|
Ebben a leckében megismerheted a törzshangsort, másképp nevezve a C-dúr skálát és szerkezetét. A hétféle módban, vagyis különböző fekvésekben bemutatott C-dúr hangsor segít feltérképezni a gitár nyakát a törzshangok szempontjából, és fejleszti a skálatömb-látásodat, amire az improvizációk során nagy szüksége van egy gitárosnak. |
1. gyakorlat |
|
A törzshangsor hangjai legjobban a zongora klaviatúráján látszanak. A fehér billentyűket sorba megszólaltatva a C hangtól kezdve a C-dúr skála hangjait kapjuk meg. Az alap dúr hangsor szerkezete: egy-egy-fél-egy-egy-egy-fél, vagyis kettő egész-fél három egész-fél. Ez a szerkezet a gitár nyakán úgy látszik a legjobban, ha egyetlen húron játszod le a C-dúr hangsort. Ha két bundot ugrassz, az egy egész, ha egy bundot, akkor az csak egy fél lépést jelent. Vizsgáld meg az egy húron megszólaltatott dúr hangsort, és pontosan látni fogod a kettő egész-fél három egész-fél szerkezetet. Az első hang tehát a C, és erre a hangra épül a dúros szerkezet. A C-dúr hangjai így a következőek lesznek: C, D, E, F, G, A, B, C. Megfigyelheted azt, hogy csak az E–F és B–C hangok között van egy bund ugrás, vagyis fél lépés. A törzshangsor hangjain kívül tehát csak azt kell megjegyezned, hogy melyik két hangpár között van fél lépés, így az üres húrok ismeretében bármilyen hangot ki tudsz számolni a gitár nyakán. |
|
![]() |
|
2. gyakorlat |
|
A C-dúr hangsor legegyszerűbb formája az első fekvésben, üres húrok használatával megszólaltatott mód. Egy kezdő gitárosnak ezt érdemes megismernie elsőként, mert így az üres húrokról való egész és fél lépések is érthetővé válnak. Tanításaim során sokszor tapasztalom azt, még a középhaladó diákoknál is, hogy zavarba jönnek akkor, ha üres húrról kell fél vagy egész lépést ugrani. Furcsa dolog ez, hiszen ezek a diákok már jól ismerik a fél és egész lépéseket, mégis zavarba hozza őket az üres húr. Figyeld meg ezt a módot, és vizsgáld meg a szerkezetét, hogy valóban kettő egész-fél három egész-fél. | |
![]() |
|
3. gyakorlat |
|
A következő mód a második fekvésben eljátszott változat. Mutatóujjad a második bundnál helyezkedik el, ezért hívjuk második fekvésnek. Mindig a mutatóujj határozza meg a fekvés számát. A többi ujj ezután bundonként sorakozva fogja a hangokat. Így minden ujjnak van egy bundja, ezért egy meghatározott fekvésben csak azon a bundon fog, ami hozzá tartozik. Most az 1-es ujjhoz a 2-es, a 2-es ujjhoz a 3-as, 3-ashoz a 4-es, végül a 4-es ujjhoz az 5-ös bund tartozik. Ismerd meg ezt a módot is, és vizsgáld meg a szerkezetét. Megfigyelheted, hogy a B és E húron első fekvésből folytatódik a hangsor. Ezt hívjuk fekvésváltásnak. A hangsor tehát második fekvésből indul, majd első fekvésben folytatódik, méghozzá széles fekvésben, mert öt bund távolságot kell átérned, nem pedig négyet. Figyeld a videón az ujjrendet és a kéztartást. | |
![]() |
|
|
|
4. gyakorlat |
|
Ez a mód egy harmadik fekvésből elindított, szélesen lejátszott mód. Ezt a játszhatóságot hívják "minden húron három hang" játéknak. | |
![]() |
|
|
|
5. gyakorlat |
|
Az ötödik fekvésből elindított C-dúr hangsorban kétszer is szükség van fekvésváltásra. | |
![]() |
|
|
|
6. gyakorlat |
|
A hetedik fekvésben eljátszott mód. Itt fekvésváltás és széles játék nélkül szólal meg a C-dúr hangsor. | |
![]() |
|
7. gyakorlat |
|
Ismét egy "minden húron három hang" variáció, ami a nyolcadik fekvésből indul, majd a 9-es és 10-es fekvésben folytatódik. Széles játék csak az E és A húron valósul meg. | |
![]() |
|
8. gyakorlat |
|
Végül a 12. fekvésben eljátszott mód, ahol szintén nem történik fekvésváltás. A 12. bundon az üres húrok oktávja (8) szólal meg, így ez a mód tulajdonképpen ugyanaz, mint a 2. gyakorlatnál megismert forma, csak egy oktávval feljebb. | |
![]() |
|