|
Ez a leckesorozat bemutatja mindazt, amit a jazzblues kíséretekről feltétlenül tudnia kell egy gitárosnak. A legegyszerűbb blues körtől elindulva követhető és érthető gyakorlatokkal mutatom be a ritmizációs és harmonizációs kíséreti lehetőségeket és formákat. Egy leendő jazz-gitáros első stílus-tanúlmányai legjobb, ha a jazzblues felé irányulnak. A szerkezetet, formaiságot a jazz zenére jellemző tipikus ritmikai megoldásokat - nem is beszélve az átharmónizálás tudományáról - ez a stílus képes a legjobban a tanuló elé tárni. A leckesorozat minden fejezetét egyaránt ajánlom középhaladó és haladó gitárosoknak új ismeretek megszerzésére vagy a már meglévő idevonatkozó tudás elmélyítésére, bővítésére. Ebben a leckében megértheted, hogyan terjeszthető ki a gitár nyakán az előző leckében megismert játékmód. Ez az egyszerű játékmód újabb változatokat fog megnyitni számodra anélkül, hogy különösebben törni kéne a fejedet. Megismerheted a legfontosabb akkordvezetési lehetőségek alapjait és a jazz-blues nélkülözhetetlen akkordfordulatát, az 1-6-2-5-ös vezetést. Új fogás tehát nem szerepel továbbra sem a blues körben, de a hangzás és a gondolkodásmódod nagy változáson fog keresztülmenni. |
1. Az előző leckében két akkordformát ismerhettél meg. Az első az E húrról, a második pedig az A húrról indult. Nem lesz ez most sem másként. Az akkordok fogásai felcserélődnek, még pedig úgy, hogy ami eddig az E húrról indult az most az A húron kezdődik, az A húros akkordok pedig az E húrról fognak indulni. A Bb7 akkord tehát az A húrról, az Eb7, F7 akkordok pedig az E húrról indulnak. Észreveheted, hogy a fogások nem változtak, de a hangzás annál inkább, hiszen sokkal magasabban szólnak ezek a harmóniafogások. Talán mondanom se kell, hogy továbbra is ugyanazok a hangok szólalnak meg a harmóniákban, csak most más sorrendben. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Az előző leckében megismert Bb7 akkord hangjai Bb-Asz-D hangok voltak, ebben a fogásban ezek a hangok, Bb-D-Asz sorrendben jelennek meg. Az akkord hangzása tehát nem csak a magasságától, hanem a hangok sorrendjétől is megváltozott. Ugyanez történik az másik két akkorddal is.![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Tanuld meg ezekkel a felcserélt formákkal a tejes blues kört. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Ha egy akkordot két formával meg tudsz fogni, akkor a kíséretek során három magasságot tudsz produkálni a gitár nyakán, egyetlen harmóniára. Az Eb7 akkordra most csak két formád, vagyis magasságod lesz, mivel a legmélyebb húrodnál (E) lejjebb már nem tudsz menni. ![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
4. A felcserélt fogások használata teljesen megújítja a játékodat. A körön belül eldöntheted, hogy mikor melyik formával játszod a harmóniákat. Figyeld meg, miként is játszom a videón a blueskört és te is kezdd el variálni a fogásokat a tanultak szerint. Természetesen ez a videó nem arra szolgál, hogy megtanuld azt, ami megszólal rajta. Ha megértetted és megtanultad, máshol is lefogni az akkordokat, a blueskör szerkezete pedig forog a fejedben, akkor nem fog gondot okozni a hasonló variációk megszólaltatása. Gyakorold sokat ezt a játéklehetőséget, mert alapjaiban ez a mód hozza meg a változatos játék érzetét. Az elv pedig nagyon egyszerű. Ugyanazok a harmóniák hangzanak el, csak máshol megfogva a gitár nyakán. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Ebben a feladatban a basszushangok vezető szerepéről lesz szó. A taktusok utolsó, vagyis negyedik negyedére bejátszható a következő akkordra vezető fél lépessel magasabb hang. Erős feszítést eredményez ez a lépés, ami a soron következő akkord megszólaltatásával oldódik. Nagyon fontos vezetési eleme a jazz zenének ez a fél lépéses előkészítés. A 11-12. taktusokban az akkordváltások sűrűbbek, így a vezetések is azok szerint alakulnak. Első látásra lehet, hogy egy kicsit bonyolultnak tűnhet az, ami az utolsó két taktusban megszólal, de ha jobban megnézed, ismerős lesz az akkordmozgás, hiszen az első leckében már szó volt erről a harmónia megoldásról. Az újdonság tehát csak annyi, hogy minden akkord előtt megszólal a fél lépéssel feljebbi, vezető szerepet játszó basszushang. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
|