|
Ez a leckesorozat a jazz zenékben gyakran használt akkordfordulatokra játszott improvizációs gondolkodásmódokról szól. Érthető magyarázatok és módszerek segítenek megérteni a bebop stílusra jellemző szólófordulatokat és akkordkövetéses játékokat. A példák fejlesztik a gyors gondolkodást és rengeteg megoldást mutatnak arra, hogyan is lehet szólisztikusan is megformálni az 1-6-2-5 akkordkapcsolatot. A leckesorozat egyben pattern (minta) gyűjteményként is szolgálhat, melyből felfrissítheted az improvizációs szókincsedet. Feltételezem, hogy mielőtt belekezdenél az 1-6-2-5 rövid akkordkör improvizálásba, már valamennyire foglalkoztál a rögtönzéssel. Ha nem, az sem probléma, de akkor előbb tanulmányozd át a Jazz improvizáció kezdőknek 1. és Jazz improvizáció kezdőknek 2. leckéket. Ezekben a leckékben részletesen elmagyarázok mindent, amit a jazz improvizáció megvalósításáról tudnod kell. Csakis ezek után lépj erre a leckére és így minden világos és érthető lesz. A legkézenfekvőbb improvizációs gondolkodás az akkordkövetésre az, ha minden egyes akkordhoz tartozó többeshangzatot felbontjuk. A Jazz improvizáció kezdőknek című leckékben már megismerhettél jó néhány egyszerű variációt, így talán az itt lejegyzettek már nem fognak bonyolultnak tűnni. A bontások akkor szólnak igazán jól, ha az egyes harmóniákra játszott menetek egymáshoz fűződnek. Fűzés alatt pedig azt értsd, hogy az előző harmóniára játszott futam utolsó hangja közvetlen szomszédja a következő akkordra megjátszott menet első hangjának. Ez a mondat egy kicsit bonyolultnak tűnhet, ezért leegyszerűsítem: Az akkordváltásoknál keresd a szomszédot. |
1. Nézd meg ezt az elvet az alábbi szólóban. A C major 7-esre hármas-, a többi akkordra pedig négyeshangzat kerül felbontásra. Az első C dúr kivételével mindegyik harmóniára terc hangról indul a felbontás, így rögtön ki is derül, hogy dúr vagy moll akkordra játszunk-e. A szomszéd hangra ugrás így biztosítva van, vagyis nem lesz nagyon szétdarabolva a teljes körre játszott futam. | |
![]() |
|
|
|
2. Miután megtanulsz egy futamvariációt, játszhatsz vele egyéni játékmódban is. Tágítsd ki a kört, vagyis legyen minden harmónia egy taktusos. Így több időd lesz gondolkodni a játszani valókon. Fogd meg a C majort, majd játszd rá a felbontást, a második taktusban pedig érkezz meg az A7 tercére és ha akarod, húzd be ezután az A7 harmóniát (jelen esetben A7+5 szólal meg). Folytasd ugyanígy a játékot D moll és G7 akkordoknál is. | |
![]() |
|
|
|
3. Az egyes példákban megismert elv most egy komolyabb vezetéssel szólal meg. Mindössze annyi történik, hogy a felbontás sorrendje változik, így a szomszéd hangok közelebb kerülnek egymáshoz. Nézd csak meg a A7 felbontást. Most nem 3, 5, 7, 1, hanem 3, 5, 1, 7 a sorrend. Így az utolsó hang, vagyis a hetes, közelebb van a D moll hármas hangjához. Ez a felbontás-kombináció szólal meg a D moll 7 és a G7-nél is. | |
![]() |
|
|
|
4. Az előző példával így is eljátszhatsz, ha már elég gyorsan tudod a feladatot. | |
![]() |
|
|
|
5. Az induló hangok még mindig a tercek, de most ötöshangzatok is megszólalnak a C major 7, D moll 7, és a G7 akkordra. A C major 7-re negyedik hang a D (ez a C major 7 kilences hangja) felülről vezet az A7 dúrtercére. A G7-re megjátszott bontás negyedik hangja A (G7-nek ez a kilencese) így a C major 7-re az ötödik hangot játsszuk be, mert ez a legkisebb ugrás. A D moll 7, G7 találkozási pontjánál nem szomszéd hangra ugrik a dallam. Ez jelentse azt neked, hogy nem kötelező mindig a legkisebb ugrásra törekedni. | |
![]() |
|
|
|
6. Íme ismét egy variáció az egyedüli játék fejlesztésére. | |
![]() |
|
|
|
7. A C major 7-re egyszerű négyeshangzat bontás történik visszafelé és így érkezünk meg az A7 tercére. Az A7 tercéről szólal meg a négyeshangzat, majd hetes hangról ugrunk a D moll tercére. A D mollra játszott menet talán már ismerős kell hogy legyen, hiszen ez is csak egy tercről induló négyeshangzat felbontás a hármas gyakorlatban tanultak szerint azzal a különbséggel, hogy a hármas hang itt egy oktávval feljebb került. Ezt az oktáv ugrást az A7-re játszott menet tette szükségszerűvé, hiszen most azt tanuljuk, hogy próbáljunk lehetőleg szomszédos hangra ugrani. | |
![]() |
|
|
|
8. Ismét egy variáció az egyedüli játékra az előző gyakorlatból. | |
![]() |
|
|