MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

A Blues improvizáció leckesorozat módszeresen és egyszerűen bemutatja mindazt, amit az improvizációról feltétlenül tudnod kell. A leckékben rengeteg magyarázat és példa vezet rá a szólóvariációk ritmikai és technikai lehetőségeire. A feladatok egymásra épülnek és apró változásokkal haladnak az egyre bonyolultabb hangzású improvizációs motívumok felé. A fokozatosan nehezedő, de teljesen átlátható példák hatást gyakorolnak az improvizációs gondolkodásodra, és erősen fejlesztik gitártechnikádat, így más stílusokban is könnyen boldogulsz majd a rögtönzéssel. A videók, a hanganyagok, a kották, tabulatúrák és a magyarázatok teljes képet adnak az éppen aktuális feladatról.

Ebben a leckében megismerheted az alapvető blues improvizációs mozdulatokat és ritmusvariációkat. A gyakorlatok erősen fejlesztik a bal és a jobb kéz technikáját. A variációk gyakorlása során mélyen beléd ivódik a jellegzetes blues szóló hangzás, így szinte akaratlanul fejlődik a füled is. Ezért a nagy gitárosok által játszott motívumokat hamarabb és pontosabban tudod majd felismerni.

Lecke

 

Mielőtt nekivágnál az első feladatnak, én azt ajánlom, ismerd meg pontosan a feladatokban használt ritmikákat. Ez a megismerés nem lesz bonyolult, hiszen mindössze kettő plusz egy jelölésről van szó. Az egyik a nyolcad, a másik a triola, a plusz egy pedig az egész hang. Ez utóbbi ritmika csak elvétve, egyszer-egyszer, a taktusok végén, vibrátóval szerepel. A nyolcad hangokat a bluesban triolásan kell játszani, ami annyit jelent, hogy a triola első és harmadik hangját kell megszólaltatnod. A triola számolása három szótagos, azaz e-gyen-ként, ket-tőn-ként, hár-man-ként, né-gyen-ként.
A te dolgod tehát annyi, hogy ha nyolcadokat látsz, mint például az első gyakorlatban, akkor csak az első és a harmadik szótagra játssz. Ha bővebb információt akarsz erről a témáról kapni, akkor az Alapritmusok és szünetek leckében a triolák résznél keresgélj.
1. Az első gyakorlatban tehát blues nyolcadok szólalnak meg. A nyolcadok első hangja (E) D hangról Slide technikával szólal meg. Figyelj nagyon erre a csúsztatásra, vagyis pontosan érkezz meg az első szótagra (E). Az első E hang tehát csúsztatva, a második pedig simán, megfogva szólal meg.
Az E hangot az A lá pentaton skálából vesszük, ezért A blues körre tudod gyakorolni a példákat. Ez a hangismétlő technika az alapja a blues, rock and roll és rock szólójátéknak. A ritmuson és a technikán kívül a pengetésre is nagyon figyelj. Ha lassan játszod ezt a motívumot, akkor nyugodtan pengethetsz csak felfelé, de ha fel akarod gyorsítani, akkor le-föl kell megszólaltatnod a hangokat. Ekkor a csúsztatott hangot lefelé, a sima hangot pedig felfelé pengesd – egy bizonyos tempó felett már csak így fog menni.
Gyakorold tehát lassan a motívumot, és ha már úgy érzed, megy, fokozatosan emeld a tempót. Ha összeakad a pengetésed, lassíts vissza egy kicsit, és kezdd elölről a gyakorlást. Figyeld a videón a csukló mozgását. A Slide gyorsan és határozottan történik meg, és ugyanolyan határozottsággal mozdul a kéz visszafelé az A húron fogott E hangra. Akkor jó a mozdulat, ha már nem érzed sem merevnek, sem kapkodónak.
2. Az előző gyakorlatban megismert motívum itt most nyújtással szólal meg. Mind a két technikával (Slide, nyújtás) megszólaltatott hangra szükséged lesz, de ha acélhúros akusztikus gitáron gyakorolod ezeket a példákat, akkor nyújtás helyett nyugodtan használd a Slide technikát. A 12-es, 13-as számozású húrokkal ugyanis nehéz lenne a nyújtást végrehajtani. Amennyiben alacsonyabb számozású húrt használsz akár akusztikus vagy elektromos gitárnál, akkor bátran nyújtogass, de nagyon figyelj a pontosságra. A pontosságot nem csak a ritmikára, hanem a nyújtott hang megfelelő hangmagasságára is értem. A csúsztatásos technikánál nem lehet probléma az E hang eltalálásával, hiszen a 9. bundon ugyanannak az E-nek kell megszólalnia, mint ami a H húron az 5. bundon van. Feltéve, ha be van hangolva a gitárod. A nyújtásnál viszont szólhat hamisan a hangszered. Nyújtsd fel tehát a D hangot, majd tartsd meg és ellenőrizd le a simán megfogott E hangmagasságával. Ha megegyezik a két hang, akkor mindent jól csináltál, már csak a ritmika maradt hátra, vagyis a blues nyolcad. A nyújtást két ujjal végezd, mert akkor könnyebb dolga van az ujjaidnak.
Nagyon figyelj meg minden mozdulatot a videón. Többek között azt is, hogy a megnyújtott húrt a következő hang megszólalása előtt le kell ereszteni a mutatóujj hegyére. Ez egy nagyon fontos teendő, mert különben önálló életre fog kelni ez a húr és zavarni fogja a következő hang megszólalását. Figyelj tehát az ilyen apró dolgokra is, hiszen ettől lesz jó a játékod.
3. Itt vannak tehát a triolák, melyről az előzőekben már beszéltem. Pengess mindhárom szótagra. A triola lüktetését jól érzékelteti ez a motívum, hiszen minden negyed ütésre nyújtottan szólal meg az E hang. Fennáll megint az a szabály, hogy ha lassan játszod, akkor pengethetsz csak lefelé, ha pedig gyorsan, akkor le-föl. Figyelj nagyon a le-föl pengetésre, mert a triola három hang, a pengetési lehetőség pedig csak kettő. Ez pontosan azt jelenti, hogy forogni fog a pengetés. Az első triola legelső hangja lepengetés, a második triola első hangja viszont felpengetésre szólal meg, majd a következő triola első hangja megint csak lefelé fog esni.
Játssz nagyon lassan és figyeld a pengetés irányát. Ha következetesen betartod a le-föl mozdulatokat, akkor valóban az fog történni, amit az előbb leírtam. Van még egy pengetési megoldás, amit alkalmazhatsz az ehhez hasonló motívumokhoz, ez pedig a Sweep-picking technika, vagyis a söprő, más néven az irányba pengetés. Pengesd a triola első hangját lefelé, majd rögtön, a pengetés mozdulatával a pengető lapja essen rá a következő húrra (H húr), és ezt ugyancsak lefelé pengetve szólaltasd meg. A következő E hang felpengetéssel szólaljon meg. Minden egyes triolánál ugyanezt tedd meg.
4. Gyakorold egymás után az eddig megismert két ritmust, és figyelj nagyon az alaptempóra. Minden nyújtott hang a negyed ütésére szólal meg, ezért könnyű kontrollálni magad metronómmal. Minden kattanás egy nyújtás. Ha így van, akkor jól játszod a ritmikákat és a technikát.
5. Keverd a ritmikákat tetszésed szerint, mert akkor fejlődik az improvizációs készséged. Ne felejtsd, hogy nyolcadokat vagy triolákat kell egymás után játszanod.
6. Ebben a gyakorlatban a nyújtott hang vándorol egyik nyolcadról a másikra. Te döntöd el azt, hogy az első vagy a második nyolcadnál legyen-e a nyújtás, és még azt is megteheted, hogy a két nyolcad egyikére sem teszel nyújtott hangot.
7. Az A lá pentatonban van még egy hang, amit az eddig tanultak alapján meg tudsz szólaltatni. Ez a hang az A hang.
8. Tanuld meg ezt a kis blues szólót, majd utána improvizálj hasonlókat. Bízom benne, hogy mindent megértettél, így könnyedén előjönnek a saját variációid is.

 

Asztali nézet