MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat bemutatja mindazt, amit a jazzblues kíséretekről feltétlenül tudnia kell egy gitárosnak. A legegyszerűbb blues körtől elindulva követhető és érthető gyakorlatokkal mutatom be a ritmizációs és harmonizációs kíséreti lehetőségeket és formákat. Egy leendő jazz-gitáros első stílus-tanúlmányai legjobb, ha a jazzblues felé irányulnak. A szerkezetet, formaiságot a jazz zenére jellemző tipikus ritmikai megoldásokat - nem is beszélve az átharmónizálás tudományáról - ez a stílus képes a legjobban a tanuló elé tárni. A leckesorozat minden fejezetét egyaránt ajánlom középhaladó és haladó gitárosoknak új ismeretek megszerzésére vagy a már meglévő idevonatkozó tudás elmélyítésére, bővítésére.

Ebben a leckében megértheted, hogyan terjeszthető ki a gitár nyakán az előző leckében megismert játékmód. Ez az egyszerű játékmód újabb változatokat fog megnyitni számodra anélkül, hogy különösebben törni kéne a fejedet. Megismerheted a legfontosabb akkordvezetési lehetőségek alapjait és a jazz-blues nélkülözhetetlen akkordfordulatát, az 1-6-2-5-ös vezetést. Új fogás tehát nem szerepel továbbra sem a blues körben, de a hangzás és a gondolkodásmódod nagy változáson fog keresztülmenni.

Lecke

 

1. Az előző leckében két akkordformát ismerhettél meg. Az első az E húrról, a második pedig az A húrról indult. Nem lesz ez most sem másként. Az akkordok fogásai felcserélődnek, még pedig úgy, hogy ami eddig az E húrról indult az most az A húron kezdődik, az A húros akkordok pedig az E húrról fognak indulni. A Bb7 akkord tehát az A húrról, az Eb7, F7 akkordok pedig az E húrról indulnak. Észreveheted, hogy a fogások nem változtak, de a hangzás annál inkább, hiszen sokkal magasabban szólnak ezek a harmóniafogások. Talán mondanom se kell, hogy továbbra is ugyanazok a hangok szólalnak meg a harmóniákban, csak most más sorrendben.
Az előző leckében megismert Bb7 akkord hangjai Bb-Asz-D hangok voltak, ebben a fogásban ezek a hangok, Bb-D-Asz sorrendben jelennek meg. Az akkord hangzása tehát nem csak a magasságától, hanem a hangok sorrendjétől is megváltozott. Ugyanez történik az másik két akkorddal is.
2. Tanuld meg ezekkel a felcserélt formákkal a tejes blues kört.
3. Ha egy akkordot két formával meg tudsz fogni, akkor a kíséretek során három magasságot tudsz produkálni a gitár nyakán, egyetlen harmóniára. Az Eb7 akkordra most csak két formád, vagyis magasságod lesz, mivel a legmélyebb húrodnál (E) lejjebb már nem tudsz menni.
4. A felcserélt fogások használata teljesen megújítja a játékodat. A körön belül eldöntheted, hogy mikor melyik formával játszod a harmóniákat. Figyeld meg, miként is játszom a videón a blueskört és te is kezdd el variálni a fogásokat a tanultak szerint. Természetesen ez a videó nem arra szolgál, hogy megtanuld azt, ami megszólal rajta. Ha megértetted és megtanultad, máshol is lefogni az akkordokat, a blueskör szerkezete pedig forog a fejedben, akkor nem fog gondot okozni a hasonló variációk megszólaltatása. Gyakorold sokat ezt a játéklehetőséget, mert alapjaiban ez a mód hozza meg a változatos játék érzetét. Az elv pedig nagyon egyszerű. Ugyanazok a harmóniák hangzanak el, csak máshol megfogva a gitár nyakán.
5. Ebben a feladatban a basszushangok vezető szerepéről lesz szó. A taktusok utolsó, vagyis negyedik negyedére bejátszható a következő akkordra vezető fél lépessel magasabb hang. Erős feszítést eredményez ez a lépés, ami a soron következő akkord megszólaltatásával oldódik. Nagyon fontos vezetési eleme a jazz zenének ez a fél lépéses előkészítés. A 11-12. taktusokban az akkordváltások sűrűbbek, így a vezetések is azok szerint alakulnak. Első látásra lehet, hogy egy kicsit bonyolultnak tűnhet az, ami az utolsó két taktusban megszólal, de ha jobban megnézed, ismerős lesz az akkordmozgás, hiszen az első leckében már szó volt erről a harmónia megoldásról. Az újdonság tehát csak annyi, hogy minden akkord előtt megszólal a fél lépéssel feljebbi, vezető szerepet játszó basszushang.

 

6. Hallgasd meg a blues kört, az eddig tanultak szerint eljátszva. Nagyon lassú tempóban kezdj el foglalkozni a lehetőségek megszólaltatásával. A ritmusvariációk (melyeket az előző leckében megismerhettél), az akkordok fogásai és a basszus vezetése (az utolsó negyedre), hatalmas variációs lehetőségeket nyit meg a játékodban, ha mindvégig megtartod a figyelmedet a gyakorlásod során. Ne hibázz tehát a játék közben. Játssz egyszerűen és tartsd a fejedben a lehetőségeket. Csak is akkor alkalmazd a körben az újonnan tanultakat, amikor biztos vagy abban, hogy be tudod játszani, azaz előre meg tudod tervezni a játszani valókat.
7. Vezetni a fél lépéssel feljebb lévő akkorddal is lehet. Ha jobban megfigyeled az első taktusban lévő vezetést, akkor észreveheted, hogy tulajdonképpen csak a basszus hang változik. A két hang, pontosabban az Asz (Gisz) és a D hang megmarad közös hangként a két akkordban. Bb alaphanggal tehát Bb7-nek, E alappal pedig E7-nek nevezzük az akkordokat. A későbbiekben ezt a jelenséget tritónusz helyettesítésnek fogjuk nevezi. Az E7 akkord fél lépessel magasabb az Eb7 akkordnál, így hasonlóképpen, mint a basszusnál, így is megtörténik a vezetés. Megfigyelheted, hogy az Asz-D hangok a Bb7 akkord hetes és dúrterc hangjai, de ugyanez fél lépéssel lefelé eltolva (G-Desz) az Esz7 harmónia terc és hetes hangja. Egyszerűbben megfogalmazva ugyanez talán így hangozhatna: A Bb7 felső két hangja fél lépéssel lejjebb az Esz7 felső két hangja. További érdekesség, hogy a Bb7 felső két hangja fél lépéssel feljebb, az F7 akkord két felső hangja. Azt hiszem, most elég ennyit tudnod a vezetésekről és az utóbb leírt akkordkapcsolatokról. Kezdd el elemezni és megérteni az itt leírt játékmódot, majd tanuld meg és építsd bele a játékodba.
8. A következő nagyon fontos tudnivaló a 11-12. taktusokban megszólaltatható I.-VI.-II.-V. lesz. Mit is jelent ez? A római számok egy adott hangsor fokait, vagy másképp mondva, a hangjait jelöli. A C dúr hangsor első, hatodik, második és ötödik foka, a C-A-D-G hangok. Számold ki ezt a C dúr hangsorban, hogy pontosan értsd miről is van szó. Bb dúrban ugyanez így fest: Bb-G-C-F. Ezek az akkordok fognak tehát megszólalni a 11-12. taktusokban. De vajon mért is szól jól ez az akkordmenet?
A Blues kör leckékben (pl. Blues kör 1.) részletesen leírom a vezetésekre vonatkozó alapokat, ezért talán itt most elég annyit megemlíteni, hogy minden akkordra az ötödik fokán álló dúr hetes akkord vezet. Nézzük meg ezt C blues hangnemben. A C7 akkordtól öt lépésnyire (kvint távolságra) a G7 áll. A G7 tehát vezet a C7 akkordra. Ezen az elven végigszaladva megkapjuk, hogy a G7-re D7, a D7-re pedig A7 akkord vezet. Így jön ki a Bb blues hangnem I.-VI.-II.-V. akkordsora is. Természetesen ezek az akkordok megszólalhatnak felekben megpengetve, vagy az 5. gyakorlatban megismert módszer szerint, basszusvezetéssel.
9. Tanuld meg ezt a két játszhatóságát is az I.-VI.-II.-V.-nek és szólaltasd meg a jazz-blues kíséret közben a 11-12. taktusokban.
10.

 

11. Ebben a példában A fent és lent, másként mondva, a magasabban és mélyebben megszólaltatott I.-VI.-II.-V.-öt összekapcsolva láthatod és hallhatod. A későbbiekben, ha nem is ebben a formában, de meg fog szólani ilyen egymásután lejátszott I.-VI.-II.-V. a blues kör folyamán. Most ezt a négy taktust inkább előjátéknak (intro) használd, a 12 taktusos blues kör elé, a dal kezdéseként.
12. Ebben a példában az I.-VI.-II.-V. akkordsorra érvényesül a fél hanggal feljebb lévő akkordokkal való vezetés.
13. Amennyiben mindent megértettél és kigyakoroltál, nem lesz nehéz hasonló kíséretet játszanod a teljes blues körre.
Jó gyakorlást!
Zenei alap gyakorláshoz

 

Asztali nézet