|
Ez a leckesorozat ismert brazil dalok akkordkörein keresztül ismerteti meg veled a bossa nova stílust. A tipikus akkordfogások és a dalok köreinek megismerése mellett minden lecke tartalmaz valami teljesen új játszhatóságot, ritmus és akkordfűzési megoldást. Ajánlom figyelmébe minden közép és haladó gitárosnak ezt a leckesorozatot függetlenül attól, hogy milyen stílust játszik. Ebben a leckében megismerheted a bossa nova stílus legalapvetőbb akkord- és kíséreti formáit egy gyakran játszott harmóniakör segítségével. |
1. A bossa kíséretek stílusosan meg tudnak szólalni már egészen egyszerű akkordfogásokkal is. A dal első részének az akkordjai és egyben a végleges sorrendje is Fmaj7, G7, Gm7 és végül C7 harmóniák. Minden akkordban csak a legfontosabb hangok szerepelnek, amelyek feltétlenül kellenek a hangzás kifejezéséhez. Ezek az alap, a major7 vagy a kis7, valamint a dúr vagy a moll hangok. | |||||||||||||||||||||||
Tanuld meg lefogni ezeket a formákat és közben memorizáld a nevüket, mert a későbbiekben is ezekre a fogásokra lesz szükséged. A basszus, vagyis a legmélyebb hang pengetését a hüvelykujj végezze. A másik két hangot mutató és középső ujjakkal szólaltasd meg. ![]() |
|
||||||||||||||||||||||
2. Itt láthatod és hallhatod a legegyszerűbb bossa kíséret lüktetését. Ismerkedj meg a ritmussal úgy, hogy megszólaltatod azt lefojtott E, D, G húrokon. A fojtás technikákról a Húrfojtás leckében olvashatsz. Ha megfigyeled ezt a ritmusképletet, észreveheted, hogy a második taktus az elsőnek a tükörképe. Ez a tükrözés gyakori a bossa kíséret ritmikákban. ![]() |
|
||||||||||||||||||||||
3. Így néz ki leírva ezzel a ritmikával a dal első részének a köre. Ha a fogásokat és a ritmust kigyakoroltad, nem lesz nehéz megszólaltatni ezt a kíséret példát. Az utolsó taktusban Fisz maj7 szólal meg, ami visszavezeti a fület a taktus elején lévő Fmaj7-re. Gyakori megoldás ez a bossa dalokban akkor, ha a két utolsó taktusban ugyanaz az akkord szerepel, mint az elsőben. Az eredeti dalban ez a kör háromszor (a dal elején kétszer, majd a végén egyszer) hangzik el. A másodszorra eljátszott akkordkör végén azonban nem szerepel a Fisz maj7. Helyette Fmaj7 szólal meg, ugyanis a dal középrésze (a következőben ez is tárgyalva lesz) Fisz maj7 akkorddal indul. |
|
||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||
4. A kíséret ritmikáját szétbonthatod külön basszusra és akkordra (hangzatra). A ritmika tehát nem változik csak a játékmód. Mindkét taktus első és harmadik negyedére csak basszus hang esik. Ha már a füledben van a kíséret lüktetése, nem lesz nehéz különválasztanod a hangokat egymástól. Amennyiben bonyolultnak hallod ezt a játékot, akkor hagyatkozz először a szemedre. | |||||||||||||||||||||||
Következetesen haladjon a tekinteted a kottán és mindig pengesd meg az éppen aktuális hangot vagy hangokat. Lassan emeld a tempót és akkor hamarosan összeáll a kép a teljes lüktetésről. ![]() |
|
||||||||||||||||||||||
5. Természetesen pengethetsz hangzatot a basszussal egyidejűleg is, mint ahogyan tetted ezt a 3. gyakorlatban. A kottakép ugyan bonyolódik, de a gondolkodás és a játékmód még nem változik. ![]() |
|
||||||||||||||||||||||
|