MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat 10 leckében, 124 példával mutatja be a blues és a jazz-blues elő- és utójátékait. A különféle, sokszínű bevezető érdekes és különleges módszerekkel válik érthetővé. A rengeteg példa megnyitja benned is a lehetőségek végtelen tárházát, így te magad is ki tudsz találni újabb és újabb variációkat. A blues és a jazz-blues bevezetők és befejezések fémjelzik a muzsikus felkészültségét, tudását, így már a dal elején megmutatkozik a zenész erős vagy gyenge oldala. Kalandozz el, értsd meg vagy csak egyszerűen "turkálj" a példák között. Legyél bármilyen szinten technikailag vagy tudásban, csak ajánlani tudom neked ezt a hatalmas példatárat.

Lecke

 

1. A wamp egy bevezető, amit a dal elé szoktunk bejátszani, de megszólal a kíséret utolsó taktusaiban is. A bevezető lehet 2, 4, 8 vagy ennél több taktusos is, ami erősen függ a játszandó stílustól. A blues dalok elé két taktusos bevezetések a leggyakoribbak, ezért ennek magyarázom el a működését. Az első taktusban a dal hangnemének az első, a másodikban pedig az ötödik foka szólal meg. A példák A blues bevezetők, így az első taktusban A7-es, a másodikban pedig E7-es szerepel. Az ötödik fok, vagyis az E7-es vezeti vissza a fület a blues dal alaphangnemére, jelen esetben A-ra. Erre a két akkordra játsszuk tehát a különböző szólamokat. Az első szólam lentről fölfelé halad A-ról E-re. Az induló hang A, a következő Cisz, majd D, ezután Disz, végül E hang. Így négy lépésben feljutottunk az E hangra. Talán ismerős is a fülednek ez a wamp dallamvezetés, hiszen rengeteg blues, rhythm-blues, rocknroll vagy boogie-woogie dal indul így. Nevezzük el ezt a lehetőséget 1. szólamnak.
2. A következő szólam fentről lefelé, másképp mondva ereszkedve jut el A-ról E-re. Az előző szólam tehát emelkedő, ez pedig ereszkedő dallamot ír le. Ez lesz tehát a 2. szólam. Szabadon dönthetsz afelől, hogy melyiket játszod be a blues-dal elé, vagy a 11-12. taktusban, lezárásként vagy újrakezdésként. Szándékosan írtam piros színnel ezt a szólamot, mert így jól fogod látni, mi is történhet meg az 1. és a 2. szólamokkal.
3. A legkézenfekvőbb eset az, amikor ez a két szólam változtatás nélkül, egyszerre szólal meg. Ahogyan az alsó, úgy a felső szólam is A-ról E felé törekszik, így azok együtt megszólalva érdekes hangzásokat és feszültségeket eredményeznek. Így jöhet tehát létre egy kétszólamú blues wamp. Ahogyan ezt a videón is láthatod, játszhatja egy gitár, de megszólalhat kettő vagy akár több hangszeren is. A ritmika variálható, de a taktusoknak meg kell maradniuk négy negyedben. Ezt a variációt 12-es variációnak nevezhetjük el, mert lent az 1., felette pedig a 2. szólam hangzik el.
4. A 2. szólamot eljátszhatod egy oktávval lejjebb is, így az 1. szólam alá kerülsz. Ez lesz a 21-es variáció.
5. Az 1. szólamot már egy oktávval lejjebb nem, de feljebb el lehet játszani. Ez is a 21-es variáció.
6. Itt láthatod ismét a 12-es alapvariációt, de most a 2. szólam egy oktávval került feljebb. Az előző gyakorlathoz képest két oktáv a 2. szólam ugrása.
7. A ritmika legegyszerűbb variálása a blues lüktetés bejátszása a fel- vagy lemenetekben. A 2. taktusban pedig minden megszólalhat, ami az E7-es akkordhoz tartozik. Ebben a példában E9# akkord szólal meg a wamp végén, ami egyszerre dúr és moll. Ez a blues stílus jellegzetessége. Két hangneme van egyszerre, amit zenei nyelven úgy hívunk, hogy kettős tonalitás.
8-17. A következőkben bemutatok néhány példát a ritmikai lehetőségekre és a 2. taktus variálására. Elemezd ki őket, majd tanuld meg valamennyit, vagy akár csak néhányat, mert jól fognak jönni ezek a variációk a blues jellegű zenék játszásakor. Jó gyakorlást!

 

Asztali nézet