MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat bemutatja mindazt, amit a jazzblues kíséretekről feltétlenül tudnia kell egy gitárosnak. A legegyszerűbb blues körtől elindulva követhető és érthető gyakorlatokkal mutatom be a ritmizációs és harmonizációs kíséreti lehetőségeket és formákat. Egy leendő jazz-gitáros első stílus-tanúlmányai legjobb, ha a jazzblues felé irányulnak. A szerkezetet, formaiságot a jazz zenére jellemző tipikus ritmikai megoldásokat - nem is beszélve az átharmónizálás tudományáról - ez a stílus képes a legjobban a tanuló elé tárni. A leckesorozat minden fejezetét egyaránt ajánlom középhaladó és haladó gitárosoknak új ismeretek megszerzésére vagy a már meglévő idevonatkozó tudás elmélyítésére, bővítésére.

Ebben a leckében az 1 4 5-ös blueskör szólal meg a legalapvetőbb jazz lüktetésekkel és akkordokkal.

Lecke

 

1. A blues tanulmányokat a jazzben Bb hangnemben érdemes elsőként elkezdeni. Ennek oka a különféle jazz-zenében használatos fúvós hangszerek alaphangolása. Értsd ezalatt azt, hogy a fúvós hangszer művelője bizonyos hangnemeket jobban szeret (Bb, Eb, F), így pusztán miattuk ezeket a hangnemeket részesítjük előnyben. Természetesen minden hangnemben kell tudnia egy profi muzsikusnak bluest játszani, de azt hiszem, hogy a gitáron való könnyű transzponálhatóság miatt ez nem fog gondot okozni. A fúvósoknál már nem ilyen egyszerű a helyzet. Nekik ugyanis minden hangnemet külön meg kell tanulniuk, és ez bizony hosszadalmas, kemény feladat, amit a gitárosok jóformán nem is ismernek.

Az első három akkord tehát a Bb blues első, negyedik és ötödik fokára eső dúrszeptim akkordok. Ezzel a három hangzattal már stílusosan meg tudod szólaltatni a jazzblues-t. A három akkord két fogással jöhet létre. Az első fok az E-húrról, a negyedik és az ötödik fok pedig az A-húrról indított formával szólal meg. Gyakorold ki ezt a két formát a videón látható ujjrenddel! Ez az ujjrend a "legfelhasználó-barátabb" fogás, ami teljesen minimalizálja az akkordok váltása közbeni mozgásokat. Erre a minimalizált mozgásra pedig nagy szükséged lesz a folyékony vagy a nagyobb tempójú kíséretek miatt.
2. Tanuld meg a 12-taktusos alap blueskört taktusonként egyszer megpengetett akkordokkal! A pengetés hüvelykujjal történjen, lefelé úgy, hogy hüvelykujj mind a hat húron végig szalad, miközben az akkordokat fogó kéz ujjai folytják a nem kívánatos húrokat. A fojtás technikájáról a Húrfojtás leckében olvashatsz. Az egész hangok megszólalása közben lüktess magadban vagy számolj hangosan, mert így tudod legjobban megtartani a tempót.
3. Ismerjük meg a legfontosabb jazz és jazzblues kíséreti ritmust! A ritmusképlet ugyan egyszerű, de fordíts nagy figyelmet a pontos megvalósításra! Természetesen, mivel blues stílusban játszunk, ezért a nyolcadok triolás, vagyis hármas kiosztásban kell, hogy megszólaljanak. Feltételezem azt, hogy ha jazz tanulásra adod a fejed, akkor már túl vagy a hagyományosan megszólaltatott blues zenéken, így ez a triolás beosztás nem fog gondot okozni.
4. Játszd el ezzel a lüktetéssel is a teljes blueskört! A második és a tizenkettedik taktusban változást vehetsz észre. Az első négy taktus monotóniáját hivatott megtörni a második taktusban bejátszott negyedik fok, a tizenkettedikben pedig F7 akkord szólal meg a kör elejére való visszavezetés miatt. A különféle harmonizációs lehetőségekről bővebben a Blues kör leckesorozatban olvashatsz (pl. Blues kör 1.).
5. A következőkben további nyolc fontos alapkíséreti ritmizációt ismerhetsz meg az 5-12. gyakorlatokban. Szánd rá az idődet ezekre a ritmusokra, mert ha megtanulod a variációkat, akkor igazán változatosan fogsz tudni kísérni az alap, és a további leckékben megismerhető kibővített harmóniákkal is.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13. A 11. és a 12. taktusban mind a három fok (1, 4, 5) megjelenhet, ezzel is jelezve és erősítve azt az érzetet, hogy itt a körnek lassan vége van, majd kezdődik a kíséret elölről, illetve véget ér a dal. A fokok sorrendje tehát: 1, 4, 1, 5.
14. Játszd le a blueskört az eddig megismert ritmikákkal és harmónia-váltásokkal! A kilencféle kíséreti megoldás (az elsőként játszott egész értékű ritmussal együtt tíz) nagy szabadságot adnak neked a ritmizálás terén. A ritmusok pedig kavarogni fognak majd benned és saját variációkká alakulnak át.

Jó gyakorlást kívánok!
Zenei alapok gyakorláshoz

 

Asztali nézet