MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ez a leckesorozat azon kezdők számára készült, akik a tanulmányaik legelején improvizációval is szeretnének foglalkozni. Rendkívül érthetően és könnyedén vezetem be a tanulót a blues improvizáció rejtelmeibe. Tanításaim alatt gyakran találkozom olyan esetekkel, amikor az improvizálás tanítását mélyebb pedagógiai alapokra kell helyezni. Az improvizálás túlmisztifikálása sokakban blokkoló erővel hat és ennek okán gátlásokat ébreszt. A kezdő gitárosok mellett ezt a leckesorozatot ajánlom mindenkinek, akiben már felébredt az a "gyanú", hogy valami miatt (ritmus érzék hiánya, periódus-érzék hiánya, stb.) nem tud megtanulni improvizálni.

Ez a lecke segít neked továbblépni az első leckében megismert, akkordonkénti kéthangos improvizációs gondolkodásmódon. Megértheted a szélesebb dallamíveket és alap ritmizációit, illetve megértheted a legegyszerűbb blueskísérési lehetőséget is.

Lecke

 

1. Ebben a leckében mindvégig a legegyszerűbb blueskíséreti elem támogatja a gyakorlásodat. Az előző leckében a 12. taktusos I. IV. V.-ös körre, akkordkövetéses játékmóddal tanultad az improvizáció fortélyait. Az elkövetkezendőkben nem kell követned az akkordokat és a váltásokat, hiszen a kíséret mindössze egyetlen fokra szólal meg. Ez az egyetlen fok az I fok.
A körök taktusszáma most nem kötött, mint ahogyan a 12. taktusos blues körben volt. Alapjaiban tehát bátran improvizálhatsz erre a kíséretre minden nagyobb nehézség nélkül, a példák megértése után. Íme tehát a legegyszerűbb tradicionális blues kíséret.
2. Az E lá pentaton hangsorból most mindössze négy hangot (B-A-G-E) fogunk felhasználni a következő gondolkodásmód megismeréséhez. A taktus elején B hanggal indulunk és a harmadik negyedre megérkezünk az alaphangra, vagyis az E-re. Ennek a lehetőségnek a blueslüktetésű nyolcadokkal két variációja létezik.
Játszd rá a lecke végén lévő alapra ezt a két lehetőséget felváltva, egymás után.
3.
4. Az előző feladatban megismert gondolkodás öt hanggal (D-B-A-G-E), nyolcadokban lejátszva, egyeletlen variációt ad ki. Ezt láthatod az első taktusban. A második és harmadik taktusban már triolák is megszólalnak, de továbbra is öt hanggal. A dallamív most is csak lefelé mutató.
5. Hat hanggal (E-D-B-A-G-E), nyolcad és triola ritmusban juthatsz le a taktus harmadik ütésére, az alaphangra.

6. Két triola megszólaltatásával összesen hét hangos lefelé mutató menetet fogsz kapni. Nagyon fontos, hogy egy lefelé, vagy felfelé haladó menetet időben eltudj kezdeni (feltételezem, ez már nem okoz gondot), és időben be is tudd fejezni a menet vagy futam végén lévő alaphanggal. Az a néhány variáció, amit eddig megismertél, bőven elegendő ennek a játékmódnak a megismeréséhez. A kis motívumok megtanulása után játszd tetszőleges sorrendekben a megérkezéseket.
Nagyon figyelj arra, hogy valóban a taktus elején indítsd el a meneteket és pontosan érkezz meg a harmadik negyedre.
7. Ebben a példában D, majd E, ezután G, végül ismét D hangokról indulnak a menetek.
8. A gyakorlásaid során te is megtervezheted az indító, vagyis a taktusok első hangjait. Az előre megtervezés biztonságot ad. Gondold ki tehát előre, mit is akarsz lejátszani, mert ez az előre gondolkodás fog felgyorsulni és szinte az utolsó pillanatban fogod majd eldönteni az indító hang magasságát. Természetesen ehhez sokat kell gyakorolnod türelmesen és odafigyelve. Figyeld meg ebben a szólópéldában, hogy mely hangok esnek a taktus első ütésére.
9. A következőkben egy nagyon egyszerű, szinte pihentető gondolkodást ismerhetsz meg. Az indulás és a megérkezés itt is ugyanaz, mint az előző példákban, a dallamimprovizáció viszont csak kettő, majd három hangból áll. Az itt elhangzó példa talán a legegyszerűbb. A ritmika két triolából és egy félértékű hangból tevődik össze.
Az alaphangok (E) után a második triola harmadik ütésére szólal meg a G hang, vagy más nevén a moll terc (kis terc).
10. Az előző példa alapján, az első triola harmadik tagjára is bejátszhatod a G hangot.

11. Mindkét triola esetén a második tag a mollterc.
12. Figyeld meg, milyen érdekes lüktetést eredményez, ha egyszer alaphangot, majd azután molltercet játszol. Az első triola E-G-E, a második pedig ennek a fordítottja, G-E-G hangsorrend lesz.
13. Figyeld meg ezeket a variációkat, hogyan alakul a dallamuk mindössze három hangból. A harmadik hang az alaphang alatt egész lépéssel lévő D, azaz kis hetes hang (kis szeptim). Nem kell kívülről megtanulnod ezeket a variációkat. Bőven elegendő, ha naponta néhányszor lejátszod valamennyit. Inkább értsd az egyes taktusokra eső példákat. Lásd meg bennük, hogy bármilyen hangsorrendet megszólaltathatsz.
14. Két szóló-improvizációs gondolkodást ismerhettél meg az előző feladatokban. Használd ezt a két lehetőséget kérdés-válasz játékmódban. Az első taktusban szólaljon meg a lefelé mozgó játék, a másodikban pedig a háromhangos variációk. Ha betartod az eddig megismert szabályokat, nem fogsz elkövetni nagy hibákat az ehhez hasonló blues improvizációk terén. Természetesen minden, amit ebben a leckében megtanultál használható a 12. taktusos blueskörben is. Figyelj az indításokra és a megérkezésekre, valamint a pontos ritmusra.
Zenei alap gyakorláshoz
Jó gyakorlást és bluesolást kívánok!

 

Asztali nézet