MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ebben a leckében a videón látható és hallható Stevie Ray Vaughan stílusára emlékeztető blues dalt tanulhatod meg. Az egyes példák és rávezető gyakorlatok lépésről lépésre ismertetik meg veled a dal részeit, valamint a gyakorlás menetét.

Lecke

 

Mielőtt elkezdenéd a dal megtanulását, hangold egy fél lépéssel lejjebb a gitárod húrjait.

1. A dalban elhangzó sétáló basszust mindvégig széles pengetéssel és az összes húr fojtásával szólaltatjuk meg. Elsőként egyetlen hanggal, majd utána alap, terc, kvint és szext hangokkal gyakorold ki a mozdulatokat. Minden egyes hang lefogásával egy időben a bal kéz ujjai lefojtják az összes húrt, így a lefogott majd szélesen megpengetett hang mellé egy perkusszívhang is párosul. A széles pengetés miatt egyszerre több húron halad át a pengető pontosan úgy, mintha akkordokat pengetnénk.

A technika nem is olyan egyszerű, mint amilyennek első látásra látszik. A húrok lefojtására a bal kezed minden ujjára szükséged lesz. Megfigyelheted a videón, hogy a vastag E húr fojtásáról a hüvelykujj gondoskodik. Gyakorold türelmesen ezt a technikát még akkor is, ha elsőre nagyon szörnyű hangzás az eredmény. A Húrfojtás leckében részletesebben ismerkedhetsz ezzel a technikával.
2. A perkusszív lüktetés eléréséhez a basszus hang megszólalása után minden fölpengetésre fojtott hangok szólalnak meg. Ez adja meg a kíséret blues-os lüktetését. Bal kezed ujjaival fojtsd le az összes húrt, majd pengess szélesen, mintha hathúros akkordokat szólaltatnál meg. Kotyogj a blues ritmusára. Tulajdonképpen a sétáló basszus alatt mindvégig ez a blues lüktetés szólal meg.
3. Rakd össze az eddig tanultakat. Játszd a basszust a megismert technikával, majd a felpengetésre szólaltasd meg a fojtott hangokat.
4. A 12 taktusos blues dal 2 taktus bevezetővel indul. Ismerd meg ebből a két taktusból az elsőt, ami egy egyszerű kétszólamú Blues wamp, másszóval intro. Blues intro-kal, és azok magyarázataival a Blues wamp című leckékben ismerkedhetsz meg. A pengetés itt is úgy történik, mint az előzőekben tanultaknál. A második taktusban egy hosszan és vibrátóval megjátszott B hang zárja le az intrót és készíti elő a dal indulását. Ha kigyakoroltad ezeket a mozdulatokat, már össze is illesztheted a 2 taktus bevezetőt a 12 taktusos sétáló basszussal.
5. A kíséret és a bevezető alapmozdulatai után a szólóbetétek kigyakorlása következik. A dalban elhangzó szólóbetétek egyszerű, üres húrok felhasználásával játszott elemek, E pentaton hangsorban. Ezek a szólómotívumok magukban hordozzák a legalapvetőbb mozdulatokat és motívumokat, melyeket egy blues gitárosnak ismernie kell. Gyakorold nagyon lassan és pontos ritmikával ezeket a szólóbetéteket. Csak akkor lépj a következő részre, ha már tökéletesen megy az előző. A dalban szereplő szóló mozdulatok hasonlóak, ezért megéri az elsőt tökéletesen kidolgozni, mert a befektetett munka megtérül a többi szóló tanulásánál.
6.

7.
8. A dal 9. taktusa B7-el indul, ezzel jelezve az V. fok megjelenését, a taktus második felében pedig egyszerű, lefelé tartó pentaton mozgás szólal meg. Ebben a taktusban - ahogyan a következőben is - fél taktus kíséret és fél taktus szóló hangzik el, hiszen az V. fok és az utána következő IV. fok egy-egy taktuson keresztül szerepel. Így mindkét fokra jutott kíséret és szóló is.
9.
10. A dal 11. taktusa E dúr akkord leütésével indul, majd a szóló rávezet a 12. taktus második felében megszólaló B7 akkordra.
11. A dal legnehezebb mozdulata a bevezető második taktusában történik (az elsőt már ismerned kell), melyet szándékosan nem írtam le az előjátékot bemutató gyakorlatban. Ha úgy érzed, tökéletesen le tudod már játszani a teljes dalt az eddig leírtak szerint, akkor nyugodtan nekiláthatsz ennek a résznek is. Figyeld meg pontosan a 12. taktus elején lévő pengetés mozdulatát a 2. videón és próbáld tökéletesen leutánozni a látottakat.
12. Hallgasd meg többször a dalt és közben kövesd a kottát a szemeddel, mert így füllel és szemmel is segíthetsz magadnak a memorizálásban. A cél ne a sebesség, vagyis a dal gyors lejátszása, hanem a minőség legyen. Minden hangnál és mozdulatnál legyél jelen és egy pillanatra se veszítsd el a figyelmedet. Ha így teszel, hamarosan a dal szinte magától fog megszólalni az ujjaid alól és akkor már sok mindenen gondolkozhatsz. Mondjuk azon is, hogy miként tudnád egy kicsit másképpen játszani a kíséretet, vagy a szóló betéteket.
Jó gyakorlást kívánok!

 

Asztali nézet