1. Elsőként tanuld meg a 12 taktusos E blues kört alaphangokkal, negyedekben megszólaltatni. Jegyezd meg pontosan azt, hogy melyik hangból mennyit kell megpengetned, mert ez a blues kör szerkezete, amit játszanod kell. Számokban leírva: |
- 4 taktus E - 2 taktus A - 2 taktus E - 1 taktus B - 1 taktus A - 2 taktus E |
Pengesd hüvelykujjal a hangokat és figyelj a ritmikára. A figyelés azt jelenti, hogy magadban vagy hangosan kimondva számolsz, vagyis érzed a blues alaplüktetését. Minden negyed alatt tehát három ütést kell érezned vagy kimondanod. A kimondás történhet három szótagú számnevekkel, pl. e-gyen-ként, ket-tőn-ként, hár-man-ként, né-gyen-ként. Amit ezáltal érezni fogsz, az a triola. A számolásról és erről a ritmusról az Alapritmusok és szünetek című leckében olvashatsz. |
 |
|
2. A blues zene minden egyes akkordja 7-es akkord. Mivel E blues hangnemben vagyunk, ezért az E basszus fölé E7-es akkordot kell beszólaltatnunk. A két legfontosabb hang az E7-esben a Gisz és a D, vagyis a 3. (dúr terc) és a 7. hang (kis szeptim). Az alaphangot, ami szintén nagyon fontos, a hüvelykujjad pengeti. A két felső szólamot pedig a mutató és a középső ujjak szólaltatják meg. A technikai megvalósításról, a kéz és ujjak pozíciójáról és a mozdulatokról külön lecke készül, de addig is próbáld a mozdulatokat és a pozíciókat leutánozni a videóanyagról. A fölső két hangot pengesd meg egyszerre a basszushanggal, majd tartsd mindvégig lefogva és folytasd az alaphangok pengetését. |
 |
|
|
3. A következő harmónia az A7. A hüvelykujj az A hangot, a mutató a G-t (7. hang), a középső ujj pedig a Ciszt (3. hang) pengeti. |
 |
|
4. Végül a B7-es harmónia következik. A pengetési rend itt is ugyanaz, mint az E7-esnél és az A7-esnél, de most az egyszerűség kedvéért nem szólal meg a dúr terc, csak a két alaphang (B) és a 7. hang (A). |
 |
|
5. Az előzőekben megismert három formával már el is tudsz játszani egy egyszerű, kétszólamú blues kíséretet. Egy szólistát le is tudnál kísérni ezzel az alapvariációval, feltéve, hogy pontosan betartod a váltásokat és az egyenletes tempót. |
 |
|
6. A következő dolgod az lesz, hogy megtanulj szabadon ritmizálni a fölső szólammal. Eddig csak egész hangot játszottál a negyed basszusok fölött. Most tanuld meg a feleket! Pengesd meg a kettős hangzatot az első és a harmadik basszussal egy időben. |
 |
|
7. A basszust negyedekben játszod, így ha mindegyik hang fölé megpengeted a kettős hangzatot, akkor azok is negyed értékben fognak lüktetni. |
 |
|
8. A legelső gyakorlatnál azt kértem, hogy számolj vagy érezd a hármas kiosztást. Most tehát az a feladat, hogy triolákkal szólaltasd meg a felső szólamot. |
 |
|
9. Ha a triola második hangját nem pengeted meg, akkor megkapod a jellegzetes blues lüktetést. |
 |
|
10. Az egyszerű átláthatóság miatt a blues kottákban nyolcados leírásban jegyzik le a triolás lüktetést, de neked tudnod kell azt, hogy blues játék esetében az mindig az előző gyakorlatban megtanultak szerint szólal meg. A leírt dalok elején a blues lüktetésre vonatkozólag figyelmeztetőt is szoktak kitenni, ami így fest: |
 |
11. A triola utolsó szótagára most csak egyetlen hangot pengess, majd tartsd végig azt a teljes taktusban. E7-nél ez a hang az alaphang, vagyis az E. A7-nél és B7-nél pedig a kvint, más szóval az 5. hang. |
 |
|
 |
|
 |
|
12. Játszd végig a blues kört az előbb megtanultak alapján. A második videón egy taktusban kétszer szólal meg a tanult motívum. |
 |
|
|
13. A triolák megszólaltatásával éreztetheted a váltásokat és fokozhatod a hangulatot. Ezeknek a fokozásoknak örülni szoktak a szólisták, mert inspirálva érzik magukat, így jobbakat szólóznak, mint amit magukban játszanának. |
 |
|
14. Minden ritmust játssz be a körbe, amivel eddig megismerkedtél és így már szinte nincs is szükséged a szólistára, hiszen annyi minden megtörténik a blues kör alatt. Az itt leírt gyakorlat, csak egy példa a sok közül, így ne az legyen a célod, hogy kívülről megtanulod, hanem az, hogy megtanulod és hasonlókat improvizálsz. Játszd tehát kedved a ritmusvariációkat, tartsd be a váltásokat és a ritmikát. Jó gyakorlást! |
 |
|