MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

Bevezető

Ebben a leckében a blues kíséretekben oly gyakran használt moll, dúr és hetes hangokkal (E esetében: G-Gisz-D) játszott motívum kísérő és szólisztikus játszhatóságát ismerheted meg.

Lecke

 

1. A blues kíséretek egyik legtipikusabb, prím (egy) hangokkal eljátszott kíséretét láthatod és hallhatod az alábbiakban. A hangnem E blues. Az alaphang megszólaltatása után a második negyed ütésére mollhang, majd dúr és oktávhang kerül bejátszásra, triola ritmusra.
A harmadik negyedre ismét alaphang, a negyedik negyedre pedig moll, dúr és hetes hang szólal meg. Ez a kíséret lesz tehát az alapmodelled, ami majd megszólal a teljes blueskörön keresztül, de előtte még egy kicsit megvariáljuk a negyedik negyedre elhangzó motívumot. A variálás annyit fog jelenteni, hogy ezt a rövid kis elemet kiterjesztjük a gitár teljes nyakára.
2. A G-Gisz-D motívum most egy oktávval feljebb szólal meg. Ezzel az emeléssel már nem csak kíséreti, hanem rövid szólisztikus szerepet is betölthet.
3. Játszd össze az előző feladatban megismert játszhatóságot az alapkísérettel. Természetesen mindig te döntesz arról, hogy a mélyebb vagy a magasabb G-Gisz-D motívumot játszod-e be a kíséretek közben.
4. Kétszólamú hatást érhetsz el, ha a motívum harmadik hangját (D) kitartod, majd meg is vibrátózod. Ez a játékmód komoly figyelmet és gyakorlást igényel. A videón pontosan láthatod, milyen ujjrendet kell használnod ebben az esetben.
5. A következő G-Gisz-D a D és a G húrokon szólal meg. Ahogyan a gitár nyakán egyre feljebb haladunk a G-Gisz-D motívummal, hallani fogod, hogy a hangok egyre visszafogottabban, vagyis mélyebb tónusú hangszínnel fognak megszólalni. Nagyon fontos eleme ez a bluesjátéknak. A hangszínekkel való játék beszédessé, mesélővé teszi a játékodat és pont ez az, ami kell egy blues szólóhoz.
6. Gyakorold ki a D, G húron megszólaltatott motívummal is az E alapra játszott kíséretet. Most már háromféleképpen tudod eljátszani a G-Gisz-D motívumot.
7. Az A és a D húron megszólaltatott G-Gisz-D hangok még visszafogottabban, már egészen mattul szólalnak meg.
8. Játszd össze az eddig tanult motívumokat. Hallani fogod milyen kifejező tud lenni a játék ha ugyanazt a motívumot más-más hangszínnel szólaltatod meg.
9. A 12. fekvésben üveghanggal is meg tudod szólaltatni a D hangot. Az érdekes hangszín mellett még az is jó ebben a játszhatóságban, hogy a D hang tovább tud szólni a kíséret során. Ez a megoldás is kétszólamú hatást eredményez.
10. Tanuld meg az alapkísérettel összejátszani az üveghangos variációt.
11. Ez is egy játszhatósága a G-Gisz-D hangoknak. A teljes játékszabadsághoz minden variációra szükség van. Bárhol is járj a gitár nyakán és bármilyen ujjrendi szituációba is keveredj, ki kell tudnod játszani a gondolataidat.
Ez pedig csak akkor lehetséges, ha jól tudsz tájékozódni a hangszered nyakán.
12. Figyeld meg ezt a három további variációt. Az első az előző feladatban megismert helyzet, nyújtással megszólaltatva. A második az egy oktávval feljebbi variáció, a harmadik pedig az egy húrral lejjebbi, matt változat.
13. Eljött az idő, hogy megtanuld a teljes blueskör alatt megszólaltatott alapkíséretet. Tanuld meg először a kottában leírtakat, majd ha már úgy érzed jól mennek az alapfogások és a kört sem rontod már el, játszd a G-Gisz-D motívumot, az eddig megismert variációk szerint.
14. Az A és a B akkordokra a tanult esetek alapján már te is ki tudod dolgozni a moll-dúr-hetes hangvariációkat. Segítségképpen bemutatom az alapjátszhatóságokat mindkét akkordra. A többi variációd a te kutatásod gyümölcse lesz.
15.
Jó kalandozást!

 

Asztali nézet