1. Az előző leckékben minden egyes akkordra alap, terc, kvart és kvint hangokkal improvizálhattál. A következő hang, amit feltétlenül meg kell ismerned, az a nóna, vagyis a 9-es hang. Az improvizációs hangkészleted a kilences hanggal együtt most már akkordonként öt hangot tesz ki. A variációs lehetőségek még nagyobb tárháza áll a rendelkezésedre dallamötletek, futamok terén. A kilences hang megegyezik a hangsor 2. hangjával, melyet rögtön az alaphang mellett, egy egész lépésre tudsz megfogni. Figyeld meg alaposan a hangsort, miért is igaz az az állítás, hogy a 9. hang ugyanaz mint a 2. hang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 G A B C D E F# G A Joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy vajon miért is hívják akkor a 2. hangot 9-es hangnak? Ennek megértése érdekében kísérd figyelemmel a folyamatosan megjelenő, az akkordelméletre vonatkozó leckéket. |
Az improvizációs tanulmányaidhoz most egyelőre csak annyira van szükség, hogy tudd, hol is kell megfognod egy bizonyos akkord 9-es hangját. A rock zenében (és máshol is) bátran használhatod ezt a hangot egy aktuális dal akkordjaira. Tanuld meg és rögzítsd magadban a 9-es hang helyzetét, a már jól ismert akkordfelbontásban.  |
|
2.  |
|
3.  |
|
4. Minden egyes akkordra alaphangról kilences hangra történik a nyújtás. Az utolsó taktus első negyedére eső motívumban a G dúr tercéről történik nyújtás a kvart hangra. Ugyanennek a taktusnak a második negyedére eső motívumában a kilences hangról indul a nyújtás a terchangra. Azt hiszem, mindenféle magyarázat nélkül, magad is felismered, hogy a 9. hangtól egy egész lépésre az akkord dúrterce helyezkedik el. Ezért a tercet megjátszhatod nyújtással is. |
 |
|
5. Ebben a példában egy nagyon érdekes játékmóddal ismerkedhetsz meg. A 9. hang megnyújtása után a nyújtott húron kerül megfogásra a négyes hang. Figyeld meg alaposan a mozdulatokat és nagyon ügyelj a hangok tisztaságára, vagyis arra a pillanatra, mikor a megnyújtott húrt megtartva, még egy hangot meg kell játszanod. Nem egyszerű ez a technika, ezért türelmesen gyakorold és szánj rá elegendő időt. Az előző leckében megismerhetted az I.-IV.-V. fokok négyes hangjait, ezért tudhatod, hogy a C akkordnál a nyújtás után nem fél, hanem egész lépésre kell kinyúlnod. |
 |
|
6. Kilencesről tercre való nyújtásnál először négyes, másodszor pedig ötös hang szólal meg. |
 |
|
7. Ebben a példában az előző gyakorlatban megismert gondolkodásmód fordítva hangzik el. |
 |
|
8. Ez a gyakorlat egy újabb példa a variációk sokaságára. Próbálj te is kitalálni hasonló hangsorrendeket, természetesen az eddig megismert játszhatóságokkal. Tapasztalni fogod, ha elidőzöl egy-egy gyakorlat boncolgatásán és továbbfejlesztésén, hogy szinte kimeríthetetlen az ötletek száma, akár egyetlen gondolkodásmódon belül is. Keresgesd tehát a variációkat, mert amire magad lelsz rá, az marad meg legjobban a fejedben. |
 |
|
9. Tanulmányozd a következő három szóló példát és lásd meg az egyszerűségét. Természetesen csak az eddig tanult 5 hang szólal meg a G dúr akkord alá. Figyeld meg, hogyan is követik egymást azok a hangok, melyekkel eddig is improvizáltál. A különböző fekvések és játszhatóságok mind-mind másképpen szólnak, ezért érdemes egy gondolatot kidolgozni különböző helyeken a gitár nyakán.  |
|
10.  |
|
11.  |
|
Sikeres gyakorlást kívánok! |
 |