1. A blues kíséretek egyik legtipikusabb, prím (egy) hangokkal eljátszott kíséretét láthatod és hallhatod az alábbiakban. A hangnem E blues. Az alaphang megszólaltatása után a második negyed ütésére mollhang, majd dúr és oktávhang kerül bejátszásra, triola ritmusra. |
A harmadik negyedre ismét alaphang, a negyedik negyedre pedig moll, dúr és hetes hang szólal meg. Ez a kíséret lesz tehát az alapmodelled, ami majd megszólal a teljes blueskörön keresztül, de előtte még egy kicsit megvariáljuk a negyedik negyedre elhangzó motívumot. A variálás annyit fog jelenteni, hogy ezt a rövid kis elemet kiterjesztjük a gitár teljes nyakára.  |
|
2. A G-Gisz-D motívum most egy oktávval feljebb szólal meg. Ezzel az emeléssel már nem csak kíséreti, hanem rövid szólisztikus szerepet is betölthet.  |
|
3. Játszd össze az előző feladatban megismert játszhatóságot az alapkísérettel. Természetesen mindig te döntesz arról, hogy a mélyebb vagy a magasabb G-Gisz-D motívumot játszod-e be a kíséretek közben.  |
|
4. Kétszólamú hatást érhetsz el, ha a motívum harmadik hangját (D) kitartod, majd meg is vibrátózod. Ez a játékmód komoly figyelmet és gyakorlást igényel. A videón pontosan láthatod, milyen ujjrendet kell használnod ebben az esetben.  |
|
5. A következő G-Gisz-D a D és a G húrokon szólal meg. Ahogyan a gitár nyakán egyre feljebb haladunk a G-Gisz-D motívummal, hallani fogod, hogy a hangok egyre visszafogottabban, vagyis mélyebb tónusú hangszínnel fognak megszólalni. Nagyon fontos eleme ez a bluesjátéknak. A hangszínekkel való játék beszédessé, mesélővé teszi a játékodat és pont ez az, ami kell egy blues szólóhoz.  |
|
6. Gyakorold ki a D, G húron megszólaltatott motívummal is az E alapra játszott kíséretet. Most már háromféleképpen tudod eljátszani a G-Gisz-D motívumot.  |
|
7. Az A és a D húron megszólaltatott G-Gisz-D hangok még visszafogottabban, már egészen mattul szólalnak meg.  |
|
8. Játszd össze az eddig tanult motívumokat. Hallani fogod milyen kifejező tud lenni a játék ha ugyanazt a motívumot más-más hangszínnel szólaltatod meg.  |
|
9. A 12. fekvésben üveghanggal is meg tudod szólaltatni a D hangot. Az érdekes hangszín mellett még az is jó ebben a játszhatóságban, hogy a D hang tovább tud szólni a kíséret során. Ez a megoldás is kétszólamú hatást eredményez.  |
|
10. Tanuld meg az alapkísérettel összejátszani az üveghangos variációt.  |
|
11. Ez is egy játszhatósága a G-Gisz-D hangoknak. A teljes játékszabadsághoz minden variációra szükség van. Bárhol is járj a gitár nyakán és bármilyen ujjrendi szituációba is keveredj, ki kell tudnod játszani a gondolataidat. |
Ez pedig csak akkor lehetséges, ha jól tudsz tájékozódni a hangszered nyakán.  |
|
12. Figyeld meg ezt a három további variációt. Az első az előző feladatban megismert helyzet, nyújtással megszólaltatva. A második az egy oktávval feljebbi variáció, a harmadik pedig az egy húrral lejjebbi, matt változat.  |
|
13. Eljött az idő, hogy megtanuld a teljes blueskör alatt megszólaltatott alapkíséretet. Tanuld meg először a kottában leírtakat, majd ha már úgy érzed jól mennek az alapfogások és a kört sem rontod már el, játszd a G-Gisz-D motívumot, az eddig megismert variációk szerint. |
|
 |
14. Az A és a B akkordokra a tanult esetek alapján már te is ki tudod dolgozni a moll-dúr-hetes hangvariációkat. Segítségképpen bemutatom az alapjátszhatóságokat mindkét akkordra. A többi variációd a te kutatásod gyümölcse lesz.  |
|
15.  |
|
Jó kalandozást! |
 |
 |