MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ebben a leckesorozatban megismerkedhetsz az ujjal pengetett blueskíséretek különféle variációival. A magyarázatok és példák érthetővé teszik számodra mindazt, ami szükséges az egyedüli blues játékhoz. A kétszólamú, ujjal pengetett játékmód első hallásra bonyolultnak tűnhet, de ha külön megismered a szólamokat, nem fog gondot okozni a tanulás és a játék.

Ebből a leckéből megértheted a sétáló basszus alapjait és továbbmélyítheted a kétszólamú kísérőjátékokhoz kapcsolódó tanulmányaidat. A gyakorlatokban bemutatott példák nem csak lassú vagy gyorsabb blues dalok, hanem boogie és rock n roll dalok kíséreteire is alkalmazhatóak.

Lecke

 

1. Legegyszerűbb módon sétáló basszus úgy jöhet létre, ha minden negyedre megszólal egy hang az éppen aktuális akkord hangjaiból. Elsőként a hangok alap, terc és kvint hangok legyenek. Számtalan dalban pusztán ez a három hang szólam meg az éppen elhangzó akkordkíséret vagy szóló alá. Az E dúr akkordalaphangja az E, dúrterce a Gisz, kvintje pedig a B (H) hang. Ezzel a három hanggal ki lehet fejezni az akkordot, így negyedekben lejátszva azokat, kész is van a sétáló basszus. Mivel egy taktuson belül (négy negyedben) négy hang tud megszólalni negyed értékekben a basszus hangokból, ezért a negyedik ütésre jövő hang ismét dúrterc lesz.
2. Az A dúr alaphangja A, terce Cisz, a kvintje pedig E hang. Ahogy látod, semmiben nem különböznek a fogások az E dúr alap, terc, kvint fogásaitól.
3. A B dúr akkord alapja B, terce Disz, a kvintje pedig Fisz hang.
4. Gyakorold az előzőekben megismert fogásokat a 12 taktusos blues teljes körére. Figyelj nagyon a folyamatosságra, a tempóra és a hangok hosszúságának és hangerejének egyformaságára. Ha már gondolkodás nélkül meg tudod szólaltatni azt, amit a kottán (vagy tabon) és a videón hallasz, akkor bátran továbbléphetsz a leckében. Ellenkező esetben nagyon nehéznek fog tűnni a kétszólamú játék. Gyakorold tehát türelmesen és lelkiismeretesen a sétáló basszus alapmozdulatait.
5. A következőkben minden egyes harmóniából megszólaltatunk egy kettős hangzatot, ami a sétáló basszushoz tartozó akkordból ered. Ezek a hangzatok az E7, A7 és B7 akkordok alapfogásaiból származó hangok lesznek. Az E7 akkordra megpengetett kettős hangzat a B-E hangok. A B a kvint, az E pedig az alaphang.

6. Az A7-re G és Cisz szólal meg. G a hetes, a Cisz pedig a dúrterc.
7. B7 akkordra A és B hangok kerültek bejátszásra.
8. Az előzőekben megismert hangzatok az első basszushang megszólalása után felütésre, vagyis a triola harmadik tagjára szólal meg, röviden. A rövid megszólalás a bal kéz munkájának az eredménye, ugyanis a pengetés után az ujjak az éppen aktuális basszushang megfogásával egy időben, azonnal fojtják a B és az E húrokat.
9. A hangzatok fojtása a bal kéz ujjaival is történhet. A mozdulat egyszerű, de a tanulás elején nagy figyelmet igényel. A második basszushang megpengetésével egy időben, a mutató és középső ujjaidat tedd vissza az előzőleg megpengetett húrokra. A következő hangzat megpengetéséig ne is emeld le azokat a húrokról. Figyeld meg a bal kéz ujjainak munkáját a videón. A sétáló basszus négyes és egyes ujjakkal van eljátszva a G-Cisz hangzattól, a Cisz hangot pedig az egyes ujj fogja.
10. A B7 akkord esetében a bal kéz munkája egy kicsit másképpen alakul, mint az E7 és az A7 esetében. Az A-B hangok lefogását is egy ujjal végezhetjük. A hangzat megszólalása után azonban nem kell az A hangon tartanod a hármas ujjadat, mert így a basszusban megszólaló Fisz hanghoz könnyebb lesz kinyúlnod a kis ujjaddal.

11. Az előző három feladat kigyakorlása után jöhet a hangzatbeszúrások alkalmazása a blueskörben. Amikor eljutsz addig a pontig, hogy egy új elemet végigvonultass a teljes blueskörön, addigra már túl kell lened a technikai nehézségeken. Egy bizonyos tempóban (ami lehet nagyon lassú is) ujjaidnak szinte maguktól kell végrehajtaniuk a feladatot. Ezt úgy is szokták mondani, hogy ujjaidban legyen a játszani való. Ebben az esetben már csak a körre és a tempóra kell figyelned.
12. A sétáló basszus következő bejátszható hangja az akkord ill. az akkordhoz tartozó hangsor hatodik (szext) hangja. A szext hang mindig egy egész lépésnyire (két bund távolságra) lesz a kvint hangtól. Az akkordokhoz tartozó hangsorokat most még nem kell ismerned. Bőven elég, ha a fogás térképet, vagy más néven tömböt jegyzed meg.
13.
14.
15. Játszd végig a blueskört az előző három feladatban tanultakkal. Az alábbiakban egy taktus alap, terc, kvint, terc, majd ezután alap, terc, kvint és szext hangsorrendekkel szólal meg a sétáló basszus. Természetesen ehhez a variációhoz is játszd hozzá a dupla hangzatokat.

 

Asztali nézet