|
Ez a leckesorozat lépésről lépésre mutatja be a 12 taktusos blues kör harmóniavázának bővíthetőségét. A magyarázatokból megértheted az egyszerűbb és bonyolultabb behelyettesítéseket, így kedvedre variálhatod a hagyományos és a jazz-blues kíséreteidet. |
1. A leggyakrabban játszott blues kör az I., IV., V-ös 12 taktusos kör. Ha a blues hangneme A, akkor az első fok A7-es, a negyedik D7-es, az ötödik pedig E7-es akkord. A kör alapfelépítése, ahogyan ezt az akkordlegyezésben is láthatod: - négy taktus első fok, - kettő taktus negyedik fok - kettő taktus első fok - kettő taktus ötödik fok - és két taktus első fok. Memorizáld a felépítést, mert ha blues játékra adod a fejed, hibátlanul le kell tudnod kísérni egy szólistát vagy a saját énekedet. A váltásokat szigorúan tartsd be és számolj hangosan, ha kell. Ez lesz tehát az alapköröd, amit a következőkben meg fogunk változtatni, ezért fontos tehát a megértése és megjegyzése. Mindössze az alábbi két akkordformára lesz szükséged ahhoz, hogy megértsd és gyakorolni tudd a leckében ismertetett blues kör variációkat. Az akkord mindig a legmélyebb hangjáról van elnevezve, ezért mindegy, hogy melyik formával játszod a kört, ha azt a megfelelő helyre tolod (transzponálod) a gitár nyakán. |
|
![]() |
|
![]() |
|
2. A 10. taktusban negyedik fok kerül az ötödik helyére, pusztán a változatosság kedvéért. A 12 taktusos alap blues kör ebben a formájában terjedt el a legjobban. | |
![]() |
|
|
|
3. A második változás a kör utolsó, vagyis a 12. taktusában történik meg. Az E7-es bejátszása egyértelművé teszi a kör végét és visszavezet az első taktus A7-es akkordjára. Az ötödik foknak vezető szerepe van a zenében. Ezt a szerepet persze nem a zenetudósok rótták ki erre a fokra, hanem egyszerűen csak így alakult. A fül pedig elfogadta, megszokta, majd pedig követelte ezt az első fokra való vezetést. Játékod során minden változástól szabadon dönthetsz, feltéve, hogy egyedül kísérsz. Ha zenekarban játszol, akkor minden változást meg kell beszélned a zenésztársaiddal, nehogy ütközések legyenek a harmóniában. | |
![]() |
|
|
|
4. Az utolsó taktusban megszólaltatott E7-es akár a teljes ütemet is betöltheti. | |
![]() |
|
|
|
5. A 11. és a 12. taktusban megszólalhatnak a I., IV., V. fokok I., IV, I., V. sorrendben. | |
![]() |
|
|
|
6. Itt láthatod ismét a 12-es alapvariációt, de most a 2. szólam egy oktávval került feljebb. Az előző gyakorlathoz képest két oktáv a 2. szólam ugrása. | |
![]() |
|
7. A ritmika legegyszerűbb variálása a blues lüktetés bejátszása a fel- vagy lemenetekben. A 2. taktusban pedig minden megszólalhat, ami az E7-es akkordhoz tartozik. Ebben a példában E9# akkord szólal meg a wamp végén, ami egyszerre dúr és moll. Ez a blues stílus jellegzetessége. Két hangneme van egyszerre, amit zenei nyelven úgy hívunk, hogy kettős tonalitás. | |
![]() |
|
8-17. A következőkben bemutatok néhány példát a ritmikai lehetőségekre és a 2. taktus variálására. Elemezd ki őket, majd tanuld meg valamennyit, vagy akár csak néhányat, mert jól fognak jönni ezek a variációk a blues jellegű zenék játszásakor. Jó gyakorlást! | |
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|