MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Minden olyan hangszeren, ahol a muzsikus képzi a hangokat (értem ezalatt, hogy a hang születésénél közvetlen fizikai kapcsolatban van a zenész a hangforrással) rengeteg a hangszer alaphangján kívüli megszólaltatási lehetőség is létezik. A blues és a rock zene megkívánja, sőt, megköveteli a különböző utánzótechnikák használatát. A természetben vagy az éneklésben hallott hangok, hangképzések, vibrátók inspirálták az zenészeket a továbblépésre, hogy a hangszeren a „nem létező hangokat” megvalósítsák. A beszédben szereplő mély és magas hangrendű magánhangzók hangképző hangszereken való visszaadása rengeteg változatot, technikát szült és nem hiszem azt, hogy ez a folyamat mára véget ért volna.

Ebben a leckében megismerheted a gitáron használatos játéktechnikák közül a Hammer-on technikát és megtanulhatod ennek használatát, majd ki is próbálhatod zenei alapra.

Lecke

 

1. Fogd meg a legmagasabb húron (E) az A hangot (5.érintő) 1-es ujjal.

2. Pengesd meg és kis ujjal üss a C hangra (E húr 8. érintő). Figyelj arra, hogy mindig az ujjad hegyével üss, mert így lesz a hangerő megfelelő. A pengetett és a kalapált hangok között csak hangszínbeli eltérés legyen, a hangerejük egyezzen meg.

Gyakorlatok

Figyelj a pontos ritmikára és gyakorold ki az összes ujjrendbeli lehetőséget, vagyis végezd el a mozdulatokat egyes-kettes, kettes-hármas, hármas-négyes, egyes-hármas, kettes-négyes ujjkombinációval is.
Kromatikus hammer-on gyakorlat: Játszd végig ezt a gyakorlatot az összes húron minden fekvésben.
A gyakorláshoz használhatsz zenei alapot is:

Hibalehetőségek

Hiba Eredmény Megoldás
Nem szólal meg vagy túl halk a kalapált hang. Hangok helyett szüneteket fogsz játszani és kiegyenlítetlen lesz a hangok közötti hangerő. Kalapálj az ujjad hegyével lazán, de hirtelen. Figyelj arra, hogy ne a húrok mellé üss, hanem pontosan rá, méghozzá a bund elé. Célozz pontosan!
Túl nagy erőfeszítésbe telik, hogy megszólaljon a kalapált hang. Nem fogod szeretni ezt a technikát, így inkább mellőzöd (ne tedd ezt!). Nagyon magasan vannak a húrjaid. Hiába gyakorolsz, nem lesz jobb, inkább állítsd be a gitárod .
Más hang is megszólal az ütésre. Zavaros lesz a játék és hamis. Ujjheggyel üss és ne lógj bele a többi húrba, mert azok is megszólalhatnak. Ne barrézz az ütőujjaddal.
Minden hiba és megoldás tudatában mégsem megy a technika. Nem fog menni a kalapácsütés és más technikával sem fogsz megbarátkozni. Gyakorolj nagyon lassan és türelmesen. Ne zenélésre gondolj, hanem a mozdulat végrehajtására.

6. Az alaphangtól való ötödik lépést (hangot) kvint hangköznek nevezzük. A C dúr hangsor hangjaira épített kvintek - egy kivétellel - mind tiszta kvintek lesznek. Az egyetlen kivétel a B hangra megfogott kvint, hiszen itt a tiszta kvint, F# hang lenne. Mivel a C dúr hangsorban nem szerepel F# hang, ezért F hangot kell helyette megszólaltatnod.
A B hangra, vagy másképpen mondva a C dúr hangsor VII. fokára szűkített (sz) kvint kerül. Így van ez minden dúrhangsornál, vagyis teljesen mindegy a hangnem, a kvintek fogásai nem változnak, így csak a VII. fokra kerül szűkített kvint.

A C dúr hangsorban megjátszható kvint hangközök tehát a következők:

C-G   D-A   E-B   F-C   G-D   A-E   B-F
7. A C dúr hangjaira építhető kvinteket így is lejátszhatod.
8. A következő ugrás a hatodik hang, vagyis a szext. A dúrhangsor hangjaira megfogható szext hangközök lehetnek nagyok vagy kicsik, melyből pontosan látszik, hogy melyik a kicsi és melyik a nagy hangköz. Ahogyan eddig is ajánlottam, a különböző hangközöket a fogástérképpel a legegyszerűbb megtanulni és rögzíteni. Az első játszhatóságot először az A és a G húrokon ismerd meg. A szext hangközök a C dúr hangsor esetén a következőek:

C-A   D-B   E-C   F-D   G-E   A-F   B-G
9. A következő ugrás a hetedik,vagyis a szeptim ugrás. A hetesek is lehetnek nagyok és kicsik. A fogások révén megismerheted, hogy melyik hangra milyen szeptim hangot tudsz megjátszani egy adott hangnemben. A C dúr hangsor hangjaira a következő szeptim hangközöket tudod kijátszani:

C-B   D-C   E-D   F-E   G-F   A-G   B-A
10. Az alaphangtól való nyolcadik lépést oktávnak nevezzük. Egy adott hangnemen belül az oktávok mindig tiszták, így a fogásuk mindvégig ugyanúgy néz ki. A C dúrhangnem hangjaira játszható oktávhangok így festenek:

C-C   D-D   E-E   F-F   G-G   A-A   B-B
Az eddig tanult hangközöket, ahogyan ezt a terc esetében is láthattad, kettő- vagy akár háromféle képen is lefoghatod. A hangok ismeretében keresd ki a további fogásokat is.
Jó gyakorlást kívánok!

 

Asztali nézet