MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ebben a leckesorozatban megismerkedhetsz az ujjal pengetett blueskíséretek különféle variációival. A magyarázatok és példák érthetővé teszik számodra mindazt, ami szükséges az egyedüli blues játékhoz. A kétszólamú, ujjal pengetett játékmód első hallásra bonyolultnak tűnhet, de ha külön megismered a szólamokat, nem fog gondot okozni a tanulás és a játék.

Lecke

 

1. Elsőként tanuld meg a 12 taktusos E blues kört alaphangokkal, negyedekben megszólaltatni. Jegyezd meg pontosan azt, hogy melyik hangból mennyit kell megpengetned, mert ez a blues kör szerkezete, amit játszanod kell. Számokban leírva:
- 4 taktus E
- 2 taktus A
- 2 taktus E
- 1 taktus B
- 1 taktus A
- 2 taktus E
Pengesd hüvelykujjal a hangokat és figyelj a ritmikára. A figyelés azt jelenti, hogy magadban vagy hangosan kimondva számolsz, vagyis érzed a blues alaplüktetését. Minden negyed alatt tehát három ütést kell érezned vagy kimondanod. A kimondás történhet három szótagú számnevekkel, pl. e-gyen-ként, ket-tőn-ként, hár-man-ként, né-gyen-ként. Amit ezáltal érezni fogsz, az a triola. A számolásról és erről a ritmusról az Alapritmusok és szünetek című leckében olvashatsz.
2. A blues zene minden egyes akkordja 7-es akkord. Mivel E blues hangnemben vagyunk, ezért az E basszus fölé E7-es akkordot kell beszólaltatnunk. A két legfontosabb hang az E7-esben a Gisz és a D, vagyis a 3. (dúr terc) és a 7. hang (kis szeptim). Az alaphangot, ami szintén nagyon fontos, a hüvelykujjad pengeti. A két felső szólamot pedig a mutató és a középső ujjak szólaltatják meg. A technikai megvalósításról, a kéz és ujjak pozíciójáról és a mozdulatokról külön lecke készül, de addig is próbáld a mozdulatokat és a pozíciókat leutánozni a videóanyagról. A fölső két hangot pengesd meg egyszerre a basszushanggal, majd tartsd mindvégig lefogva és folytasd az alaphangok pengetését.
3. A következő harmónia az A7. A hüvelykujj az A hangot, a mutató a G-t (7. hang), a középső ujj pedig a Ciszt (3. hang) pengeti.
4. Végül a B7-es harmónia következik. A pengetési rend itt is ugyanaz, mint az E7-esnél és az A7-esnél, de most az egyszerűség kedvéért nem szólal meg a dúr terc, csak a két alaphang (B) és a 7. hang (A).
5. Az előzőekben megismert három formával már el is tudsz játszani egy egyszerű, kétszólamú blues kíséretet. Egy szólistát le is tudnál kísérni ezzel az alapvariációval, feltéve, hogy pontosan betartod a váltásokat és az egyenletes tempót.
6. A következő dolgod az lesz, hogy megtanulj szabadon ritmizálni a fölső szólammal. Eddig csak egész hangot játszottál a negyed basszusok fölött. Most tanuld meg a feleket! Pengesd meg a kettős hangzatot az első és a harmadik basszussal egy időben.
7. A basszust negyedekben játszod, így ha mindegyik hang fölé megpengeted a kettős hangzatot, akkor azok is negyed értékben fognak lüktetni.
8. A legelső gyakorlatnál azt kértem, hogy számolj vagy érezd a hármas kiosztást. Most tehát az a feladat, hogy triolákkal szólaltasd meg a felső szólamot.
9. Ha a triola második hangját nem pengeted meg, akkor megkapod a jellegzetes blues lüktetést.
10. Az egyszerű átláthatóság miatt a blues kottákban nyolcados leírásban jegyzik le a triolás lüktetést, de neked tudnod kell azt, hogy blues játék esetében az mindig az előző gyakorlatban megtanultak szerint szólal meg. A leírt dalok elején a blues lüktetésre vonatkozólag figyelmeztetőt is szoktak kitenni, ami így fest:
11. A triola utolsó szótagára most csak egyetlen hangot pengess, majd tartsd végig azt a teljes taktusban. E7-nél ez a hang az alaphang, vagyis az E. A7-nél és B7-nél pedig a kvint, más szóval az 5. hang.
12. Játszd végig a blues kört az előbb megtanultak alapján. A második videón egy taktusban kétszer szólal meg a tanult motívum.
13. A triolák megszólaltatásával éreztetheted a váltásokat és fokozhatod a hangulatot. Ezeknek a fokozásoknak örülni szoktak a szólisták, mert inspirálva érzik magukat, így jobbakat szólóznak, mint amit magukban játszanának.
14. Minden ritmust játssz be a körbe, amivel eddig megismerkedtél és így már szinte nincs is szükséged a szólistára, hiszen annyi minden megtörténik a blues kör alatt. Az itt leírt gyakorlat, csak egy példa a sok közül, így ne az legyen a célod, hogy kívülről megtanulod, hanem az, hogy megtanulod és hasonlókat improvizálsz. Játszd tehát kedved a ritmusvariációkat, tartsd be a váltásokat és a ritmikát. Jó gyakorlást!

 

Asztali nézet