. Az A7 akkordnál alaphangról kezdve (hiszen az előző példában erre a hangra történt a vezetés) szólal meg a dallam, A-C#-G hangsorrendben. A második taktusban a Dm7 akkord mollterce szólal meg, így a vezetés erre a hangra történik Gb hanggal. Megfigyelheted (lehet, hogy már észre is vetted), hogy ezek a kromatikus vezetések mindig slide technikával jönnek létre. Ez a játékmód egy tipikusan jazz-es játékmód. Két fekvésbéli variációt láthatsz a videón. Te is kitalálhatsz játszhatóságokat ezekre a menetekre, hogy minél jobban fel tudd térképezni a gitár nyakát. A VI. fokra most A75# szólal meg. Ennek a harmóniának a legmagasabb hangja, az F hang. Erre az F hangra történik a vezetés a következő taktusban.
Nagyon fontos, hogy előre lásd azt a hangot, amire vezetni akarsz. Ebből a szempontból most könnyű dolgod van, hiszen az akkordban fogod azt a hangot, amire vezetni fogsz.
5. A Dm9 forma után terc, alap, kvint, majd szűkített kvint vezetéssel megyünk a következő harmónia (G7) alaphangjára. Figyeld a videón az ujjrendeket is (az előző példákban is) melyek tipikus jazz ujjrendek.
6. Az V. fokra most G76 szólal meg, melynek a legmagasabb hangja az E hang. A vezetés is erre a hangra történik, ami a Cmaj7 dúrterce lesz.
7. Az előző gyakorlatokban megfigyelheted, hogy a dúr7 akkordoknál alaphangokra, a moll7-nél és a maj7-nél pedig tercre vezettünk. Ebben a példában csak tercekre történik a vezetés.
8. Az előzőekben megismert módszerrel, vagyis szétszabdalva külön-külön gyakorold a meneteket, majd kösd össze úgy, ahogyan azt a 7. gyakorlatban látod. Nem említettem ugyan, de talán már te is tudod, nem csak az a lényeg, hogy ezeket a kis szóló részleteket kívülről megtanuld, hanem az, hogy értsd a vezetési lehetőségeket. Érteni pedig úgy fogod, ha nem csak mechanikusan, minden gondolat nélkül játszod őket, hanem közben gondolkozol is a történéseken.
9.
10.

 

11.
12. Talán észrevetted már az előző példákban, hogy egyszer lentről, másszor pedig fentről történnek a kromatikus vezetések. Ebben a variációban nem csak kromatikus, hanem szomszédos hang vezetés is megszólal. A szomszéd hang vezetést az előző leckében már megismerhetted.
13. Gyakorold ezeket is külön, odafigyelve és gondolkodva.
14.
15. Ismét egy variáció, a tercekre való vezetéssel.
16. Tanuld meg ismét szétdarabolva a vezetési lehetőségeket. Játszd le minden akkordkapcsolatra az eddig megismert variációkat. Tedd ezt úgy pl. Cmaj7-nél, azaz I. foknál, hogy megfogod a Cmaj9 akkordformát, majd a harmadik negyedre lejátszod valamelyik variációt.
Mivel azt kértem, hogy ne mechanikusan játssz, hanem tudatosan, ezért jó előre tudd, melyik hangra is akarsz vezetni. Végezd el ezt mindegyik akkordnál.
17.
18.
19.

 

 

20. Most hallgasd meg, hogyan szól összekötve mindaz, amit eddig megismerhettél. A 2. és a 3. videón két változat szólal meg. Az elsőn triolás, a másodikon pedig nyolcados lüktetéssel szólalnak meg a hangok. Mindkettő használatos a jazz zenében, de egy bizonyos tempó fölött már csak nyolcadosan játsszuk a hangokat. A slide mozdulatokat szándékosan kicsit erőszakosan, vagyis gyorsabban játszom a megszokott természetes sebességétől azért, hogy pontosan lásd az alkalmazását.
21. A kromatikus vezetéseket triolásan is alkalmazhatod, ami talán egyszerűbb, mint az előzőekben tanult vezetés. Nézd át ezekben a szóló példákban is egyenként az akkordok közötti vezetéseket és gyakorold ezeket is külön-külön. Bízom benne, hogy valamelyest megértetted a kromatikus vezetéseket és hamarosan alkalmazni is tudod őket a játékod során. Ha egy kicsit nehéznek érzed ezt a gondolkodásmódot akkor ne keseredj el, mert tényleg nehéz. Nem kis feladat és idő megszokni ezt az elvet.
22.

 

23.
24.
25.
További kitartó gyakorlást kívánok.

 

Asztali nézet