Lecke
A módszer első része
|
1. Fogd le az E moll akkordot.  2. Gondolj az 1. ujjadra és szemeld ki magadnak a D dúr 1. ujjal fogott hangját.  3. Nagyon lassan, szinte „lassított felvételben” ereszd el az E mollt és rakd a helyére az 1. ujjad. A többi ujj maradjon laza és legyen a fogólaphoz közel. 4. Csináld elölről ezt a mozdulatsort. Ha lassan gyakorolsz, egyetlen hibát sem fogsz elkövetni, vagyis soha nem teszed mellé az 1. ujjad. |
|
5. Kezdd elölről ismét, de most már a mutatóujj lerakása után lassan rakd le a 2. ujjadat is (E húr 2. érintő). Ha most ennél a váltásnál elrontod a mutatóujjat, az azt jelenti, hogy kapkodva gondolkodsz és egyszerre figyeltél az 1. és a 2. ujjadra. Addig ne gondolj a következőre, míg nem fogtad le az előzőt. |
|
6. Megint kezdd újra, majd végül tedd le a 3. ujjadat a H húr 3. érintőjére. Erre csak akkor gondolj, ha már az első két ujj megvolt. |
|
Gyakorold ezt a módszert az alábbi akkordokkal is. A váltás közbeni ujjlerakási sorrendet te döntöd el. E dúr - A dúr  C dúr - E moll  A moll - G dúr  Ezzel a módszerrel - feltéve, hogy nagyon lassan csinálod - megtetted az első lépést, hogy megtanuld irányítani az ujjaid és erre nagy szükséged lesz a következő részben. |
A módszer második része
|
1. Fogd le az E moll akkordot. 2. Gondolj az 1. és 2. ujjadra. 3. Szemeld ki az A és Fisz hangot. 4. Ereszd el az E mollt és amilyen lassan csak tudod, egyszerre közelítsd a két ujjadat a kiszemelt hangokra, majd tedd le őket. A húr érintés és a szorítás pillanata is mindkét ujjal, szinkronban történjen. 5. Gondolj a 3. ujjadra és tedd le a helyére. Ahogyan egyre többet gyakorlod ezt a váltást, rájössz arra, hogy a 3. ujjad szinte már magától is a helyére talál. Ha összezavarodsz és az ujjaid nem engedelmeskednek, akkor a gondolataiddal van baj, nem a kezeddel. Egyenként figyelj a teendőkre és ne egyszerre. Ezzel a módszerrel kialakul az a képesség, hogy egyszerre több ujjadat tudd különböző helyekre, egy időben lerakni. |
|
A módszer harmadik része
|
1. Fogd le az E moll akkordot. 2. Gondolj az 1., 2. és 3. ujjaidra. 3. Ereszd el az E mollt és közelítsd egyszerre az ujjaidat a D dúr hangjai felé. 4. Rendkívül lassan, a levegőben (a fogólap felett) formázd meg az ujjaiddal a D dúr fogását és ha már megvan, akkor tedd csak le a megfelelő helyekre, egy időben. Ha elég lassan csinálod, észreveszed, hogy az ujjaid akaratlanul rángatóznak ide-oda. Ez azt jelenti, hogy az ilyen összetett mozdulatnál még nem te vagy az irányítójuk. Figyeld és ha elmozdulnak, húzd vissza a helyükre. Meg fogsz lepődni, hogy mennyire nem engedelmeskednek neked és ez teljesen normális dolog egy ideig, de lassan meg fogják adni magukat. |
|
Ezzel a három lépéssel, vagyis a módszerrel nem csak ezt a két harmóniát gyakoroltad ki, hanem magát az akkordváltás mozdulatait, az ujjak irányítását, kontrollálását tanultad meg. Az akkordkapcsolatoknak végtelen lehetősége van, ezért nagyon hasztalan dolog lenne ezeket gyakorolni. Ha megtanulod oda tenni az ujjaidat, ahová akarod, akkor szinte a létező összes akkordot le tudod majd fogni. Azt hiszem, ez a legjobb befektetés. Gyakorolj ki néhány tipikus akkordkapcsolatot az eddig tanult 3 lépéssel: A dúr - D dúr - E dúr  C dúr - G7 - C dúr  D moll - G7 - C dúr 
|
Vannak olyan kapcsolatok is, ahol takarékoskodni tudsz a mozgással. Ilyen például az A moll, C dúr, F dúr fogások, ahol közös hangok szerepelnek az akkordban. Ilyen esetekben ezekről a hangokról ne vedd le az ujjaidat, csak azokat mozdítsd meg, amelyek változnak. A fogások között a legrövidebb utat járják be az ujjak, ne keringj velük és ne emeld őket magasra. 
|
|
|