MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat ismert brazil dalok akkordkörein keresztül ismerteti meg veled a bossa nova stílust. A tipikus akkordfogások és a dalok köreinek megismerése mellett minden lecke tartalmaz valami teljesen új játszhatóságot, ritmus és akkordfűzési megoldást. Ajánlom figyelmébe minden közép és haladó gitárosnak ezt a leckesorozatot függetlenül attól, hogy milyen stílust játszik.

A bossa nova melodikusabb, akkordbontásra alapuló kíséretfajtáit ismerheted meg ebben a leckében, az egyik legtöbbet játszott brazil bossa sláger gyönyörű harmóniakörén keresztül.

Lecke

 

1. Ezzel a három akkorddal indul Luiz Bonfá egyik leghíresebb dala az Orfeu Negro. A dal A moll hangnemben van, ez a három akkord pedig ennek a hangnemnek az I. II, és V. foka. Gyakorold ki a fogásokat a videón látható ujjrenddel. A második akkordjelzésben feltüntetett 5b hang még nem kerül lefogásra, mert ahogyan ezt már tapasztaltad az előző leckékben, először mindig három hangú alapakkordokkal mutatom be a dal harmóniavázát. Természetesen az alapakkord kifejezés nem azt jelenti, hogy ezeket a harmóniákat nem használják a profi gitárosok.
Ezek a három hangból álló négyeshangzatok határozzák meg a hangzás eredeti jellegét, a muzsikus pedig ezekhez tesz hozzá, vagy alkalomadtán el is vehet belőlük. Hogy miként adunk hozzá, vagy veszünk el ezekből az akkordokból, hamarosan megtudhatod. Mindezek előtt gyakorold ki a harmóniák váltását.
2. A balladisztikus bossa kíséret legegyszerűbb módját láthatod és halhatod az alábbiakban. Gyakran ilyen kevés is elegendő az ehhez hasonló szép dallamú és lassú tempójú, latin dalok kíséretéhez. Az akkordokat egyszerűen csak fel kel bontanod a legmélyebb hangtól kezdve.
3. Tanuld meg a dalban szereplő további akkordok sorrendjeit és fogásait. Az ötödik akkord fogásában (Bm75b) már szerepel a zárójelben feltüntetett 5b hang. Ez a hang a hármas ujjal fogott F hang.
4. Játszd le a dal első felét, az előzőekben megismert fogásokkal és bontással. Figyelj nagyon a folyamatosságra az akkordok váltásánál.
5. Az előző leckében már megismerhetted a négy hangból álló akkordfogásokat. Az első akkord (Am7) E hangot kap (kvint), a Bm7 5b hangot, az E7 tetején pedig az alaphang, vagyis az E szólal meg. Tanuld meg a fogásokat és a váltásokat a videón látható ujjrenddel.
6. A bontás sorrendje a négy hangos akkordokkal talán még egyszerűbb is, mint a három hangból álló harmóniáknál.
7. Ismerd meg a négy hangból álló formákat a többi akkordfogásnál is. Hallhatod a videón, hogy ezekkel a plusz hangokkal mennyire más dallamot ír le a kíséret. Ezek a plusz hangok mind az alapharmónia részei.
8. Tanuld meg a dal első részét, a négy hanggal játszott kíséretmóddal. Figyelj nagyon az akkordok zökkenőmentes váltására. A bontások esetén a harmóniák egymás után való megfogása egyszerű, hiszen a váltás pillanatában csak egy hangot, a basszust kell megfognod. A basszushang megpengetése után akár egyenként is leteheted az ujjaidat az akkord egyes hangjaira, természetesen a bontás megfelelő sorrendjében.
9. A folyamatos bontogatás monotóniáját megtörheti a ritmika és a dupla vagy a tripla hangok bejátszása. A dupla és a tripla hangokat játszd hangsúlyosabban, mint a többi hangot, mert úgy egy külön kis szólamot kapsz a kíséretben.
10.
16. Hallgasd végig a teljes dalt és figyeld meg, miként jelennek meg az eddig tanultak a kíséretben.
Zenei alapok gyakorláshoz
Jó gyakorlást kívánok!

 

Asztali nézet