MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat a jazz zenékben gyakran használt akkordfordulatokra játszott improvizációs gondolkodásmódokról szól. Érthető magyarázatok és módszerek segítenek megérteni a bebop stílusra jellemző szólófordulatokat és akkordkövetéses játékokat. A példák fejlesztik a gyors gondolkodást és rengeteg megoldást mutatnak arra, hogyan is lehet szólisztikusan is megformálni az 1-6-2-5 akkordkapcsolatot. A leckesorozat egyben pattern (minta) gyűjteményként is szolgálhat, melyből felfrissítheted az improvizációs szókincsedet.

Ebben a leckében továbbfejlesztheted az improvizációs gondolkodásodat az akkordokra játszott futamok összefűzése terén. A meneteket most a skálaszerűség oldaláról mutatom be, ami teljesen más jelleget kölcsönöz a játékodnak az előző leckében tanult hangok használatával.

Lecke

 

1. A tercekre való megérkezést (a piros színű hangjegyek a tercek) eddig az akkordok felbontásából okoskodtuk ki. Pl. így:
2. Az akkordokra megszólaló futam nem csak egy egyszerű akkordbontás, hanem skálaszerű játék is lehet. Figyeld meg ezt a C majornál. A menet tulajdonképpen egy Cmaj9 felbontása (B nélkül). A hangok itt sorban egymás mellett vannak lejátszva, így érvényesül a hangsor jellegű játék. Figyeld meg ezt a jelleget a Dm7 és a G7 akkordkapcsolatnál is!
3. Így szólal meg egy lentről indított (Cmaj7 hetes hangjáról kezdett) hangsor jellegű futam. Megfigyelheted, hogy a kezdőhang mindegyik harmónia esetében a hetes hang.
4. Hetes hangok szólalnak meg a váltásoknál, ha egyszerűen végigjátszod a C dúr skálát az itt látható módon. A teljes hangsor megszólaltatása minden harmóniánál újabb hangot eredményez. A Cmaj7-nél a negyedik hang a 6-os. A7-nél a második hang a +5-ös, vagyis az A kvintje félhanggal feljebb, a negyedik a 11-es hang. Dm7-nél valamint G7-nél a második hang a 6-os.
5. Próbáld tehát úgy alakítani a futamokat, hogy a kezdő hangok mindig a hetesek legyenek!
6. Teljesen más hangzást kapsz, ha a kezdő hangok az aktuális akkordok ötödik hangja lesz.
7.
8. A legritkább eset az, hogy az alaphangról indulnak az egyes akkordokra megjátszott menetek. Kísérletezz bátran, játszd bármelyik lehetőséget, de legyél mindig tudatos, hogy honnan indulsz és hová kötsz ki. Eleinte tervezd meg, másként mondva írd meg a szólóidat és csak később kezdd el improvizálni, mikor már rengeteg variáció van a fejedben. Türelmes és tudatos gyakorlást kívánok!

 

Asztali nézet