1. Az eddig megismert legszorosabb kapcsolat mindig a következő akkord valamely szomszédos hangjára való vezetés volt, mint ahogyan ezt ebben a példában is láthatod.  |
|
2. A legkisebb vezetést kromatikus lépésekkel lehet megvalósítani. A Cmaj7-re alap (C), terc (E), kvint (G) majd bővített kvint (G#) szólal meg. A taktus második felében A7 akkordra A hanggal indul a menet. Ezért történhet meg, hogy G-ről A hangra G-G#-A kromatikus vezetést használunk. Ugyanez az elv szólal meg minden akkordkapcsolatnál és ezzel meg is történik az akkord kifejezéses (akkord követéses, más néven vertikális) szóló improvizáció legszorosabb, vagyis kromatikus összekapcsolása. Ez a gondolkodásmód, amint látod, rendkívül egyszerű, azonban a rögtönzésszerű megvalósítása sok gyakorlást igényel. A következő példák érthetően, fokról fokra vezetnek el a megértéshez és a megvalósításhoz.  |
|
3. Fogd meg a Cmaj9 akkordot, majd a taktus harmadik negyedére indítsd el a C-E-G-G# menetet. A videón három fekvésbéli variációt láthatsz. A tabulatúrában az első szerepel. Ez az első variáció van a legmesszebb a megfogott harmóniától, így a lefogott akkordhoz ezt a legnehezebb betájolni. A másik két variáció közvetlen a megfogott akkord mellett van. Miért is fontos ez? Ha egy adott akkordhoz tájolod be a meneteidet, akkor nem lesz problémád más hangnemben eljátszani azokat, hiszen egy bárhol megfogott maj9-es formához képest mindig ugyanúgy kell lejátszanod azokat. A Cmaj9 után, jelenesetben a második taktusban, A7 akkord szerepelhetne (mint ahogyan az 1-6-2-5 menetben az is szerepel), hiszen annak az alaphangjára történik a kromatikus vezetés. Játszd ezt a vezetést addig, míg játék közben is kezded érteni a történéseket. |
 |
|
4. Az A7 akkordnál alaphangról kezdve (hiszen az előző példában erre a hangra történt a vezetés) szólal meg a dallam, A-C#-G hangsorrendben. A második taktusban a Dm7 akkord mollterce szólal meg, így a vezetés erre a hangra történik Gb hanggal. Megfigyelheted (lehet, hogy már észre is vetted), hogy ezek a kromatikus vezetések mindig slide technikával jönnek létre. Ez a játékmód egy tipikusan jazz-es játékmód. Két fekvésbéli variációt láthatsz a videón. Te is kitalálhatsz játszhatóságokat ezekre a menetekre, hogy minél jobban fel tudd térképezni a gitár nyakát. A VI. fokra most A75# szólal meg. Ennek a harmóniának a legmagasabb hangja, az F hang. Erre az F hangra történik a vezetés a következő taktusban. |
Nagyon fontos, hogy előre lásd azt a hangot, amire vezetni akarsz. Ebből a szempontból most könnyű dolgod van, hiszen az akkordban fogod azt a hangot, amire vezetni fogsz.  |
|
5. A Dm9 forma után terc, alap, kvint, majd szűkített kvint vezetéssel megyünk a következő harmónia (G7) alaphangjára. Figyeld a videón az ujjrendeket is (az előző példákban is) melyek tipikus jazz ujjrendek.  |
|
6. Az V. fokra most G76 szólal meg, melynek a legmagasabb hangja az E hang. A vezetés is erre a hangra történik, ami a Cmaj7 dúrterce lesz.  |
|
7. Az előző gyakorlatokban megfigyelheted, hogy a dúr7 akkordoknál alaphangokra, a moll7-nél és a maj7-nél pedig tercre vezettünk. Ebben a példában csak tercekre történik a vezetés.  |
|
8. Az előzőekben megismert módszerrel, vagyis szétszabdalva külön-külön gyakorold a meneteket, majd kösd össze úgy, ahogyan azt a 7. gyakorlatban látod. Nem említettem ugyan, de talán már te is tudod, nem csak az a lényeg, hogy ezeket a kis szóló részleteket kívülről megtanuld, hanem az, hogy értsd a vezetési lehetőségeket. Érteni pedig úgy fogod, ha nem csak mechanikusan, minden gondolat nélkül játszod őket, hanem közben gondolkozol is a történéseken.  |
|
9.  |
|
10.  |
|
11.  |
|
12. Talán észrevetted már az előző példákban, hogy egyszer lentről, másszor pedig fentről történnek a kromatikus vezetések. Ebben a variációban nem csak kromatikus, hanem szomszédos hang vezetés is megszólal. A szomszéd hang vezetést az előző leckében már megismerhetted.  |
|
13. Gyakorold ezeket is külön, odafigyelve és gondolkodva.  |
|
14. |
 |
|
15. Ismét egy variáció, a tercekre való vezetéssel.  |
|
|
16. Tanuld meg ismét szétdarabolva a vezetési lehetőségeket. Játszd le minden akkordkapcsolatra az eddig megismert variációkat. Tedd ezt úgy pl. Cmaj7-nél, azaz I. foknál, hogy megfogod a Cmaj9 akkordformát, majd a harmadik negyedre lejátszod valamelyik variációt. |
Mivel azt kértem, hogy ne mechanikusan játssz, hanem tudatosan, ezért jó előre tudd, melyik hangra is akarsz vezetni. Végezd el ezt mindegyik akkordnál.  |
|
17.  |
|
18.  |
|
19.  |
|
|
 |
20. Most hallgasd meg, hogyan szól összekötve mindaz, amit eddig megismerhettél. A 2. és a 3. videón két változat szólal meg. Az elsőn triolás, a másodikon pedig nyolcados lüktetéssel szólalnak meg a hangok. Mindkettő használatos a jazz zenében, de egy bizonyos tempó fölött már csak nyolcadosan játsszuk a hangokat. A slide mozdulatokat szándékosan kicsit erőszakosan, vagyis gyorsabban játszom a megszokott természetes sebességétől azért, hogy pontosan lásd az alkalmazását. |
|
|
|
 |
21. A kromatikus vezetéseket triolásan is alkalmazhatod, ami talán egyszerűbb, mint az előzőekben tanult vezetés. Nézd át ezekben a szóló példákban is egyenként az akkordok közötti vezetéseket és gyakorold ezeket is külön-külön. Bízom benne, hogy valamelyest megértetted a kromatikus vezetéseket és hamarosan alkalmazni is tudod őket a játékod során. Ha egy kicsit nehéznek érzed ezt a gondolkodásmódot akkor ne keseredj el, mert tényleg nehéz. Nem kis feladat és idő megszokni ezt az elvet.  |
|
22.  |
|
23.  |
|
24.  |
|
25.  |
|
További kitartó gyakorlást kívánok. |
 |
 |